یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۳
مترادف نام خلیج‌فارس در نقشه‌های به جامانده از یونانیان آمده است

علی‌اکبر ولایتی در رونمایی از کتاب «خلیج فارس» گفت: در آثاری که از یونانیان هم به جا مانده و نقشه‌هایی که متناسب با شرایط آن روز ترسیم کردند، واژه‌های به کار رفته مترادف با نام خلیج فارس است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، آيين رونمايي از كتاب فاخر «خليج فارس» اثر تحقيقي جواد نوروزي، يكشنبه 9 ارديبهشت‌ماه با همكاري سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، وزارت امور خارجه و مركز مطالعات كاربردي قلم، برگزار شد. این كتاب به 10 زبان دنيا ترجمه شده است.

اين آيين با حضور مقامات عالي جمهوري اسلامي، ابوذر ابراهيمي‌تركمان، رييس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي و مهدي چمران، رييس سابق شوراي اسلامي شهر تهران، و نيز با حضور جمعي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي و سفراي كشورهاي خارجي مقيم تهران، فرماندهان نيروهاي دريايي، زميني و هوايي ارتش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، استادان دانشگاهي و پژوهشگران كشورمان برگزار شد.

كتاب «خلیج فارس» به همت جواد نوروزي، پژوهشگر گردآوري و تدوين شده و در آن و براي نخستين بار 120 نقشه قديمي از خليج فارس كه مبين نام تاريخي «خليج فارس» است، منتشر شده است. همچنين در اين كتاب 10 نامه از دبيران كل سازمان ملل متحد در ادوار مختلف كه در آن تأكيد شده است خليج فارس تنها با اين نام اعتبار دارد، نشر داده شده است.

علی‌اکبر ولایتی در مراسم رونمایی از کتاب خلیج فارس با بیان اینکه در رابطه با خلیج فارس و هر بخشی از ایران هر کاری انجام دهیم کم بوده است، گفت: ماجرای خلیج فارس و این تغییر نام فتنه‌انگیزی که توسط بعضی صورت گرفت به نظرم کار گذرایی است و بالاخره حق، خودش را نشان می‌دهد.

وی افزود: در آثاری که از یونانیان هم به جا مانده و نقشه‌هایی که متناسب با شرایط آن روز ترسیم کردند، واژه‌های به کار رفته مترادف با نام خلیج فارس است.



مشاور امور بین‌الملل مقام معظم رهبری همچنین اظهار کرد: برای اولین بار انگلیسی‌ها این کار را شروع کردند نه اینکه بگویند خلیج عربی بلکه کلمه فارس را حذف کردند و در رسانه‌های خود هم واژه خلیج را به کار می‌برند. اما باید بگویم که در یک زمانی رسما و مشروط از سازمان ملل سوال کردیم پاسخی که به ما دادند تاکید بر نام خلیج فارس بود.

ولایتی در ادامه اظهار کرد: اما چرا بر اسم خلیج فارس این‌قدر اصرار وجود دارد به این دلیل است که تغییر نام مقدمه تغییر هویت، مالکیت و ایجاد ادعاهای کاذب در تمامیت ارضی ایران است. لذا زمانی که خلیج عربی می‌گویند برای این است که بار حقوقی به آن تعلق گیرد در حالی که اگر تمامی سواحل را هم در نظر بگیریم مجموعه سواحل ما در خلیج فارس با تمامی جزایر بیش از مجموعه سواحلی است که شش کشور حاشیه خلیج فارس در اختیار دارد.

ولایتی در ادامه با تاکید بر اهمیت استراتژیک خلیج فارس اظهار کرد: از نظر متخصصان ژئوپلیتیک هر کسی که در خلیج فارس مسلط شود در اقیانوس هند مسلط شده است. آن‌هایی که آن طرف سخن می‌گویند مانند عربستان خودشان نیستند بلکه بلندگوی آمریکا و اسرائیل هستند بلندگوی هژمونیست‌های دنیا هستند و از حلقوم آن‌ها این حرف‌ها را می‌گویند.

وی خاطرنشان کرد: اینها به دنبال این هستند تا نام خلیج فارس و هویت آن را عوض کنند تا بتوانند از اینجا بر اقیانوس هند مسلط شوند. در واقع مسئله استعماری پشت این قضیه است اما مردم و دولت ایران پای آن ایستاده‌اند و آن چه قطعی است و خواهد ماند نام جاویدان خلیج فارس است.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل در پایان اظهار کرد: خلیج فارس همواره خواهد ماند و آرزوی تصرف یا تغییر نام آن بر دل استعمارگران گذاشته خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها