سه‌شنبه ۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۰
فرهنگ ایران نماد هویت ماست

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: کسانی که می‌خواهند به ایران ضربه بزنند از این طریق وارد می‌شود همان‌طور که ما جنگ سخت داریم در حوزه جنگ نرم نیز فعالیت‌هایی وجود دارد. اگرچه نمی‌خواهیم همه آشفتگی فرهنگ در ایران را به این موضوع نسبت دهیم. شاهنامه نماد فرهنگ و هویت ماست. اما بسیاری از کشورها می‌خواهند با این فرهنگ مقابله کنند.

به‌گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) محسن جوادی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سه‌شنبه (8 اسفندماه) در آئین اختتامیه چهاردهمین دوره از جشنواره پژوهش فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد، گفت: پیچیدگی‌ کار فرهنگی به‌ویژه در بخش اجرا بسیار زیاد است اگرچه در حوزه نظریه‌پردازی فرهنگ نیز پیچیدگی‌هایی وجود دارد ولی در عرصه عملیاتی این پیچیدگی‌ها بیشتر می‌شود.
 
وی با بیان اینکه پیچیدگی حوزه فعالیت فرهنگی به‌ویژه در دوره معاصر وجوه مختلف یافته است، افزود: به دلیل پیداشدن فضای مجازی زمینه بیشتری برای کار فرهنگی پیدا شده و ما اگر در آینده فرهنگ روی این موضوع حساب نکنیم با مشکلات بسیاری مواجه خواهیم شد. فعالان،‌ مخاطبان و ذینفعان حوزه فرهنگ پس از انقلاب اسلامی و دوران حاضر گسترش یافته چراکه سواد عمومی مردم نیز بیشتر شده است.
 
جوادی با اشاره به نقل‌قولی از دکتر حسینی در حوزه هنر بیان کرد: امروز دانشجویان هنر ما از کشور فرانسه بیشتر است چون فعالان در حوزه فرهنگ اعم از کتاب و هنر زیاد شده‌اند قبلا کار فرهنگی با محوریت مساجد و حسینیه‌ها انجام می‌شد اما امروزه این اشکال تغییر کرده است و با توجه به تنوع موضوعات، پیچیدگی‌ها بیشتر شده است. امروز در این فضا دیدگاه‌های متکثری وجود دارد که فرصت خوبی را برای کار فرهنگی ایجاد کرده است.
 
این مقام مسئول با بیان اینکه فرهنگ ایران نماد هویت ایران است اضافه کرد: کسانی که می‌خواهند به ایران ضربه بزنند در واقع قصدشان ضربه زدن به هویت ایران است. همان‌طور که ما جنگ سخت داریم در حوزه جنگ نرم نیز فعالیت‌هایی وجود دارد. اگرچه نمی‌خواهیم همه آشفتگی فرهنگ در ایران را به این موضوع نسبت دهیم. شاهنامه نماد فرهنگ و هویت ماست. اما بسیاری از کشورها می‌خواهند با این فرهنگ مقابله کنند.
 
معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتقاد از محدود کردن و فیلتر حوزه فرهنگ افزود: تجربه کاری نشان داده که حوزه فرهنگ با محدودیت‌ ایجاد کردن در تضاد است. اکنون نیز پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات می‌تواند نقش مهمی در تنقیح مباحث فرهنگی داشته باشد. و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز باید خوشحال باشد که این مرکز پتانسیل انعکاس دیدگاه‌های مختلف را دارد به همین دلیل امیدواریم که فعالیت‌های این پژوهشگاه گسترش پیدا کرده و نواقص برطرف شود.
 
جوادی با اشاره به مزایا و معایب دیده‌نشدن فعالیت‌های پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات گفت: از یک‌سو دیده‌نشدن فعالیت‌ها حسنی دارد به این دلیل که نشان می‌دهد برای دیده شدن تنها صورت نگرفته است و به همین دلیل با افت کیفیت مواجه نیست. اما از سوی دیگر دیده‌نشدن فعالیت‌ها و خروجی‌ها موجب می‌شود که این آثار در معرض نقد قرار نگیرد. به‌طور مثال باید این موضوع بررسی شود که آیا پیمایش‌های صورت گرفته در این پژوهشگاه نقد و بررسی شده است یا خیر؟
 
وی در ادامه ایجاد ارتباطات بین‌المللی برای کار فرهنگی را ضروری دانست و توضیح داد: باید علاوه بر توجه به دیدگاه انتقادی نسبت به داخل در نظر داشته باشیم که فرهنگ ما از نظر دیگران هم سنجیده شود. پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات می‌تواند یک مجله بین‌المللی داشته باشد و از این طریق با دنیای بیرون تعامل برقرار کند.
 
جوادی در ادامه به سایر مشکلات در حوزه پژوهش فرهنگی اشاره کرد و گفت: بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی و مشکلات ما در این حوزه ریشه فرهنگی دارد حتی در حوزه نشر هم خلأ‌هایی وجود دارد که نیازمند کار فرهنگی است. از سوی دیگر کالاهای فرهنگی ما در داخل کشور فروش ندارد و این در حالی است که بازارهای کشورهای همسایه‌ای چون افغانستان را به ترکیه واگذار کردیم چون نمی‌توانیم به طور مثال در ساخت اسباب‌بازی‌های داخل کاراکتر خوبی ایجاد کنیم.
 
معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش پایانی سخنانش تمرکززدایی از فعالیت‌های فرهنگی را به‌عنوان اولویت این عرصه اعلام کرد و گفت: باید تلاش شود تا این فعالیت‌ها تنها در کلان‌شهرهایی مانند تهران و قم صورت نگیرد همچنین سامانه پژوهشگاه نیز باید برای ارائه دستاوردها قوی‌تر باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها