یکشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۰
فضای نقد را باز بگذاریم تا علامه طباطبایی‌ها و مطهری‌ها به‌وجود بیایند

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران در آئین اختتامیه نهمین جشنواره بین‌المللی فارابی با اشاره به این‌که باید فضای نقد را باز بگذاریم تا طباطبایی‌ها و مطهری‌ها به وجود بیایند، گفت: علوم انسانی قطب‌نمای مسائل اجتماعی ماست، حتی اگر قطب‌نما خراب هم بشود شمال و جنوب تغییر نمی‌کند باید بگذاریم علوم‌انسانی درست کار کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) حسن روحانی؛ رئیس‌جمهوری صبح امروز یکشنبه (24 دی‌ماه) در آئین اختتامیه نهمین جشنواره بین‌المللی فارابی که در سالن اجلاس سران اسلامی برگزار شد با اشاره به مظلومیت و مهجوریت علوم‌انسانی در کشور گفت: علوم‌انسانی زمانی مظلومیت و محرومیت بر آن سایه افکنده بود و زرق و برق آثار علوم طبیعی و تجربی بیشتر به چشم می‌آمد. این موضوع بسیاری از جوامع ما را تحت تاثیر قرار داد تا جایی که همگان فکر کردند علم یعنی علوم طبیعی، تجربی و مهندسی و علوم انسانی هم در رده‌های دوم و سوم زندگی انسان قرار می‌گیرد.
 
وی ادامه داد: تحت‌تاثیر همین ذهنیت جوانانی که درصدد انتخاب رشته برای دانشگاه بودند آن‌هایی که استعداد بیشتری داشتند و رتبه‌های بهتری کسب می‌کردند به سمت رشته‌های مهندسی و تجربی می‌رفتند و طبیعتا کسانی که از این کاروان باقی می‌ماندند باید به علوم انسانی می‌رفتند و خوشحالم که این دوران به سرعت سپری شد.
 
رئیس قوه مجریه با بیان اینکه امروز کسی تردید ندارد که توسعه در کشور در کنار علوم طبیعی و تجربی بدون رشد و پیشرفت در علوم انسانی امکان‌پذیر نیست، عنوان کرد: امروز حکمرانی شایسته در جامعه از دانش علوم انسانی نشأت می‌گیرد البته که مدیریت و برنامه‌ریزی در همه رشته‌ها وجود دارد اما مدیریت و برنامه‌ریزی اصلی از علوم انسانی سرچشمه می‌گیرد چرا که سیاستمداری و سیاست‌ورزی جایگاه تاثیرگذاری در سرنوشت جامعه دارد. علوم اقتصادی و اقتصاد از چه رشته علومی نشأت می‌گیرد؟
 
روحانی افزود: حقوق، علوم اجتماعی، انسان‌شناسی، جامعه‌شناسی و مردم‌شناسی اگر در یک جامعه وجود نداشته باشد آن جامعه به پیشرفت نخواهد رسید. بنابراین صنعت در کنار علوم انسانی اگر وجود نداشته باشد بر ضد خود تبدیل می‌شود.
 
رئیس‌جمهوری در ادامه سخنانش با اشاره به تحولات صورت گرفته در خاورمیانه افزود: آن‌هایی که خاورمیانه را به آشوب کشیدند کسانی بودند که فهم درستی از دین و مسائل اجتماعی نداشتند و از صنعت و تکنولوژی برای انحراف جامعه استفاده کردند. گروه تروریستی داعش بیشترین استفاده از اینترنت را برای اهداف ناصحیح خود داشته است. امروز مشاهده می‌کنید که در قلب کشورهای غربی فاشیسم از کجا نشأت می‌گیرد. آنها چگونه از علم و دانش استفاده می‌کنند.
 
روحانی با بیان اینکه اخلاق چراغ راهنماست، گفت: مرحوم مطهری همواره تعبیری داشته‌اند که می‌گفتند علم، راه و دین چراغ است و اگر چراغ نباشد انسان به بیراهه می‌رود ما نمی‌توانیم بدون چراغ در دنیای تاریک امروز حرکت کنیم. علم و دانش می‌تواند ما را به تجدد برساند اما باید بدانیم که علوم انسانی و اسلامی در سرلوحه آن است.
 
رئیس قوه مجریه با تاکید بر اینکه تحول بر علوم انسانی با مهندسی درست نمی‌شود، یادآور شد: علوم‌انسانی را نمی‌توان مهندسی کرد چراکه این علوم با پول و سفارش متحول نمی‌شود. چرا امروز در جامعه ما امثال شهید مطهری و علامه طباطبایی وجود ندارد آیا آنها با سفارش و پول درس خواندند. به‌جای پول سفارش و مهندسی‌کردن باید فضای آزاد را در اختیار محققان قرارداد. فضای نقد را باز بگذارید و آن‌وقت ببینید که علامه طباطبایی‌ها و مطهری‌ها به‌وجود می‌آیند. ما باید شرایطی را به‌وجود بیاوریم که جامعه رشد و پرورش پیدا کند.
 
روحانی تاکید کرد: علم بدون تضارب آراء پیشرفت نمی‌کند این در حالی است که ما همواره برای محققان‌مان چارچوب‌گذاری می‌کنیم درحالی‌که شیخ انصاری و آخوند خراسانی در این فضا رشد کردند.
 
روحانی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه باید اختلاف فکری و نظری را به رسمیت بشناسیم گفت: تفکر، ماشین‌سازی نیست و ما باید به تنوع و اختلاف‌نظر احترام بگذاریم آن هم اختلافی که بر چارچوب نظریه باشد. چراکه می‌تواند برای وحدت جامعه مفید باشد. باید بدانیم که وحدت ماشینی می‌تواند برای جامعه ما خطرناک باشد.
 
رئیس‌جمهوری در ادامه سخنانش به شکست آمریکایی در دو واقعه اخیر اشاره کرد و گفت: آمریکا پس از دو سال مجبور شد در مقابل افکار عمومی جهان سر تعظیم فرود بیاورد و به تعهدات بین‌المللی احترام بگذارد. ما نیز ثابت کردیم که ایران در راستای انجام تعهدات خود راستگو بوده و این دشمنان ما بودند که دروغ می‌گفتند البته طی دو سالی که از اجرای برجام می‌گذرد درآمدهای نفتی ما دوبرابر شده و سرمایه‌گذاری خارجی ما رشد داشته است و اینها دستاوردهایی است که در برجام از بین نمی‌رود. همه اینها در سایه علم حقوق و علم سیاست است که علوم انسانی برای ما به دست آورده و توانسته سرنوشت یک جامعه را تغییر دهد.
 
روحانی یادآور شد: علوم انسانی برای همه ما سرلوحه باشد و باید دانشجویان با استعداد را به این حوزه تشویق کنیم و محیط دانشگاه‌ها و تحقیقات را آزاد بگذاریم علوم انسانی باید جامعه را هدایت کند نه اینکه ما در اتاق بنشینیم و بخواهیم علوم انسانی را هدایت و کنترل کنیم.
 
رئیس قوه‌مجریه در ادامه با اشاره به وقایع اخیر در کشور و به‌رسمیت شناخت حق اعتراض گفت: من خواهشم این است که به همه مردم ایران احترام بگذاریم و اگر کسی اعتراضی کرد اتهام آن باید در یک دادگاه صالح ثابت شود هرکسی که در خیابان حرف می‌زند نباید به آن خس و خاشاک، آشغال، گوساله و ... بگوییم با مردم بی‌ادب سخن نگوییم و همه را به یک چوب نرانیم. باید در تریبون‌های مقدس دقیق‌تر حرف بزنیم. ملت ما ملت بزرگواری است اکنون نیز پس از این مسائل کار شما جامعه‌شناسان و روان‌شناسان اجتماعی شروع شده که این موضوع را تحلیل کنید و ببینید که چرا این اتفاقات صورت گرفت.
 
رئیس‌جمهوری با تأکید بر اینکه علوم انسانی قطب‌نمای مسائل اجتماعی ماست عنوان کرد: حتی اگر قطب‌نما خراب هم بشود شمال و جنوب تغییر نمی‌کند باید بگذاریم این قطب‌نما درست کار کند و از آن درست استفاده بکنیم چرا که با شعار شمال و جنوب عوض نمی‌شود. علوم انسانی قطب‌نمای جامعه ماست و باید بگذاریم این جامعه در مسیر تحول درست حرکت کند.
 
روحانی تاکید کرد: خوشبختانه امروز در مسیر درستی قرار گرفته‌ایم. جامعه ما ارزش علوم انسانی را به‌خوبی می‌داند حتی در بسیاری از مسائلی که به علوم انسانی ارتباطی ندارد فرهنگ به‌عنوان زیربنای مهم در مسائل اجتماعی محسوب می‌شود و علوم انسانی به‌عنوان روح یک جامعه بسیار ارزشمند است. اگر قرار است اصلاحی در جامعه صورت بگیرد و برنامه‌ریزی باشد توسط علوم انسانی این اتفاق می‌افتد.
 
رئیس قوه‌مجریه در پایان سخنانش گفت: تحول در فرهنگ، بهبود در فضای مجازی و آموزش استفاده صحیح از آن با علوم انسانی میسر است امروز دیگر فیلترینگ معنایی ندارد چرا که مردم به اندازه ما می‌فهمند و انتخاب می‌کنند بنابراین باید تعامل کنیم و حرف بزنیم. علوم انسانی باید به میدان بیاید و بگوید ما از چه شیوه‌ای استفاده کنیم و جامعه را به نقطه‌ای برسانیم که موردنظر عقل و شرع باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط