سه‌شنبه ۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۱
پرفروش‌های پائیزه کتاب در آستانه تجدید چاپ

صدرنشینان پائیزه کتاب که 22 آذرماه به کار خود خاتمه داد، نقش این رویداد فرهنگی را بر تجدید چاپ کتاب‌های پرفروش موثر ارزیابی کردند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)  کتابفروشان، ناشران و اهالی کتاب دومین دوره طرح پاییزه کتاب را تجربه کردند. طرح تخفیف فصلی، تقویت جایگاه کتابفروشان را هدف قرار داده تا هدف بزرگتر یعنی توسعه و ترویج کتابخوانی محقق شود؛ در واقع معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌عنوان متولی اصلی این جریان و موسسه خانه کتاب به‌عنوان مجری این طرح، بخشی از بودجه فرهنگی حوزه نشر کتاب را هدایت کرده و به آخرین حلقه نشر اختصاص داده است. طرح‌های تخفیف را می‌توان ماراتن نویسندگان و مترجمان دانست که سرنوشت آن‌را مخاطبان تعیین می‌کنند.   
  
بررسی طرح تخفیف در بخش‌های مختلف اعم از ناشران ‌پُرفروش، نویسندگان و مترجمان حوزه‌های بزرگسال و کودک و نوجوان که مخاطبان به آثارشان اقبال نشان دادند، نمایشی از تمایل و توجه مخاطب ایرانی را به دست می‌‌دهد. کارشناسان حوزه‌‌های مختلف شامل جامعه‌شناسان، روانشناسان و سیاست‌گذاران فرهنگی علاوه بر این ناشران می‌توانند بر پایه این اطلاعات ضمن آگاهی از سلیقه مخاطب برای تجدید چاپ نیز تصمیم‌گیری کنند.

براساس اعلام موسسه خانه کتاب پرفروش‌‌ترین‌های چهار بخش تالیف، ترجمه در دو حوزه ک.دک و نوجوان به شرح زیر است:

پرفروش كتاب‌های تاليفی بخش عمومی
كتاب‌های «قهوه‌ سرد آقای نويسنده» اثر روزبه معين، 1065
«سمفونی مردگان» اثر عباس معروفی، 888
«پاييز فصل آخر است» اثر نسيم مرعشی، 723
 «سلام بر ابراهيم» اثر گروه فرهنگی شهيد ابراهيم هادی، 580
 
 پرفروش كتاب‌ تاليفی حوزه كودک
«قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب؛ قصه‌های برگزيده‌ از آثار شيخ عطار» اثر مهدی آذريزدی 293
«می می نی حالا تميز ترينی» (از مجموعه می‌می‌نی ناصر کشاورز) 282
«مي مي ني چه دوست نازنيني» (از مجموعه می‌می‌نی ناصر کشاورز) 281
«پنير داداش ماسته حرف می می نی راسته» (از مجموعه می‌می‌نی ناصر کشاورز) 275
«قصه‌های كوچک براي بچه‌های كوچک» اثر شكوه قاسم‌نيا 196

پرفروش‌ترين كتاب‌های ترجمه حوزه كودک
«دنيای معركه تام گيتس»، اثر ليز پيشون، 836
«شازده كوچولو»، اثر آنتوان‌دو سنت‌اگزوپري، 729
«خانه درختی ۱۳ طبقه»، اندی گريفيتس، 677
«بهانه‌های عالی و چيزهاي خوب ديگر» و «همه چيز محشر است» آثار ليز پيشون 676

پرفروش‌های بخش ترجمه
«ملت عشق» نوشته لیف شافاک 3766
«جز از کل» نوشته استیو تولتس 1745
«من پیش از تو» نوشته جوجو مویز 1502
«دختری که رهایش کردی» نوشته جوجو مویز 1015

اگرچه برخی از این کتاب‌ها در طول سال هم در ردیف پرفروش‌های بازار نشر قرار دارند اما فروش قابل توجه آن‌ها در دومین دوره طرح پاییزه کتاب قابل توجه است که حتی در برخی موارد با توجه به عدد فروش می‌تواند به معنای اتمام آن در بازار و تجدید چاپ احتمالی آن باشد. در ادامه، نظر ناشران برخی از عناوین پرفروش پائیزه کتاب را در این‌باره می‌خوانید:

«چشم‌هایش» و نشر نگاه
علیرضا رئیسی‌دانا، مدیرمسئول انتشارات نگاه و از قدیمی‌های نشر ایران که کتاب «چشمهایش» بزرگ علوی را در پرفروش‌های این دوره دارد، معتقد است که طرح پاییزه در افزایش فروش و جلب مخاطب به کتابفروشی‌ها موثر بوده است. این ناشر، تبلیغات رسانه‌‌ای به‌ویژه در فضای مجازی را در این جریان مهم ارزیابی می‌کند و می‌گوید که طرح‌های تخفیف فصلی در واقع انگیره‌ای ایجاد کرده تا درباره چاپ و تجدید چاپ کتاب بحث شود. از سوی دیگر این ناشر تاکید دارد که دوباره باید اعتماد از دست رفته مردم به کتاب تامین شود.
 
 
ققنوس یا «سمفونی مردگان»
«سمفونی مردگان» نیز دیگر کتاب پُرفروش دومین دوره طرح پاییزه کتاب است و ققنوس این اثر عباس معروفی را منتشر کرده. مهدی حسین‌زادگان به چاپ بیست و ششم این اثر طی سال جاری اشاره می‌کند؛ هر چند که اعتقاد دارد این کتاب معروفی در بین مخاطبان از جایگاه قابل توجهی برخوردار است، به‌طوری که هر سال 15 تا 20 هزار نسخه منتشر می‌شود.
حسین‌زادگان طرح پاییزه کتاب را در معرفی بیشتر این داستان ایرانی پُرفروش بی‌تاثیر نمی‌داند. او به فروش دو هزار نسخه از این کتاب طی اجرای دومین دوره طرح پاییزه اشاره می‌کند و اجرای دومین طرح پاییزه کتاب را بهترین نوع اجرا می‌داند.
 
این فعل حوزه نشر درباره آگاهی مخاطبان از دومین طرح پاییزه کتاب گفت: سال گذشته 95 درصد مخاطبان با حضور در فروشگاه از طرح تخفیف مطلع می‌شدند در حالی که امسال 50 درصد از مخاطبان ققنوس از طرح تخفیف مطلع بودند؛ علاوه براین تلاش می‌کردند که از سقف تعیین شده استفاده کنند؛ بنابراین اطلاع‌‌رسانی در مقایسه با سال گذشته بهتر شده است.

«قهوه سرد آقای نویسنده» روی میز نشر نیماژ
«قهوه سرد آقای نویسنده» نوشته روزبه معین که کمتر از 6 ماه به چاپ پنجاهم رسیده نیز در پرفروش‌های این دوره از طرح‌های تخفیف قرار دارد. علیرضا اسدی، مدیرمسئول نشر نیماژ، با ابزار رضایت از اجرای طرح پاییزه کتاب، «قهوه سرد آقای نویسنده» را تولید موفق این نشر نو‌پا معرفی کرد که مدام در حال تجدید چاپ است. اسدی تاکید دارد که اجرای طرح پاییزه کتاب در جلب نظر مخاطب به این کتاب موثر است اما این تاثیر را صد در صدی نمی‌داند.
 
اسدی درباره آمار پرفروش‌‌ها به‌عنوان بخشی از کارنامه طرح پاییزه که می‌تواند دوره‌های بعد طرح تخفیف فصلی، منبع بررسی مخاطبان قرار گیرد، معتقد است که بازار نشر بعد از مدتی از برخی کتاب‌ها اشباع می‌شود. این فعال حوزه نشر تاکید دارد که هر کتاب فقط در یک و یا دو دوره پرفروش می‌شود.
 مدیر نشر نیماژ برگزاری طرح‌‌های تخفیف را مهم‌ترین، بزرگترین و هدفمند‌ترین سیاست‌ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طی 30 سال گذشته می‌داند. ویژگی دیگر این طرح از نظر او عدالت محوری است؛ چراکه موجب شده تا همه ناشران و کتابفروشان در یک جایگاه قرار بگیرند و در واقع مخاطب بازیگر اصلی این جریان است. اسدی همچنین معتقد است که در این جریان حق به‌حق‌دار می‌رسد.
 
قدیانی با «قصه‌های کوچک برای بچه‌های کوچک»
نادر قدیانی نیز که مرکز نشرش با کتاب «قصه‌های کوچک برای بچه‌های کوچک» در فهرست پرفروش‌ها قرار گرفته، با حسین‌زادگان درباره تاثیر اجرای طرح‌های تخفیف همسو است و تاکید دارد که این کتاب از شکوه ‌قاسم‌نیا، همواره از سوی مخاطبان مورد توجه بوده و 20 سال است که بازار نشر از این کتاب خالی نشده است. این ناشر پیشکسوت حوزه کودک و نوجوان برلزوم افزایش اعتبار کتابفروشان متقاضی تاکید کرد تا این مساله در دوره‌های بعد از سوی مجری مورد توجه قرار گیرد.
 
        
طرح پاییزه کتاب با مشارکت کتابفروشی‌های 31 استان از مرکز ایران تا مناطق کم‌برخوردار، پاییز رنگ‌رنگ اهل فرهنگ را گرم کرد. طرح‌های تخفیف پاییزه کتاب در حوزه فعالیت‌ها و سیاست‌گذاری‌های کلان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حال ریشه گرفتن است و دیدگاه مثبت و ابراز نظر و نقد‌ برخی از ناشران و کتابفروشان از یک سو و اعلام تقاضای تعداد ناشران برای افزایش اعتبار در طول برگزاری طرح پاییزه کتاب نشان از جان گرفتن این طرح و برگزاری با قوت این طرح نو طی سال‌‌های آتی دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها