چهارشنبه ۱ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۰
داستان‌هایی از بوستان و گلستان سعدی برای کودکان و نوجوانان

کتاب «سلطانی که رازش را نگه داشت» اثر ابراهیم اکبرزاده از سوی انتشارات کتاب تارا راهی کتابفروشی‌ها شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، بوستان سعدی کتابی است که در قالب مثنوی سروده شده و حاوی حکایت‌هایی شیرین و کوتاه است که در 10 باب تنظیم شده است. سعدی یک سال پس از سرودن بوستان، کتاب گلستان را نوشت. این دو کتاب سرشار از حکایت‌های پندآموز است. سعدی در بیان این حکایت‌ها جانب عدالت، ستمدیدگان و فقرا را گرفته و از ظلم و ستم پادشاهان انتقاد کرده است. امروزه بسیاری از بیت‌ها و مصرع‌های شعرهای این شاعر بزرگ به دلیل استفاده فراوان و مکرر به صورت ضرب‌المثل درآمده و ورد زبان خاص و عام شده است.
 
تا به حال آثار زیادی در این زمینه برای کودکان و نوجوانان بازنویسی و بازآفرینی شده است که از جمله آن‌ها می‌توان به کتاب «سلطانی که رازش را نگه داشت» اثر ابراهیم اکبرزاده اشاره کرد که شامل داستان‌هایی از بوستان سعدی است و از سوی انتشارات کتاب پارسه در قالب 48 صفحه با شمارگان هزار نسخه و قیمت 40 هزار ریال منتشر شده است.
 
در این کتاب داستان‌هایی از بوستان سعدی در موضوع قناعت، رازداری در زندگی، پرهیز از غرور و تکبر، کینه، حسادت، حرص و طمع، ظلم وستم و غیبت کردن از مردم برای نوجوانان بیان شده است.
 
کتاب «سلطانی که رازش را نگه داشت» بازنویسی منتخبی از حکایت‌های بوستان و قصه‌هایی با همان شکل قصه‌های پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها است. در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: «در سال‌های دور سلطان قدرتمندی بود که که راز بزرگی در دل داشت. رازی که جز خود او کسی از ان خبر نداشت. همیشه دلش می‌خواست رازش را برای شخص امین و مورد اعتماد بگوید تا شاید کمی از غصه ةایش کم شود. هرگاه می‌خواست راز خود را با کسی درمیان بگذارد، می‌ترسید. چون می‌دانست اگر مردم از ان آگاه شوند ابرویش بر باد خواهد رفت. با این حال نتوانست بیش از این راز خود را نگه دارد. به همین دلیل یک روز تعدادی از یاران خود را فراخواند و به انها گفت: «شما از دوستان و همکاران نزدیک من هستید. من به تک تک شما اعتماد دارد. امروز می‌خواهم راز بسیار مهمی را با شما درمیان بگذارم و از همه انتظار دارم این راز را با کسی درمیان نگذارید و آن را هرگز افشاهء نکنید؛ حتی با زن و فرزندانتان!»

 

البته در زمینه بازنویسی و بازآفرینی حکایت‌های بوستان سعدی تا به حال آثار زیادی برای گروه‌های مختلف سنی از جمله کودکان و نوجوانان منتشر شده است که از جمله آنها می‌توان به دو کتاب «غلام دریاندیده» و «دارا و ندار» بازنویسی داستان‌های گلستان و بوستان سعدی اشاره کرد که به همت مژگان شیخی انجام شده و از سوی بخش کودک انتشارات قدیانی منتشر شده است. این کتاب‌ها توسط گروه کودک و نوجوان فانوس دریایی به زبان اسپانیایی نیز ترجمه شده است.
 
همچنین مجموعه 6 جلدی مصور «قصه‌های تصویری از بوستان» با بازنویسی مژگان شیخی و تصویرگری علیرضا گلدوزیان حاوی داستان‌های آموزنده، اقتباس شده از بوستان سعدی اثر دیگری است که برای کودکان گروه سنی (ب) و (ج) به نگارش در آمده و از سوی بخش کودک و نوجوان انتشارات قدیانی منتشر شده است. 
 
فرهاد حسن‌زاده، از نویسندگان کودک و نوجوان بازنويسی از گلستان سعدی انجام داده است که در قالب مجموعه‌ 10 جلدی «قصه‌های شیرین فارسی» برای گروه سنی نوجوان از سوی انتشارات سوره‌ مهر منتشر شده است.
 
مهدی آذریزدی نیز در هفتمین جلد از مجموعه «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» با عنوان «قصه‌های گلستان و ملستان» به بیان حکایت‌هایی از سعدی می‌پردازد.
 
جعفر ابراهیمی شاهد، نویسنده و شاعر نام‌آشنای معاصر نیز در کتاب «گلستان و بوستان و غزلیات شیرین سعدی» از مجموعه «تازه‌های از ادبیات برای نوجوانان» که از سوی انتشارات پیدایش منتشر شده است به این حکایت‌ها می‌پردازد.
 
از دیگر آثاری که در این زمینه منتشر شده است می‌توان به «داستان‌های کهن ایرانی (بوستان)» برای کودکان و نوجوانان با گردآوری رحمت‌الله رضایی از انتشارات اخلاق، کتاب «پهلوان پنبه» با بازنویسی سیدماشاءالله عالی‌پیام از انتشارات گلناز و کتاب «داستان‌هایی از بوستان سعدی» نوشته فاطمه قیومی از انتشارات قیوم اشاره کرد.
 
همچنین تا به حال انیمیشن‌هایی هم با الهام از داستان‌ها و حکایت‌های بوستان و گلستان سعدی برای کودکان و نوجوانان ساخته شده است که از جمله آنها می‌توان به مجموعه انیمیشن «بوستان سعدی» از مجموعه حکایاتی از بوستان سعدی برای کودکان و نوجوانان اشاره کرد كه به همت مركز پویانمایی صبا تولید شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها