سه‌شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۵
کتابخانه دانشگاه علوم قضایی به نام آیت‌الله قبله‌ای مزین شد

همزمان با 12 اردیبهشت سالروز میلاد باسعادت امام سجاد (ع) و روز گرامیداشت مقام معلم، کتابخانه شخصی مرحوم آیت‌الله قبله‌ای به دانشگاه علوم قضایی اهدا و این کتابخانه به نام آیت‌الله قبله‌ای مزین شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) آیین نکوداشت آیت‌الله خلیل قبله‌ای‌ خویی و اهدای کتابخانه شخصی وی به کتابخانه دانشگاه علوم قضایی، سه‌شنبه (12 اردیبهشت‌ماه) همزمان با سالروز میلاد امام سجاد (ع) و گرامیداشت مقام معلم، با حضور آیت‌الله احمد احمدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر محمدجواد شریعت‌باقری، رئیس دانشگاه علوم قضایی و دکتر سید طه مرقاتی خویی، استاد دانشگاه تهران و داماد آیت‌الله قبله‌ای در دانشگاه علوم قضایی برگزار شد.
 
آیت‌الله احمدی در این آیین با اشاره به اینکه آیت‌الله قبله‌ای به معنای واقعی کلمه عالِم ربانی بود، گفت: آثاری که در زمان عمر پربرکت ایشان تالیف و وارد دانشگاه‌ها شد، تنها از روی انجام تکلیف و وظیفه بوده و هیچ مَنیتی در وجود ایشان دیده نمی‌شد. این تواضع و اخلاص از علما زیبنده است. 
 
وی افزود: آیت‌الله قبله‌ای عارف بود و اخلاص بسیار داشت و در طول عمرش یک‌بار نشنیدم که بگوید «من». ایشان برای من خیلی عزیز بود.
 
علاقه به نوشتن و خواندن تا واپسین روزهای عمر
همچنین در این آیین حجت‌الاسلام مرقاتی، استاد دانشگاه تهران نیز با ذکر یاد و خاطره آیت‌الله قبله‌ای عنوان کرد: علاوه بر افتخار دامادی ایشان، سال‌ها شاگرد این عالم بزرگ بوده‌ام. آیت‌الله قبله‌ای مصداق این حدیث نورانی حضرت رسول‌اکرم (ص) خطاب به علی (ع) بود، به این مضمون که عالم سه علامت دارد؛ راستگوست، از حرام دوری می‌کند و در برابر همه مردم تواضع به خرج می‌دهد. آیت‌الله قبله‌ای سعی داشت مصداق بارز همه این صفات باشد. حتی در روزهای پایانی عمر نیز این خلوص و شفافیت در وجود ایشان دیده می‌شد.
 
وی ادامه داد: آیت‌الله قبله‌ای غیر از دانش و فضیلت انسانی، بسیار شاکر و صبور بود، در سال‌های پایانی عمر که توانایی جسمانی ایشان بسیار تحلیل رفته بود باز هم شاکر بود که می‌تواند بخواند و بنویسد و در واپسین روزهای عمر پربرکت نیز که توانایی دیدن هم نداشت از فرزندانش می‌خواست که کتاب‌هایش را برایش بخوانند تا بتواند آنها را ویرایش کند. ایشان سعی می‌کرد روایاتی را که از ائمه خوانده و می‌داند در زندگی خود هم پیاده کند. آیت‌الله قبله‌ای سَلَف بزرگانی همچون آیت‌الله خویی و حضرت امام (ره) بود.
 


انتقال کتابخانه شخصی آیت‌الله قبله‌ای به کتابخانه دانشگاه
شریعت‌باقری، رئیس دانشگاه علوم قضایی نیز به‌عنوان سخنران در این آیین گفت: آیت‌الله قبله‌ای خویی سال‌های طولانی از عمرش را صرف تالیف و آموزش دانشجویان کرد. این فقیه دانشمند همچون افرادی چون شهید مطهری و شهید مفتح دانشگاه را منشأ خیرات و خدمات دید و به دانشگاه رفت. حضور چنین فردی با درجه اجتهاد و مقام علمی بالا فرصت بسیار مغتنمی برای دانشگاه در سال‌های گذشته بوده است.
 
وی افزود: دانشگاه علوم قضایی در سال 1361 به‌همت آیت‌الله دکتر بهشتی تاسیس شده و تنها دانشگاه جامع حقوقی کشور است که سالیانه هزار قاضی در این دانشگاه تربیت می‌شوند. اصل اساسی در تربیت دانشجویان دانشگاه علوم قضایی تقویت جنبه‌های تربیتی و الگو قرار دادن استادان نمونه با سجایای اخلاقی بالاست.
 
رئیس دانشگاه علوم قضایی درباره کتابخانه این دانشگاه نیز اظهار کرد: در فکر جابه‌جایی کتابخانه در روزهای آینده هستیم و کتابخانه دانشگاه به ساختمان جدید منتقل می‌شود. بودجه لازم برای خرید کتاب‌های موردنیاز کتابخانه در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در نظر گرفته شده، چراکه کتابخانه این دانشگاه از بهترین و غنی‌ترین کتابخانه‌های دانشگاهی است.
 
شریعت‌باقری درباره اهدای کتابخانه آیت‌الله قبله‌ای به کتابخانه این دانشگاه نیز گفت: طبق وصیت این عالم ربانی کتابخانه شخصی ایشان به دانشگاه علوم قضایی اهدا شده و امروز این مهم به‌طور رسمی انجام می‌گیرد. در این روز همچنین کتابخانه دانشگاه علوم قضایی به نام آیت‌الله قبله‌ای مزین خواهد شد. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها