دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۰
هاشمی: خرید کتاب به تنهایی کافی نیست باید کتابخوان شویم

سید ضیاء هاشمی، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به لزوم توجه به کتاب به‌عنوان یکی از ابزار توسعه فرهنگی گفت: خرید کتاب به تنهایی کافی نیست بلکه باید کتابخوان شویم. از رسالت‌ها و مسئولیت‌های دانشگاه توجه به ارتقاء فرهنگ کتابخوانی است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) آئین اختتامیه نخستین جشنواره کتاب سال فرهنگی دانشجویان سراسر کشور دوشنبه(11 اردیبهشت) با حضور دکتر سید ضیاء هاشمی، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر مجید سرسنگی، معاون فرهنگی دانشگاه تهران و دکتر یونس نوربخش، رئیس پردیس البرز دانشگاه تهران در ساختمان معاونت فرهنگی دانشگاه تهران برگزار شد.
 
ضیاء هاشمی با اشاره به اهمیت توجه به مقوله فرهنگ اظهار کرد: فرهنگ، اکسیژن و دستور‌‌العمل تعاملات اجتماعی است و باید به ارتقاء و توسعه فرهنگی توجه کنیم. هرچند که سطح امکانات اقتصادی کشور قابل توجه است اما نارضایتی در بین گروه‌های مختلف اجتماعی وجود دارد.
 
وی افزود: بخشی از نارضایتی موجود به آرمان‌خواهی به‌عنوان ویژگی جامعه انقلابی مرتبط است اما باید توجه داشت که بخش دیگری از این نارضایتی ناشی از ضعف‌های فرهنگی است؛ بنابراین به نظر می‌رسد که به شایستگی از امکانات استفاده نکرده‌ایم.  
 
ضیاء هاشمی با اشاره به خاصیت لذت‌بخش فضای نقد و گفت‌و‌گو ادامه داد: گاهی در فضای گفت‌و‌گو اخلاقیات را فراموش می‌کنیم؛ هرچند که برخی از صاحب‌‌نظران کشور‌های مختلف از‌ جمله کشور‌های عرب، خواهان رسیدن به جایگاه ایران هستند اما در حوزه اخلاق اجتماعی دچار ضعف هستیم.
 
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: اگر به‌ توسعه فرهنگی نیاز داریم باید به کتاب به‌عنوان یکی از ابزار‌های این عرصه توجه کنیم. هرچند رسانه‌های مختلف ظهور کرده‌اند اما رسانه کتاب از عمق بیشتری برخوردار است.
 
ضیاء هاشمی افزود: مطالعه در کشور ما در مقایسه با دیگر کشور‌ها حتی کشور‌هایی که حاضر به ذکر نامشان نیستیم بسیار اندک است؛ در حالی که نسل گذشته علاوه بر توجه به کتاب مقدس قرآن کریم، شاهنامه نیز می‌خواند. دانشگاه برای ارتقاء فرهنگ کتابخوانی رسالت و مسئولیت دارد.   
 
این عضو وزارت علوم تحقیقات و فناوری با اشاره به آغاز به کار سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ادامه داد: در آستانه آغاز به کار سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران هستیم اما خرید کتاب به تنهایی کافی نیست بلکه باید کتابخوان شویم.
 
تاثیر تالیف کتاب در ماندگار تمدن اسلامی
مجید سرسنگی با اشاره به لزوم توجه به توسعه فرهنگی اظهار کرد: توسعه فرهنگی از‌ جمله مسائل اساسی جامعه به حساب می‌آید. صاحب‌نظران معتقدند که توسعه اقتصادی و اجتماعی بدون توجه به توسعه فرهنگی امکان‌پذیر نیست. کتاب از مهم‌ترین مولفه‌های توسعه فرهنگی است.  
 
وی افزود: کشور‌های صاحب قدرت مادی و نظامی اگر با کتاب انس نداشته باشند برای تبدیل شدن به تمدن مانا توانایی ندارند.  تمدن اسلامی به‌واسطه توجه اندیشمندان به تالیف تا به امروز خودنمایی می‌کند. کتاب حمل کننده میراث گذشتگان است. بسیار متاسفیم که سطح کتابخوانی در جامعه به‌ویژه در نسل جوان، مورد انتظار نیست. جشنواره کتاب سال دانشجویان سراسر کشور با هدف توسعه کتابخوانی در بین دانشجویان پا گرفته است.
 
سرسنگی گفت: نخستین دوره جشنواره کتاب سال دانشجویان سراسر کشور در سه دسته علوم اجتماعی و سیاسی،‌ دینی،  اخلاقی و تربیتی همچنین هنری و ادبی برگزار شد. آثار در هر دسته با تاکید بر معیار‌های کیفی و تعیین سقف امتیاز با نظر سه داور ارزیابی شده است.
 
کتاب باید فکر کردن را به مخاطب آموزش دهد
نوربخش اظهار کرد: فرهنگ سنگ‌بنای تحولات اجتماعی است و در عصر چرخش فرهنگی زندگی می‌کنیم. متاسفانه در جامعه ما مصرف فرهنگی از جمله کتاب بسیار ناچیز است بنابراین به ایجاد تحول در صنعت چاپ و نشر نیاز داریم تا مردم بتوانند در هر کجا و هرساعت دلخواه مطالعه کنند.
 
وی با اشاره به لزوم توجه به مطالعه کتاب‌های توصیفی و تبیینی افزود: مطالعه به کتاب‌های تجویزی منحصر نمی‌شود بلکه کتاب‌های توصیفی و تبیین یا میراث کهن ما نیز باید مورد توجه  قرار گیرد. انقلاب اسلامی ایران یک انقلاب فرهنگی است اما می‌بینیم که در کوچکترین مسائل فرهنگی با مشکل مواجه هستیم. کتاب باید به مخاطب فکر کردن را آموزش دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها