سه‌شنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۰
چهره سال هنر انقلاب معرفی می‌شود

فاضل نظری،‌ معاون هنری حوزه هنری در نشست خبری هفته هنر انقلاب اسلامی با اشاره به معرفی چهره سال هنر انقلاب گفت: 59 کارشناس و مدیر هنری در جریان انتخاب چهره سال هنر انقلاب مشارکت داشتند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) نشست خبری هفته «هنر انقلاب اسلامی» و نهمین جشنواره «داستان انقلاب» سه‌شنبه (15 فروردین‌ماه) با حضور  فاضل نظری، معاون هنری حوزه هنری و منیژه آرمین، دبیر نهمین جشنواره داستان انقلاب در تماشاخانه مهر حوزه هنری برگزار شد.

«هنر متعهد به حقیقت» شعار هفته هنر انقلاب
نظری ضمن گرامی‌داشت یاد سیدمرتضی آوینی در تعریف هنر انقلاب گفت: هنر لطیف‌ترین آفریده بشر و محل گفت‌وگوی روح انسان‌هاست. رشته‌های فنی برای نیاز جسمی و دنیایی انسان تعریف شده و هنر، نیازهای فراتر از آن‌را پاسخ می‌دهد. بعد از انقلاب مفاهیم هنر متعالی بیش از گذشته مطرح شد، به‌عبارت دیگر هنر متعالی به حقیقتی تعهد دارد. «هنر متعهد به حقیقت» شعار هفته هنر انقلاب سال 96 است.  
 
وی با اشاره به برنامه‌‌های این هفته افزود: غبارروبی گلزار شهدا در تهران و استان‌های سراسر کشور، رونمایی از آثار جدید حوزه هنری در بخش‌های ادبیات، انقلاب اسلامی، خاطرات، داستان و شعر، برگزاری شب‌های شعر انقلاب اسلامی، نمایش‌های خیابانی، همچنین کارگاه‌های نقد آثار، اکران رایگان فیلم‌های کوتاه و بلند مطرح حوزه هنری از دیگر برنامه‌های این هفته است؛ علاوه بر این مسابقه کتابخوانی، عکاسی، برگزاری «جشنواره هنرهای نمایشی بچه‌های مسجد» و تجلیل از هنرمندان منتخب و گرامی‌داشت هنرمندان فقید و شهید با‌عنوان «راویان حقیقت» از جمله دیگر برنامه‌های هفته هنر انقلاب اسلامی است.
 
نظری اظهار کرد: نشست «بررسی وضعیت طنز بعد از انقلاب اسلامی»، رونمایی از کتاب «همیشه استاد» و رونمایی از 26 کتاب نقره‌ای و کتاب داستان استانی نیز در این هفته برگزار می‌شود. منتخب آثار کتاب نقره‌ای در قالب کتاب طلایی منتشر خواهد شد. همچنین افتتاح نخستین پردیس سینمایی اصفهان در این هفته صورت می‌گیرد.

معرفی چهره سال هنر انقلاب با داوری 59 کارشناس
معاون هنری حوزه هنری با اشاره به معرفی چهره سال هنر انقلاب در این هفته ادامه داد: در آئین اختتامیه با حضور هنرمندان سراسر کشور از برگزیدگان فعال و مطرح حوزه هنری تجلیل خواهد شد. همچنین چهره سال هنر انقلاب در این مراسم معرفی می‌شود. چهره هنر انقلاب با ارزیابی 59 نفر از خبرگان و کارشناسان و مدیران مطرح هنری کشور انتخاب می‌شود. خبرگان در ارزیابی خود مجاز به اضافه کردن اسامی هنرمندان هستند.
 
وی افزود: بعد از بررسی‌های صورت گرفته از میان هفت نفر شامل محمدرضا بایرامی برای کتاب «لم یزرع»، ابراهیم حاتمی‌کیا برای فیلم «بادیگارد»، حمید حسام، نویسنده کتاب «وقتی مهتاب گم شد»، حسن روح‌الامینی، هنرمند حوزه هنرهای تجسمی، همچنین سیدمسعود شجاعی طباطبائی، دبیر جشنواره کاریکاتور هولوکاست، بهناز ضرابی‌زاده، نویسنده «گلستان یازدهم» و محمدحسین مهدویان کارگران فیلم «ایستاده در غبار» چهره سال هنر انقلاب معرفی خواهد شد.
 
ایجاد تعادل بین ساختار و محتوا در داستان انقلاب
آرمین، دبیر نهمین جشنواره داستان انقلاب گفت: داستان انقلاب در سال 56 و 57 پدیدار نشد بلکه صاحب ریشه‌های عمیق در گذشته کشورمان است. طی چند سال اخیر موضوع داستان انقلاب از نظر محتوا و ساختار به‌ویژه از سوی نویسندگان جوان رشد قابل توجهی داشته است. برخی معتقدند که داستان انقلاب دچار شعارزدگی شده است. در مقام مدافع داستان انقلاب می‌گویم که در ابتدا داستان انقلاب با شعارزدگی همراه بود و شعارهایی که در متن زندگی مردم جریان داشت.
 
وی افزود: هویت انسان در برهه‌های مختلف سیاسی و اجتماعی، ثمرات انقلاب و تاثیر آن بر جهان در جریان داستان انقلاب از اهمیت ویژه‌ای برخوردار شده است. نویسندگان نسل جدید تکان‌های جدی به داستان انقلاب وارد کردند. انقلاب، هنر را با مردم آشتی داد. به عنوان جزئی از بدنه روشنفکری سال‌های ابتدای انقلاب اسلامی معتقدم پیش از انقلاب مردم هیچگاه برای تماشای آثار هنری به گالری نمی‌رفتند.

دبیر نهمین جشنواره داستان انقلاب با طرح پرسشی درباره وضعیت فعلی داستان انقلاب اظهار کرد: باید از خود بپرسیم که در کجای جریان داستان انقلاب ایستاده‌ایم به نظر می‌رسد که به سوی تعادل بین ساختار و محتوا حرکت می‌کنیم.
 
ارسال 449 اثر به نهمین جشنواره داستان انقلاب
آرمین با اشاره به آثار ارسالی به دبیرخانه این دوره از جشنواره ادامه داد: 242 نفر از نویسندگان 449 اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال کردند، براین‌اساس در بخش داستان کوتاه نوجوان 65 اثر، رمان نوجوان 29، داستان کوتاه بزرگسال 276 و رمان بزرگسال 79 اثر به دبیرخانه ارسال شد. داوران بخش بزرگسال و نوجوان بعد از ارزیابی آثار نتایج زیر را اعلام کردند، در بخش داستان کوتاه نوجوان 11 اثر، در بخش رمان نوجوان 9 و در بخش‌های داستان کوتاه بزرگسال 56 و رمان بزرگسال 20 اثر منتخب شد. نویسندگان زن با 115 و نویسندگان مرد با 127 اثر در برگزاری این جشنواره مشارکت داشتند. نویسندگان تهرانی بیشترین و نویسندگان استان ایلام کمترین اثر را به جشنواره ارسال کردند.
 
این نویسنده در ارزیابی نهمین جشنواره داستان انقلاب اسلامی اظهار کرد: جشنواره از لحاظ کمی و کیفی رشد قابل توجهی داشته است با وجود این در بخش نوجوان متاسفانه آثار درخشانی دریافت نشد، بنابراین به نظر می‌رسد برای بهبود این وضعیت باید نشست‌های مشترکی با حضور روانشناسان، نویسندگان و حتی مخاطبان نوجوان برگزار شود. حساسیت‌های تولید رمان برای نوجوانان بسیار بیشتر از بزرگسالان است. معتقدم داوران در بررسی آثار نظر جناحی نداشتند و مساله تطابق محتوا و ساختار در ارزیابی آن‌ها اولویت داشت.

 این مقام مسئول در برگزاری نهمین جشنواره داستان انقلاب از رونمایی رمان‌های منتخب سال گذشته خبر داد. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها