سه‌شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۰
گسترش کتابخوانی و کتابخانه‌ها از سیاست‌های اصلی ما است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست خبری که با اصحاب رسانه برگزار کرد، گفت: گسترش حوزه کتاب و کتابخوانی و کتابخانه‌ها جزء سیاست‌های اصلی ما است که از طریق عدالت فرهنگی تأمین خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست خبری سیدرضا صالحی‌امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز (26 بهمن‌ماه) در دبیرخانه شورای فرهنگی عمومی برگزار شد.
 
وی در این نشست اظهار کرد: جهت‌گیری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبتنی بر گفتمان فرهنگی دولت است که در تداوم گفتمان مقام معظم رهبری مبتنی بر اعتدال فرهنگی است؛ برای اعتدال فرهنگی 4 عنصر اصلی عقلانیت فرهنگی، انسجام فرهنگی، تنوع فرهنگی و دیانت فرهنگی تعریف شده است که اساس کار ما در این دولت در حوزه فرهنگی مبتنی بر این گفتمان خواهد بود.
 
مقام عالی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: سیاست‌هایی که در این دوره اعلام کردیم و نسبت به آن‌ها وفاداریم عبارتند از حفظ ثبات و آرامش در حوزه فرهنگی؛ بر این باور هستیم که در فضای جنجال امکان کار فرهنگی وجود ندارد بنابراین از همه شما اصحاب رسانه تقاضا می‌کنم در مسیر این سیاست به ما کمک کنید تا بتوانیم مجموعه‌ای از مأموریت‌های فرهنگی که به صورت گسترده به آن تعلق داریم انجام دهیم.
 
وی با اشاره به سیاست دیگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوره جدید اظهار کرد: گفت‌وگوی فرهنگی از دیگر نکاتی است که به آن باور داریم؛ برای این‌که بتوانیم در کشور به یک اعتدال فرهنگی دسترسی پیدا کنیم لازمه آن گفت‌وگوی فرهنگی است، گفت‌وگو می‌کنیم تا باور داشته باشیم که در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که متعدد و متکثر است و به همه نحله‌های فکری و فرهنگی احترام می‌گذاریم، گفت‌وگو می‌کنیم به این منظور که عصبیت فرهنگی را در جامعه کاهش دهیم، گفت‌وگو می‌کنیم به این دلیل که فضای عقلانی و اعتدال برای تداوم کار ایجاد شود و در نهایت گفت‌وگو می‌کنیم به منظور رفع دغدغه‌های مقام معظم رهبری.
 
صالحی‌امیری افزود: سیاست دیگر ما عدالت فرهنگی است؛ بر این باوریم که تجمیع فعالیت‌های فرهنگی در تهران و محرومیت استان‌ها از آن‌ها ناعادلانه است. بنابراین سیاست جدید ما توزیع عادلانه امکانات فرهنگی در سراسر کشور است.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی توضیح داد: برگزاری جشنواره‌ها، نمایشگاه‌ها، اختصاص یارانه‌ها، توجه به رسانه‌ها، توجه موسیقی‌های محلی و قومی، توجه ظرفیت‌های هنری در سراسر کشور و گسترش حوزه کتاب، کتابخوانی و کتابخانه‌ها جزء سیاست‌های اصلی ما است که از طریق عدالت فرهنگی تأمین خواهد شد.
 
وی ادامه داد: سیاست دیگر ما ایجاد امنیت فرهنگی است این امنیت، امنیت فکری، بیان و قلم را در برمی‌گیرد. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وظیفه خود می‌داند که از حقوق اصحاب فرهنگ و هنر حمایت کند.
 
صالحی‌امیری افزود: توجه به اصل تولی‌گری و پرهیز از تصدی‌گری سیاست دیگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی محسوب می‌شود؛ سیاست اصلی این وزارتخانه در سال گذشته و آینده به صورت جدی واگذاری امور فرهنگی به صنوف و بخش‌های مربوطه است. من در این دوره به این امر سرعت بیشتری داده‌ام. در طول برنامه ششم می‌کوشیم تمام امور تصدی‌گری را واگذار کنیم.
 
وی اظهار کرد: نکته دیگر این است که برای حل آسیب‌های اجتماعی قبل از هر چیزی باید به حل مسائل فرهنگی بپردازیم در این زمینه در دوره جدید شورای فرهنگ عمومی به صورت جدی‌تر و فعال‌تر از قبل حتی تا سطح شهرستان‌ها وارد عمل شد و در این راستا بحث اخلاق، سبک زندگی و گفتمان‌سازی در اقتصاد مقاومتی به عنوان اولویت‌ تعریف کردیم.
 
صالحی‌امیری از تدوین نظام‌های صنفی برای دو حوزه رسانه و هنر خبر داد و گفت‌: در حال نهایی‌کردن تدوین سازمان رسانه‌ای در دولت هستیم به این منظور می‌خواهیم لایحه‌ای به مجلس بفرستیم. با تصویب این سازمان حوزه اختیارات مجمع صنوف و اتحادیه‌ها و رسانه‌ها به شدت تقویت خواهد شد و بخش مهمی از این فعالیت‌های اجرایی به آن سازمان محول می‌شود. ایجاد همین سازمان را در حوزه هنر در حال پیگیری هستیم.
 
وی افزود: توجه به اصحاب فرهنگ و هنر در حوزه‌های سلامت و بیمه از دیگر دغدغه‌ها و سیاست‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی محسوب می‌شود، اصحاب نشر و سینما در حوزه مالیات مشکلاتی دارند که حل آن‌ها را در دستور کار قرار داده‌ایم. همچنین تکریم پیشکسوتان نیز جزء اولویت‌های این وزارتخانه به شمار می‌آید.
 
این مقام عالی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به فرهنگ دینی توجه جدی دارد چرا که معتقد است در نظامی زندگی می‌کنیم که مبانی آن مبتنی بر اندیشه‌های امام خمینی (ره) است بنابراین گسترش امور مساجد و توسعه امور دینی در سراسر کشور از جمله وظایف این وزارتخانه به شمار می‌آید که البته اقداماتی در این زمینه انجام داده است.
 
صالحی‌امیری افزود: توجه به پژوهش، سیاست دیگر این وزارتخانه است. می‌کوشیم با تقویت پژوهشگاه‌ها زمینه لازم برای توجه جدی به نخبگان را فراهم کنیم. نظام مطالعه و پژوهش، نیازسنجی و افکارسنجی برای طراحی سیاست‌ها یک نیاز جدی است که با تقویت پژوهشگاه‌ها عملی می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها