یکشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۷
اندیشمندان علوم انسانی بار دیگر انقلاب اسلامی را بازخوانی کنند

رئیس‌جمهوری در اختتامیه هشتمین جشنواره بین‌المللی فارابی گفت: اندیشمندان و صاحبنظران علوم انسانی باید بار دیگر انقلاب اسلامی را بازخوانی، تبیین و تفسیر کنند. به گفته وی علوم انسانی باید کاربردی و در پی رساندن جامعه به سوی هدف نهایی آن باشد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، حجت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس‌جمهوری امروز یکشنبه (24 بهمن‌ماه) در اختتامیه هشتمین جشنواره بین‌المللی فارابی طی سخنانی با تاکید بر اهمیت جشنواره فارابی گفت: امسال وارد سی‌و‌نهمین سالگرد جشن پیروزی انقلاب اسلامی می‌شویم و من از همه صاحبنظران علوم انسانی و اسلامی درخواست می‌کنم بار دیگر انقلاب اسلامی را بازخوانی و تحلیل کنند که چگونه در دوره‌ای از تاریخ که جهان دو اردوگاهی شده بود ملتی بدون تکیه به هیچ قدرت بزرگ و سلاحی توانست انقلاب مردمی خود را به پیروزی برساند.
 
وی ادامه داد: امام به عنوان راهبر این انقلاب و در مقام یک فیلسوف، متکلم و مرجع تقلید چگونه توانست این انقلاب بزرگ را به پیروزی و موفقیت برساند.
 
رئیس‌جمهوری با تاکید بر مردم‌شناسی دقیق امام خمینی (ره) یادآور شد: اگر امام جامع‌شناسی ایران و روانشناسی اجتماعی مردم را با این دقت نمی‌دانست این انقلاب پیروز نمی‌شد چون امام نسبت به وحدت مردم، انسجام و قدرت آنها ایمان داشت و شاید تعداد انگشت‌شماری از صاحبنظران و فرهیختگان در این راه با او همراه بودند.
 
حجت‌الاسلام روحانی بیان کرد: همه می‌گفتند که چگونه مردمی می‌توانند با دست خالی در برابر یک قدرت بزرگ منطقه‌ای و با پشتیبانی تقریبا همه قدرت‌های بزرگ جهانی به پیروزی برسند و مگر می‌‌توان مردم را از طریق مساجد و حسینیه‌ها با ابزاری چون کتاب، نوار، اعلامیه و سخنرانی به خیابان‌ها کشاند.
 
رئیس‌جمهوری در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به سال‌های عطف مبارزات انقلاب اسلامی طی سال‌های 41، 42 و 43 گفت: در تمامی این مقاطع امام به قدرت مردم ایمان داشت و بیشتر به ذهن ما می‌آید که امام بر مبنای ایمان و اعتقادش به خداوند کار می‌‌کرد چون دل‌های مردم و گردش‌ آنها نیز به سمت خدا بود و با این توکل بود که امام به صحنه آمد حتی در روزهایی که بسیار تنها بود.
 
این مقام مسئول با طرح مجدد این سوال که آیا از لحاظ علوم انسانی، جامعه‌شناختی و روان‌شناسی انقلاب اسلامی را تحلیل کرده‌ایم، اظهار کرد: من بار سنگین این موضوع را به دانشمندان علوم انسانی و اسلامی تذکر می‌دهم چرا که آنها باید انقلاب اسلامی و ابعاد مختلف آن را باسازی، تبیین و تفسیر کنند.
 
رئیس‌ قوه مجریه در ادامه سخنانش با بیان اینکه هدف علم تنها شناخت نیست، گفت: حتی اگر بپذیریم که علوم در پی شناخت واقعیت‌ها و حقیقت‌هاست باز هم باید واقعه انقلاب را به‌خوبی بشناسیم و تفسیر کنیم چرا که اگر علوم بناست در پی تغییر باشد و این تغییرات می‌تواند واقعیت‌ها را برای ما تبیین و تفسیر کند باز هم باید به دنبال تحلیل پدیده‌ای چون انقلاب اسلامی باشیم.
 
وی ادامه داد: اگر از دید اسلامی به علوم نگاه کنیم می‌بینیم که هدف تنها شناخت و تغییر نیست بلکه هدایت و تعالی انسان‌هاست. این مسایل موجب می‌شود که از مسایل توصیفی به مسایل تجویزی بپردازیم. همانگونه که وظیفه یک طبیب علاج نهایی بیمار است علم هم باید تلاش کند تا به هدف غایی خود برسد. البته در این میان برخی از رشته‌های علوم انسانی کمتر می‌توانند در این راستا قدم بردارند.
 
حجت‌الاسلام روحانی افزود: به طور مثال اگرچه ادبیات و زبان علی‌الظاهر نمی‌تواند نسخه تعالی جامعه را بپیچد اما از طریق ادبیات زبان است که دریچه‌ای به سمت دستیابی به فرهنگ واقعی ملت‌ها باز می‌شود و فرهنگ عامل حرکت بزرگ ملت‌ها و جوامع است.
 
رئیس‌جمهوری در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر کاربردی‌کردن علوم انسانی یادآور شد: امروز در جهان ده‌ها مشکل بزرگ وجود دارد و من از شما می‌پرسم که برای حل این مشکلات آیا باید تنها به علوم تجربی، فنی و پایه تکیه کرد یا اینکه بار سنگین مسئولیت بر دوش عالمان علوم انسانی و اسلامی است. مشکل اقتصاد در جامعه را چه کسانی باید حل کنند؟ و درباره رشد و رونق اقتصادی، خروج از رکود و ... اظهار نظر کنند. علوم مدیریت بر دوش کدام رشته‌هاست؟
 
رئیس قوه مجریه با تاکید بر اینکه علوم انسانی بار سنگین شیوه سیاستگذاری و مدیریت جامعه را بردوش می‌کشد توضیح داد: اگر ما مشکل سلامت در جامعه داریم و تحول سلامت را خواهانیم آغازش از فرهنگ سلامت است و فرهنگ سلامت بر دوش پزشکی نیست. ایجاد فرهنگ کار و وجدان کاری نیز بر دوش اندیشمندان علوم انسانی است و صاحبنظران این حوزه هستند که باید درباره مشکلات مختلفی چون کم‌آبی و عدم مصرف صحیح انرژی و مسایل محیط‌زیستی اظهارنظر کنند.
 
وی تصریح کرد: بنابراین کمتر موضوعاتی است که برای حل آن علوم‌انسانی نتواند وظیفه‌ای برعهده داشته باشد.
 
وی با بیان اینکه از سرمایه اجتماعی در جامعه، سرمایه بالاتری نداریم گفت: اگر در جامعه مردم به یکدیگر و به حکومت اعتماد نداشته باشند و رابطه درستی بین مردم و حکومت نباشد آن جامعه را نمی‌توان اداره کرد چرا که براساس همین سرمایه اجتماعی است که هرکدام از ما بدون نگرانی از تغییر شبانه قوانین به زندگی خود ادامه می‌دهیم. تبیین قواعد بازی سیاسی و اغنای مردم بر دوش کیست و اگر بنا باشد در جامعه قوانین بازی رعایت نشود و فرهیختگان نتواند افکار صحیح را منتقل کنند امروز وضعیتی که در آمریکا به وجود آمده رخ می‌دهد.
 
حجت‌الاسلام روحانی در ادامه سخنانش انتخابات را یکی از مظاهر افتخارات انقلاب اسلامی برشمرد و گفت: آیا می‌‌توان بدون اخلاق و رعایت قواعد بازی به پای صندوق‌های رأی رفت؟ امروز این بار بر دوش اندیشمندان علوم انسانی است چرا که امروز احساس می‌شود همه چیز در سیطره دنیای ارتباطات و فناوری است. اما باید بپذیریم که تنها مسئولیت علوم شناخت نیست بلکه علوم باید پایه و سکویی برای تغییر و تحول جامعه و رسیدن آن به هدف نهایی (فلاح) باشد.
 
به گفته رئیس‌جمهوری زمانی که استعدادهای انسان‌ها شکفته شود فلاح رخ می‌دهد و این واژه به معنای تحول و حرکت است آنگونه که خداوند استعدادهایی را که در وجود ما نهفته شده با عرصه ظهور می‌رساند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها