دوشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۰
حجت‌الاسلام تقوی: «وکالت ایرانی» می‌توانست از زوایای پنهان مجلس سخن بگوید/ ماجرای تاسف‌بار گونی‌هایی از اسناد ارزشمند در مجلس

حجت‌الاسلام سیدرضا تقوی، رئیس شورای سیاستگذاری ائمه‌جمعه در رونمایی از کتاب «وکالت ایرانی» گفت: کتاب «وکالت ایرانی» سبحانی بهتر بود که فشرده‌تر باشد و بیشتر به تحلیل رویکرد قانونگذاری، مدیریت و نقش مجلس در این سه دوره می‌پرداخت. مدیریت مجلس، کمیسیون‌ها و لوایح باید نقد شود و به نوعی زوایای پنهان مجلس را نوشت و مقایل دیدگان نمایندگان امروز گذاشت.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست یکصد و دهمین سال خدمات علمی و فرهنگی کتابخانه مجلس با رونمایی از کتاب «وکالت ایرانی» دوشنبه 23 آذرماه در سالن مدرس کتابخانه مجلس شورای اسلامی برگزار شد.
 
حجت‌الاسلام سیدرضا تقوی، رئیس شورای سیاستگذاری ائمه‌جمعه گفت: زمانی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی بودم و به عنوان کارپرداز فرهنگی مجموعه‌هایی مانند کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی زیرمجموعه مسئولیتم به شمار می‌آمد. زمانی که به بازدید از کتابخانه مجلس رفتم با وضعیت بسیار تاسف‌باری روبه‌رو شدم. گونی‌هایی از اسناد ریخته بود که بعضی از برادران خدمات و باغبان پا بر آنها می‌گذاشتند. بعدا شنیدم که در این گونی‌ها اسناد ارزشمندی است و از جمله در میان آنها اعتبارنامه شهید سیدحسن مدرس نیز وجود داشت که پاره شده بود.
 
وی افزود: علاوه بر آن انباری از اسناد وجود داشت، اگرچه باید گفت انبار هم قاعده و ترتیبی دارد اما در این انبار اسناد بر روی هم تلنبار شده بود و تنها جرقه‌ای کافی بود تا این مجموعه نابود شود. صحنه‌ای که به شدت ناراحتم کرد اما در طول روندی که برای دیجیتال‌سازی و مرتب شدن اسناد تا به امروز طی شده، شاهد وضعیت بهتری در مجموعه هستیم.
 
رئیس شورای سیاستگذاری ائمه‌جمعه درباره ارائه بدون خست اسناد به پژوهشگران و اندیشمندان بیان کرد: اینکه برای معرفی کتابخانه بگوییم ما در این مجموعه اسناد بسیار ارزشمندی داریم، کافی نیست. زیرا مورخان، پژوهشگران و محققان بسیاری از اسناد اینجا مطلع نیستند. معرفی کتابخانه به آنها گام سودمندی است تا کم و کیف اسناد بر آنها مشخص شود، ضمن اینکه نباید در ارئه خدمات اسنادی خست به خرج دهیم و اسناد را به ساده‌ترین شکل ارائه و کتمان علم نکنیم.
 
تقوی افزود: رسالت ما در قبال جامعه این است که برای تالیف و تدوین تاریخ پارلمان اسناد را به محققان ارائه کنیم. زمانی که در مجلس بودم، اعلام کردم که باید اسناد خاندان بزرگ خریداری و به مرکز اسناد مجلس منتقل شود. این در حالی بود که برخی جاسوسان خارجی نیز به دنبال این اسناد بودند و تلاش ما بر این بود که این اسناد در مراکز اسنادی داخلی بماند و مانع انتقال آن به خارج از کشور شویم.
 
وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به کتاب «وکالت ایرانی» اظهار کرد: کتابی که سبحانی نوشته اثر ارزشمندی است که برشی از فعالیت مجلس شورای اسلامی در دوره پنجم، ششم و هفتم را روایت کرده است. مولف کتاب یکی از منظم‌ترین نماینده‌هایی است که مجلس ما به خود دیده است. وی در نظم، زبانزد بود و به یاد ندارم که در زمان حضور در مجلس بعد از وقت مقرر در جلسات حضور پیدا کرده باشد.
 
نماینده سابق مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: کتاب «وکالت ایرانی» که به روایت دوره نمایندگی سبحانی به عنوان نماینده دامغان در مجلس شورای اسلامی می‌پردازد، به نظرم از لحاظ روایت بهتر بود که فشرده‌تر باشد و بیشتر به تحلیل رویکرد قانونگذاری، مدیریت و نقش مجلس در این سه دوره می‌پرداخت. با توجه به اینکه مولف نقش پویایی در قانونگذاری و ارائه لایحه داشت، همچنین از نگاه فردی که در درون قوه مقننه بوده به نقد کارکرد قانونگذاری پرداخته است، از این منظر ما تا کنون کار چندانی انجام ندادیم و می‌توانم بگوییم انباشت کار داریم.  
 
تقوی گفت: مدیریت مجلس، کمیسیون‌ها، نوع گردش کار و لوایح باید نقد شود و به نوعی زوایای پنهان مجلس را نوشت و مقایل دیدگان نمایندگان امروز گذاشت. این کار باعث می‌شود از برخی مکررات جلوگیری شود و هم مجلس کارآمدتری داشته باشیم. از سبحانی انتظار داشتم با قلم، حوصله، تجربه و دقت نظری که دارد در کتاب خاطراتش به تحلیل بیشتر اهمیت دهد. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها