چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۶
صالحی: هیچ رسانه‌ای به اندازه کتاب مانا نیست / نذری دادن کتاب به اندازه نذری دادن غذا مهم است

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی در آیین اختتامیه سومین جشنواره «مروجان کتابخوانی» ضمن برشمردن ویژگی‌های این دوره از جشنواره گفت: هیچ رسانه‌ای به اندازه کتاب مانا نیست.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) آیین اختتامیه سومین جشنواره مروجان کتابخوانی امروز چهارشنبه (26 آبانماه) با حضور سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجید غلامی جلیسه، مدیرعامل موسسه خانه کتاب، حسین نوش‌آبادی، معاون حقوقی پارلمانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محسن زین‌العابدینی، دبیر جشنواره و علی‌اصغر سیدآبادی، مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سالن جلسات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.
 
صالحی در این آیین اظهار کرد: جوامع انسانی را از منظرهای مختلف تقسیم‌بندی می‌کنند از جمله جوامع مدنی، جوامع بدوی، جوامع پیشرو، جوامع پیرو، جوامعی که دانش‌بنیان و خردمحورند، جوامعی که هیجانی‌اند، جوامع پیشرفته، جوامع عقب‌مانده یا در حال توسعه، جوامع آزاد و جوامع استبدادی. در همه این تقسیم‌بندی‌ها کتاب و کتابخوانی شاخص جدی تعریف است. جامعه‌ای که بیشتر کتاب بخواند مدنی‌تر، پیشرو، آزاد، عقلانی و توسعه‌یافته است.
 
وی ادامه داد: اما چرا اینقدر کتاب و کتابخوانی به‌عنوان یک شاخص در همه این تقسیم‌بندی‌های اهمیت دارد؟ برای این پرسش دلایل و استدلال‌های زیادی می‌توان آورد. به این دلیل کتاب مهم است، چون رسانه متفکر است. هیچ رسانه‌ای به اندازه کتاب طعم تفکر را ندارد؛ رسانه متفکر است که می‌تواند چنین جوامع مدنی، پیشرفته و توسعه یافته را محقق کند.
 
معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: کتاب قدیمی‌ترین رسانه بشر است و رسانه‌‌هایی که ما در جامعه بشری داشتیم و داریم رسانه‌های نوپیدا هستند، بنابراین نمی‌توانند آیینه بشر باشند. اگر می‌خواهیم به اعماق جامعه بشر برویم باید با کتاب برویم.
 
صالحی افزود: چرا رسانه کتاب اینقدر اهمیت دارد؟ چون رسانه‌ زایا است. بیشترین زایایی در حوزه اندیشه و تفکر را کتاب دارد. کتاب مهم است، چون یک رسانه درونی است. کتاب و نه‌شبه کتاب، عرق‌ریزان روح است. هیچ اثر و رسانه‌ای به اندازه کتاب، بیانگر درون پرمعنا و پرلایه انسان نیست.
 
وی تاکید کرد: هیچ رسانه‌ای به اندازه کتاب مانا نیست. این ویژگی‌ها هستند که باعث شدند که کتاب به یک شاخصه مهم که جامعه‌ها را تعریف می‌کند تبدیل شود.
 
معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه گفت: کتابخوانی یک رفتار غریزی نیست، یک علامت ارثی نیست، بلکه یک رفتار اکتسابی است که در یک فضای اجتماعی‌پذیر اتفاق می‌افتد. اگر قبول دارید کتابخوانی یک رفتار اکتسابی است، طبعا مجموعه‌های مختلف مانند نهاد خانواده، رسانه و آموزش و پرورش در این زمینه وظیفه دارند. اما افراد و گروه‌های مروج کتاب و کتابخوانی چند ویژگی دارند که نهادهای تکوینی ـ قراردادی ندارند. لذا این سهم افراد و گروه‌های مروجان کتاب را در بحث عادت‌پذیری به کتابخوانی ارتقا می‌دهد.
 
صالحی اظهار کرد: ویژگی‌ دیگر افراد و گروه‌های مروج کتاب و کتابخوانی، داوطلبانه و عاشقانه بودن، مبتکرانه و خلاقانه بودن، نیازسنجانه و معطوف بودن به گروه‌های هدف است. از سال 1393 جرقه راه‌اندازی طرح تقدیر از افراد و گروه‌های برگزیده ترویج کتابخوانی پدید آمد. امسال این جشنواره ویژگی‌های کلی دارد که از مهمترین آن‌ها می‌توان به نقش پررنگ زنان در گروه‌های ترویج کتابخوانی اشاره کرد. جریان جنسیت در این زمینه بسیار خوب به نفع زنان حرکت می‌کند. سهم زنان در پویش کتاب و کتابخوانی بیشتر بوده و این خیلی خوب است.
 
وی ادامه داد: از دیگر ویژگی‌های کلی این جشنواره می‌توان به جریان نهادهای خیریه‌ای اشاره کرد که به حوزه کتاب و کتابخوانی عطف توجه داشته‌اند؛ نهادهای خیریه‌ای نباید خودشان را به نذری‌ دادن‌های غذا محدود کنند. نذری دادن کتاب به اندازه نذری دادن غذا مهم است.
 
معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: از دیگر ویژگی‌های این جشنواره می‌توان به سهم مهم کودک و نوجوان به‌عنوان جامعه هدف اشاره کرد. همچنین از دیگر گروه‌های هدف این دوره از جشنواره شهرستان‌ها و مناطق محروم هستند و این خیلی خوب است.
 
صالحی افزود: امسال چند اتفاق مهم در جشنواره افتاد؛ نخستین اتفاق، اتفاق ساختاری بود به این معنا که امر برگزاری جشنواره به بخش خصوصی (انجمن کتابداری) واگذار شد و ما از زحمات آن‌ها سپاسگزاریم. همچنین در این دوره تعداد شرکت‌کنندگان افزایش پیدا کرد. از دیگر رویدادهای مهم این دوره از جشنواره می‌توان به جدی شدن مراکز خدماتی، صنفی و صنعتی در حوزه کتاب و کتابخوانی اشاره کرد. افزوده شدن حوزه بین‌الملل به بحث ترویج کتابخوانی در این جشنواره از دیگر ویژگی‌های آن به‌شمار می‌آید.
 
ارسال 754 اثر به سومین جشنواره «مروجان کتابخوانی»

محسن زین‌العابدینی، دبیر سومین جشنواره «مروجان کتابخوانی» نیز در این آیین اظهار کرد: این جشنواره از دو سال پیش شروع شد و در معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در عرصه کتاب کلید خورد و بهانه‌ای برای گردهمایی دوستداران کتاب شد.
 
وی ادامه داد: در سال سوم برگزاری این جشنواره تصمیم بر آن شد تا امر برگزاری آن به نهادهای غیردولتی و انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران واگذار شود. خوشبختانه در این دوره شاهد استقبال خوبی از جشنواره بودیم و دوره نسبتا متفاوتی بود، بنابراین پیش‌بینی می‌کنیم این جشنواره در سال‌های آینده روند رو‌به رشدی داشته باشد.
 
دبیر سومین جشنواره مروجان کتابخوانی گفت: در این دوره 754 اثر از افراد و گروه‌های مختلف دریافت کردیم این آثار در گروه‌های عمومی، افراد و بخش‌های ویژه مانند معلمان و اساتید دانشگاه‌ها، امامان جماعت، کتابداران، کتابفروشی‌ها، مهدهای کودک، واحدهای صنفی و برای نخستین‌بار بخش مروجان الکترونیکی، بین‌الملل و نشان استمرار بودند.
 
زین‌العابدینی با بیان این‌که همه آثار رسیده به دبیرخانه واقعا طرح‌های خلاق و خودجوش بودند، عنوان کرد: از ویژگی‌های مهم این دوره از جشنواره، راه‌اندازی وب‌سایت مستقل جشنواره بود. در این دوره در بخش‌های مختلف یک برگزیده و دو شایسته تقدیر داشتیم.
 
در ادامه این آیین از الهه خسروی، همسر محمدرضا رستمی، روزنامه‌نگار تقدیر شد و بیان هیات داوران توسط سیدکاظم حافظیان رضوی قرائت شد. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها