چهارشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۰
ناطق‌نوری: نتیجه فعالیت‌های بین‌المللی سمت انتقال ایدئولوژی و فرهنگ است/ مدارکی از اسناد لانه جاسوسی که به کتاب تبدیل شد

حجت‌الاسلام علی‌اکبر ناطق‌نوری، رئیس دفتر بازرسی مقام معظم رهبری در آیین رونمایی از دوهزارمین کتاب و نرم‌افزار اختصاصی سمت ضمن اشاره به اهمیت کیفیت محتوای کتاب‌های دانشگاهی درباره ارتباطات فراملی این سازمان گفت: انتقال ایدئولوژی و فرهنگ نتیجه تولید فعالیت‌های سمت در عرصه بین‌المللی است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) آیین رونمایی از دو هزارمین کتاب سازمان مطالعه و تدوین کتاب علوم انسانی‌(سمت) با عنوان «سیر اندیشه‌های اقتصادی متفکران مسلمان» و نرم‌افزار کتابخوان اختصاصی این سازمان (چهارشنبه 12 آبان‌ماه) با حضور حجت‌الاسلام علی‌اکبر ناطق‌نوری، رئیس دفتر بازرسی مقام معظم رهبری و دکتر محمد فرهادی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر احمد احمدی، رئیس سازمان مطالعه و تدوین کتاب علوم‌انسانی (سمت)، دکتر محمد‌رضا مخبر دزفولی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و جمعی از مسئولان علمی و فرهنگی در محل این سازمان برگزار شد.
 
سمت در عرصه تولید محتوای دانشگاهی موفق است
ناطق‌نوری در ارزیابی رویکرد سمت در حوزه ترویج علم گفت: زمانی که سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم‌انسانی دانشگاه‌ها تاسیس شد فعالیت خود را به دانشمندان داخلی و تولید کتاب در چند رشته محدود نکرد. سمت در طول بیش از سه دهه بی سرو صدا و بدون تشریفات کار بسیار بزرگی را انجام داده است. تاسیس دو نهاد علمی تربیت مدرس و سمت در شورای ستاد عالی انقلاب فرهنگی به تصوب رسید. در حالی که سمت در تولید کتاب دانشگاهی موفق عمل کرده اما تربیت مدرس در انجام وظیفه خود چندان موفق نشد. 
      
اولویت کیفیت برای کتاب دانشگاهی
وی درباره رونمایی از دوهزارمین کتاب سمت افزود: هرچند کار مهمی در تولید دو‌هزار عنوان کتاب صورت گرفته اما کیفیت محتوا مقوله‌ مهم‌تری است. دیدگاه متخصصان در مباحث ادبی و ویرایشی متن و بررسی تطبیق آن با ارزش‌های اسلامی بسیار با اهمیت است. فعالیت سازمان در عرصه بین‌المللی نیز بهترین شیوه برای انتقال فرهنگ و ایدئولوژی است.
 
ناطق‌نوری ضمن گرامی‌داشت سالروز 13 آبان‌ ادامه داد: همه تلخی‌های وقایع روز 13 آبان برکات شیرینی به همراه داشت. روز 13 آبان با تبعید امام خمینی(ره) به ترکیه به دلیل اعلام مخالفت با لایحه کاپیتالاسیون همزمان شد. هنوز تُن صدای امام در گوشم هست. سخنرانی ایشان درباره این لایحه در منزلشان انجام شد. عصبانیت ایشان به قدری بود که با فریاد می‌گفتند «ما را فروختند و پایکوبی کردند» یا «ایرانی را فروختند و پایکوبی کردند»
 
منفور‌ترین رئیس جمهوری در ذهن ایرانی‌ها
وی گفت: امام فریاد می‌زدند که «رئیس جمهور آمریکا بداند منفورترین افراد در دهن مردم ایران است.» مرحوم حاج مصطفی با مشاهده شدت عصبانیت به امام ناراحتی قلبیشان را یادآوری کردند؛ اما امام همچنان به سخنرانی خود ادامه دادند. وقتی تاریخ انقلاب را ورق می‌زنیم برای رژیم شاه به شهادت رساندن امام راحت بود اما ایشان را ابتدا به ترکیه و بعد به نجف تبعید کردند.
 
رئیس دفتر بازرسی مقام معظم رهبری با اشاره به دیدگاه علمای حوزه علمیه نجف نسبت به جایگاه حوزه علمیه قم اظهار کرد: آن دوران علمای نجف اعتقاد داشتند که حوزه علمیه قم ملاپرور نیست و حوزه علمیه نجف مرکز فقه است. ورود امام و آغاز تدریس ایشان و حضور بسیاری از بزرگان پای درس ایشان موجب تغییر دیدگاه اولیه نسیت به امام و عالمان حوزه علمیه قم شد. امام‌خمینی (ره) را در اصول، فقه، فلسفه، عرفان مطرح و به‌عبارت دیگر جامع منقول و معقول دیدند.
 
ناطق‌نوری با اشاره به تسخیر لانه جاسوسی آمریکا به دست دانشجویان پیرو خط امام افزود: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی دانشجویان بیداری دست به تسخیر لانه جاسوسی آمریکا زدند. دانشجویان موفق شدند تا از بین کاغذ‌های خرده شده مدارکی به دست آوردند که بعد‌ها به کتاب تبدیل شد.
 
وی درباره مذاکرات هسته‌ا‌ی ادامه داد: نشستن پشت یک میز و به چالش کشیدن کشور‌های قدرتمند، نشان قدرت ایران است. موضع‌گیری مقام معظم رهبری در موضوع مذاکره هسته‌ای و از سوی دیگر اعلام بی‌اعتمادی ایران نسبت به آمریکا نشانه هوشمندی سیاسی ایشان است. مدیریت ایشان موجب شده تا ایران با وجود قرار گرفتن در دل آتش در امنیت به‌سر می‌برد.

رابطه اسلام و علم
این عضو مجمع تشخیص مصلح نظام با اشاره به رویکرد اسلام به علم‌اندوزی اظهار کرد: هیچ دینی مانند اسلام درباره علم اندوزی تاکید نکرده است. دلیل اصلی این تاکید نیز نبود خرافه و اوهام در اسلام است.
 
ناطق‌نوری افزود: برخی معتقدند که تاکید اسلام به علم‌اندوزی در واقع تاکید بر علوم دینی است. چنین برداشتی جفا به اسلام است. در صورتی که این تلقی صحیح باشد، تفاوت اسلام با مسیحیت دوران تفتیش عقاید و حاکمیت کلیسا چیست؟ چرا گالیله و 500 هزار دانشمند محاکمه شدند؟ به نظر می‌رسد مخالفت دانشمندان با عقاید خرافی، دلیل اصلی شکل‌گیری این جریان بود. طبق نظر شهید مطهری، علم همه علومی که به سود انسان است می‌تواند به کار گرفته شود.

 


در تولید کتاب دانشگاهی موفق عمل کردیم
سپس حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر احمد احمدی ضمن اشاره به تاریخچه تاسیس سمت ادامه داد: همه سرمایه سازمان در بدو تاسیس مبلغ یک میلیون تومان اهدایی حضرت امام خمینی (ره) بود. همه توان خود را به‌ کار بستیم تا توقع حضرت امام و رهبر معظم انقلاب اسلامی را برآورده کنیم.
 
وی با اشاره به مشکلات حوزه نشر گفت: با وجود همه مسائل از‌ جمله نوسانات بهای کاغذ در تولید کتاب دانشگاهی موفق شدیم نزدیک به چهار میلیون نسخه کتاب دانشگاهی منتشر و بهای کتاب را یک سوم بهای بازار حفظ کرده‌ایم. کتا‌ب‌های سمت با بهترین ویرایش و کیفیت به دست دانشجویان سراسر کشور می‌رسد. سازمان همچنین به حوزه‌های پرستاری و پزشکی نیز ورود کرده است. کتاب‌های مبنایی سمت به 100 عنوان می‌رسد.

تخصیص بودجه 50 میلیاردی برای سمت
رئیس سازمان مطالعه و تدوین کتاب علوم انسانی (سمت) با اشاره به فعالیت‌های بین‌المللی این سازمان اظهار کرد: بخش عمده کتاب‌های دانشگاهی کشور افغانستان از سوی سمت تولید می‌شود. سازمان همچنین 20 عنوان کتاب برای دانشجویان رشته ادبیات فارسی روسیه منتشر کرده است. لبنان و عراق نیز از مخاطبان سازمان هستند.

حجت‌الاسلام احمدی ادامه داد: نزدیک به 50 میلیارد تومان در طول بیش از سه دهه فعالیت سازمان از دولت بودجه دریافت کرده‌ایم؛ البته به همان میزان نیز به دانشجویان برای خرید کتاب‌های سمت یارانه اختصاص داده شده است. سازمان در طول این سال‌ها 63 میلیارد تومان درآمد اختصاصی داشته است. احداث ساختمان مجاور سازمان با پیش‌بینی متخصصان به 20 میلیارد تومان بودجه نیاز دارد.      
    
«سیر اندیشه اقتصادی متفکران مسلمان»؛ دوهزارمین کتاب سمت
محمدرضا یوسفی شیخ رباط، عضو هیأت علمی دانشگاه «مفید» و نویسنده دوهزارمین کتاب سمت با عنوان «سیر اندیشه اقتصادی متفکران مسلمان» در تشریح ابعاد مختلف این کتاب گفت: اندیشمندان مسلمان در حوزه اقتصادی جسته و گریخته به تولید محتوا پرداخته‌اند. «سیر اندیشه اقتصادی متفکران مسلمان» به‌صورت مجموع این دانسته‌ها را در اختیار مخاطب قرار می‌دهد.

وی اقتصاد اسلامی را موضوعی ریشه‌دار توصیف کرد و معرفی دانشمندان شیعی و ایرانی را از بخش‌های دیگر کتاب خود برشمرد.

به گفته وی، عنوان واحد درسی سیراندیشه اقتصادی متفکران مسلمان در وزارت علوم تحقیقات و فناوری به تصویب رسیده و دو هزارمین کتاب سمت نیز منبع این واحد است.

در پایان این آیین از برترین‌های سازمان مطالعه و تدوین کتاب علوم انسانی‌(سمت) تجلیل شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها