چهارشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۰
فرهادی: سمت ظرفیت کافی برای تبدیل شدن به ستاد پژوهش‌های بنیادی دارد/ علوم‌انسانی پاسخ می‌دهد تاریخ چگونه ساخته شد

محمد فرهادی، وزیر علوم تحقیقات و فناوری در آیین رونمایی از دوهزارمین کتاب و نرم افزار اختصاصی سمت با اشاره به ساحت‌های مختلف علوم‌انسانی گفت: سمت توانایی لازم را برای تبدیل شدن به ستاد پژوهش‌های بنیادی دارد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) آئین رونمایی از دو هزارمین کتاب سازمان مطالعه و تدوین کتاب علوم انسانی‌(سمت) با عنوان «سیر اندیشه‌های اقتصادی متفکران مسلمان» و نرم‌افزار کتابخوان اختصاصی این سازمان (چهارشنبه 12 آبان ماه) با حضور حجت‌الاسلام علی‌اکبر ناطق‌نوری، رئیس دفتر بازرسی مقام معظم رهبری و دکتر محمد فرهادی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر احمد احمدی، رئیس سازمان مطالعه و تدوین کتاب علوم انسانی سمت، دکتر محمد‌رضا مخبر دزفولی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و جمعی از مسئولان علمی و فرهنگی در محل این سازمان برگزار شد.
 
فرهادی گفت: رونمایی از دوهزارمین کتاب سازمان نشانه‌ای روشن از تلاش، حمایت و تدبیر و امید جمعی از شریف‌ترین و بی‌ادعاترین کوشش‌گران حوزه مطالعات علوم‌انسانی است. فرصتی برای تعمق و تدبیر بر کوشش‌های پس از انقلاب اسلامی در عرصه علوم انسانی در جامعه و به‌ویژه بخش آموزش عالی رخ داده است.
 
وی افزود: علوم‌انسانی منشاء شکل‌گیری تحولات است؛ بنابراین شناخت ماهیت و کیفیت این علوم در ترسیم راه آینده کشور بسیار مهم و استراتژیک است. امروز در گذر تند تحولات پرشتاب عرصه داخلی و بین‌المللی جستن و یافتن راه حل‌های کلیدی برای معضلات اصلی کشور بر عهده دانشمندان به ویژه دانشمندان علوم‌انسانی است. پرسش‌های بی‌شمار نسل جوان و به‌ویژه دانشجویان اگر پاسخی در خور داشته باشد در دست دانشورانی است که با شناخت دقیق جامعه و ارتباط وسیق علوم انسانی و اسلامی به مجاهدت عالمانه برای رسیدن به پاسخ‌هایی مشغولند که توان کافی و وافی برای اغنای نسل جدید داشته باشند.
 
فرهادی ادامه داد: دانش علوم‌انسانی در سه ساحت، کاربردی است. نخست علوم‌انسانی به فهم فضای دانش‌افزایی مدد می‌رساند؛ به‌عبارت دیگر این علوم شیوه استدلال کردن را آموزش می‌دهد. ساحت دوم علوم‌انسانی به شناخت جهان کمک می‌کند و فرصت پژوهش درباره تجربیات انسانی و تولید معرفت نسبت به جهان را ممکن می‌کند. علوم‌انسانی پاسخ می‌دهد که تاریخ چگونه ساخته شد.
    
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: علوم‌انسانی در ساحت سوم به وضوح فکر، یاری می‌رساند و برای درک عمیق جهان بنیاد ایده‌آلیستی ایجاد می‌کند. علوم‌انسانی، نخبگان جامعه را به اخذ تصمیمات خلاقانه وادار می‌کند. سرانجام کارکرد مهم علوم‌انسانی ارائه راهکارهای ساخت گذشته است؛ به‌عبارت دیگر آینده‌پژوهی از همین نقطه آغاز می‌‌شود.

فرهادی ادامه داد: تاسیس سمت از ایده آینده‌نگر و فرهنگ‌ساز امام عظیم‌الشان، نشات گرفت؛ در حقیقت پاسخ به نیاز عمومی مردم بود. تاسیس سازمان سمت در سیزدهمین جلسه شورای عالی ستاد انقلاب فرهنگی به تصویب رسید. فعالیت این سازمان با سرمایه یک میلیون تومانی امام بزرگوار در سال 1356 آغاز شد.
 
وی با اشاره به موفقیت‌های سمت اظهار کرد: برگزیده شدن ده‌ها عنوان کتاب در ‌جشنواره‌های مختلف و تجلیل سازمان از سوی «اکو» معرفی این نهاد به‌عنوان ناشر برتر از افتخارات سمت است. ‌فعالیت‌های بین‌المللی سازمان حاصل برنامه‌ریزی و تعامل فرهنگی است که ادامه پیدا خواهد کرد.
 
فرهادی با تاکید بر توجه به امر پژوهش ادامه داد: پژوهش نیز که به‌عنوان شان نزول سمت به شمار می‌‍‌رود از اهمیت به سزایی در عرصه تولید کتاب برخوردار است. دولت تدبیر و امید به جد بر پژوهش‌های کاربردی تاکید دارد؛ در صورتی که این پژوهش‌ها به حوزه کارآفرینی نیز منجر شود، علی‌الاصول به غایت عملی خود نیز بیشتر نزیک شده است. با یک تلقی بنیادین و کلان‌تر سازمان سمت نیز می‌تواند ستاد پژوهش‌های حوزه علوم‌انسانی باشد و در مقام صف به تولید و ارائه آثار فاخر علوم‌انسانی بپردازد.
 
وی افزود: در این میان خصیصه ارزشمند این سازمان در پیوند میان عالمان دانشگاهی و حوزوی نیز شایسته تجلیل و اکرام است. وزارت علوم، تحقیقات و فناوری آماده هرگونه همکاری برای توسعه فعالیت‌های این سازمان پژوهشی و همه پژوهشگاه‌ها و بنیادهای پژوهشی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها