سه‌شنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۳
صالحی‌امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شد/ طلیعه روزهای خوب برای فرهنگ و هنر

سیدرضا صالحی‌امیری که سال‌ها در نهادها و موسسات فرهنگی سابقه مدیریت دارد، امروز (سه‌شنبه 11 آبان‌ماه) با رای اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی سکان هدایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را دست گرفت؛ نگاه جدی و عمیق او به فرهنگ و هنر می‌تواند نشانه‌ امیدوار کننده‌ای برای رسیدن به روزهای بهتر در حوزه فرهنگ و هنر کشور باشد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) صالحی‌امیری در چند سال اخیر، علاوه به حضور در منصب ریاست کتابخانه ملی و مشاوره فرهنگی رئیس جمهوری، حضوری پررنگ و تاثیرگذار در وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی داشته‌است؛ او در این سال‌ها، عضو هئیت امنای خانه کتاب و عضور شورای سیاستگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران (بیست و نهمین و سی‌امین دوره) بوده‌است. 

وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی را باید حساس‌ترین وزارتخانه کشور دانست؛ وزارتخانه‌ای که به طور مشخص با وجه فرهنگی یا نرم‌افزاری جامعه سر و کار دارد؛ بر این اساس و به تبع آن، مدیریت چنین وزارتخانه‌ای را، به دلیل حساسیت‌ها و متغیرهای متعدد دخیل در اداره آن، باید از دشوارترین مدیریت‌ها دانست؛ برخورداری از پیشینه قابل قبول مدیریتی و همچنین آشنایی لازم با حوزه فرهگ و هنر و مسائل آن، از مهمترین ویژگی‌های لازم برای کسی است که مسئولیت این وزارتخانه‌را عهده‌دار می‌شود اما این ویژگی‌ها با وجود اهمیت اساسی‌شان، به تنهایی برای تصدی چنین منصبی کفایت نمی‌کند؛ داشتن نگاه تیز بین فرهنگی، درک ضرورت‌ها و شرایط جامعه معاصر ایرانی، توان برقراری ارتباط با جامعه فرهنگی و هنری کشور (توان کسب مقبولیت و مشروعیت عمومی در میان اصحاب فرهنگ و هنر)، توانمندی برقرار ارتباط موثر و مفید با سایر نهادهای رسمی و غیر رسمی  تصمیم‌گیری در کشور (و در صورت نیاز لابی‌گری‌های لازم) و برخورداری از مشاوران و معاونان مناسب، واقع‌بین و کاردان از دیگر ویژگی‌هایی لازم برای کسی است که قرار است مسئولیت وزارتخانه‌ مهم و حساس فرهنگ و ارشاد اسلامی را عهده‌دار می‌شود.

نگاه به پیشنه صالحی‌امیری می‌تواند نشان دهنده مقدار توانمندی مدیریتی و میزان آشنایی‌اش با حوزه فرهنگ  باشد.
 

سیدرضا صالحی‌امیری، متولد ۱۳۴۰ در شهرستان بابل، شهر امیرکَلا، دارای مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد علوم سیاسی و دکترای مدیریت دولتی از دانشگاه آزاد اسلامی (واحد علوم و تحقیقات) و رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران است. وی در آغاز کار دولت حسن روحانی، 70 روز سرپرست وزارت ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران بود.

صالحی امیری که سال‌ها حضور در مناصب گوناگون مدیریتی را تجربه کرده‌، پس از استعفای علی جنتی به‌عنوان وزیر پیشنهادی رئیس‌جمهوری برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به مجلس شورای اسلامی معرفی شد و امروز با 180 رای مثبت نمایندگان از مجلس رای اعتماد گرفت.

در سال‌های اخیر، حضور صالحی‌امیری در نهادها و موسسات فرهنگی و همچنین اظهارنظرهای متعدد او درباره مسائل فرهنگی، نشان‌دهنده گرایش‌های فرهنگی و فکری و همچنین میزان آشنایی وی با این حوزه دشوار دارد، اگرچه از جنبه نظری و مطالعاتی، پیشینه و حضور در دانشگاه و مباحث پژوهشی، نشان می‌دهد که از سال‌ها پیش، ورودی جدی به مباحث و موضوعات فرهنگی داشته است. کارنامه فعالیت‌ها و پژوهش‌های فرهنگی وی در مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری، به‌عنوان معاون فرهنگی این مجموعه نیز موید علاقمندی‌های فرهنگی اوست.

سوابق مدیریتی و اجرایی

رئیس کمیته اجتماعی شورای عالی امنیت ملی، عضو هیات رئیسه مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری، مشاور رئیس جمهور در دولت اصلاحات، عضو شورای اجتماعی کشور، عضو شورای اطلاع‌رسانی دولت و معاون پژوهش‌های فرهنگی و اجتماعی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام از جمله سوابق مدیریتی و اجرایی صالحی امیری است.
 
سوابق علمی و دانشگاهی

از سوابق علمی و دانشگاهی وی نیز می‌توان به استادیاری و عضویت در هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی، مدیر گروه مدیریت و برنامه‌ریزی فرهنگی دانشکده مدیریت و اقتصاد (دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات) در مقطع کارشناسی ارشد، مدیر گروه مدیریت و برنامه‌ریزی فرهنگی دانشکده مدیریت و اقتصاد (دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات) در مقطع دکترا، مدیر گروه پژوهشی فرهنگی و اجتماعی پژوهشکده تحقیقات راهبردی، رئیس هیات امنای مؤسسه آموزش عالی صنعتی مازندران، عضویت در هیات امنای مؤسسه مطالعات راهبردی، عضویت در هیات امنای مؤسسه مطالعات ملی و عضویت در هیات امنای مؤسسه مطالعات سیاسی اشاره کرد.
 
در کارنامه سیدرضا صالحی امیری ۱۴ عنوان کتاب، ۲۵ عنوان مقاله علمی - پژوهشی، ۳۵ عنوان مقاله علمی - ترویجی و ۱۸ عنوان مقاله ارائه‌شده در کنفرانس‌های علمی دیده می‌شود. 

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) ضمن آرزوی موفقیت برای دکتر سیدرضا صالحی‌امیری، امیدوار است با حضور ایشان در راس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شاهد ارتقاء کمی و کیفی در حوزه فرهنگ و هنر به ویژه در بخش کتاب و نشر باشیم. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها