شنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۹
ناشران براساس علاقه ممیزی کتاب را برعهده می‌گیرند/ فروش 9 میلیارد و 21 میلیون تومان کتاب در طرح «تابستانه کتاب»

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در شانزدهمین دیدار خود با اهالی قلم و نشر در کتابفروشی «پنجره» حضور یافت. در این دیدار، از فرایند تفویض ممیزی کتاب به ناشران، سرانه مطالعه کتاب، شصت و هشتمین نمایشگاه کتاب فرانکفورت و طرح تابستانه کتاب سخن به میان آمد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در شانزدهمین دیدار خود با اهالی قلم و نشر امروز (16 مردادماه) در کتابفروشی «پنجره» حضور یافت.
 
وی در حاشیه بازدید از این کتابفروشی، به خبرنگاری که درباره فرایند صدور مجوز کتاب به ناشران پرسید، گفت: تفویض ممیزی به ناشران با این منظر اتفاق افتاد که در عین حفظ مقررات و مصوبات بالادستی که در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه ممیزی حاکم است، گسترش تمرکززدایی‌ها صورت بگیرد.
 
صالحی ادامه داد: با همین نگاه پیش از این، تفویض ممیزی کتاب به 5 استان صورت گرفته بود؛ سال گذشته این تعداد به 10 استان رسید و امسال نیز بر تعداد استان‌ها افزوده خواهد شد. این اقدام با این نگاه انجام شد که همانطور که در تهران بررسان کتاب وجود دارند، در مراکز استان‌ها نیز چنین قابلیت‌هایی هست. بنابراین، استان‌ها را نیز می‌توان درگیر بحث ممیزی کرد؛ در عین‌حال که مقررات بالادستی بر حوزه ممیزی حفظ می‌شود.
 
معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: مشابه این مسأله در حوزه تمرکززدایی، بحث تفویض ممیزی به ناشران هم مطرح شده که براساس آن ناشران حرفه‌ای، خودشان با هیأت بررسی کتاب که پیشنهاد می‌دهند و باید هیأت نظارت آن‌ها را تأیید کند، مسیر ممیزی را انجام دهند.
 
وی اظهار کرد: بر عهده گرفتن ممیزی کتاب توسط ناشران مکانیزمی کاملاً انتخابی است نه تحمیلی. یعنی ناشران با علاقه‌مندی خودشان، در این فرایند شرکت می‌کنند. بنابراین در ارتباط با ناشر، مسأله خاصی پدید نمی‌آید که ناشر احساس کند احیاناً با این تغییر رویه، مشکل جدید پیدا می‌کند.
 
صالحی گفت: آیین‌نامه تفویض ممیزی کتاب به ناشران، دستورالعملی پیدا کرده که این دستور‌العمل، مکانیسم اجرایی آن است. در این مکانیسم قرار بر این است که از یک طرف، ناشران علاقه‌مند در هیأت بررسان، بررسی شوند. در این بررسی‌‌ها، ناشرانی در اولویت انتخاب قرار دارند که به لحاظ تعداد نشر کتاب و سابقه فعالیت‌شان بیشتر و بهتر باشند. از طرف دیگر چون ممکن است با تکثر این اتفاق، وحدت رویه دچار اختلال شود، قرار شد چهار مرحله طی شود. نخستین مرحله به حوزه کتاب‌های آموزشی و کمک‌آموزشی مربوط می‌شود. این چهار مرحله به این معنا نیست که برای رسیدن به مراحل سوم و چهارم، قرار است تأخیری رُخ دهد، بلکه به این معناست که باید به یک وحدت رویه بهتری برسیم.
 
معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: همان‌طور که می‌دانیم در حوزه‌های آموشی و کمک‌آموزشی با مسأله‌های کمتری مواجه هستیم، بنابراین راحت‌تر و سریع‌تر می‌توانیم به وحدت رویه در حوزه ممیزی کتاب برسیم.
 
صالحی درباره میزان سرانه مطالعه کتاب نیز عنوان کرد: آمارهای متنوعی در دهه‌های اخیر با مبانی مختلف در این زمینه ارائه شده  و چون مبانی مختلف بوده، طبعاً به این آمارها نمی‌توان اکتفا کرد. اما به‌طور جدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای به‌دست آوردن آمار دقیق در این زمینه ورود پیدا کرده است.
 
وی در پاسخ به خبرنگار دیگری که درباره شیوه نظارت محتوایی آثار قابل عرضه در شصت و هشتمین نمایشگاه کتاب فرانکفورت و انتخاب ناشران پرسید، گفت: در این زمینه مجوزهای نشری که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر می‌کند، هم برای نمایشگاه‌های داخلی و هم برای نمایشگاه‌های خارجی اعتبار دارند. البته ممکن است مجموعه مدیریتی در هر حوزه‌ای آثاری را انتخاب کند که به این نمایشگاه ببرد یا نبرد.
 
معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره نتایج طرح «تابستانه کتاب» افزود: در طرح «تابستانه کتاب» مبلغ 9 میلیارد و 21 میلیون تومان کتاب به فروش رفته است. در طرح «عیدانه کتاب» این مبلغ چهار میلیارد و 474 میلیون تومان بود. بنابراین، میزان فروش در طرح «تابستانه کتاب» نسبت به طرح «عیدانه کتاب» 106 درصد رشد داشته است.
 
صالحی ادامه داد: یارانه‌ای که در طرح «تابستانه کتاب» مورد استفاده قرار گرفت، یک میلیارد و 706 میلیون تومان بود. این رقم در طرح «عیدانه کتاب» 874 میلیون تومان بوده است. بنابراین میزان یارانه تخصیصی در طرح «تابستانه کتاب» نسبت به طرح «عیدانه کتاب» 98 درصد رشد داشته است. در طرح «تابستانه کتاب» 589 کتابفروشی شرکت کردند که از آن میان، 519 کتابفروش فعال بودند. تعداد خریدارانی که در طرح «تابستانه کتاب» حضور داشتند، 201 هزار و 616 نفر بود. در طرح «تابستانه کتاب» 455 کتابفروش در مراکز استان‌ها و 134 کتابفروش در شهرستان‌ها حضور داشتند.
 
وی اظهار کرد: از میان استان‌هایی که در طرح «تابستانه کتاب» شرکت کردند، استان اصفهان با یک میلیارد و 400 میلیون تومان فروش کتاب، رتبه نخست، استان تهران با یک میلیارد و 350 میلیون تومان فروش کتاب، رتبه دوم و استان خراسان رضوی با 920 میلیون تومان فروش کتاب، رتبه سوم را کسب کردند.
 
معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که طرح «تابستانه کتاب» که بعد از طرح‌های «کتابفروشی به وسعت ایران» و «عیدانه کتاب» بود، گامی برای ارزیابی روشن‌تر طرح‌ها بوده، گفت: ارزیابی حضوری از طرح «تابستانه کتاب» انجام شده و همچنین در این زمینه نظرسنجی‌های مختلف در حال انجام است. امیدواریم بتوانیم تا دو هفته آینده، حساب کتابفروشی‌های فعال در این طرح را پرداخت کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها