دوشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۰
قزوه: مجموعه شعر «هنوز هم» به ادبیات کلاسیک وفادار است/ خرمشاهی: شعر خوب در مخاطب ادامه می‌یابد

علیرضا قزوه، در مراسم رونمایی از مجموعه شعر «هنوز هم»، سروده دکتر غلامعلی حداد عادل گفت که در وضعیت فعلی شعر و ادبیات، نشر مجموعه شعر «هنوز هم» غنیمتی است، چراکه این کتاب به شعر کلاسیک وفادار است. همچنین بهاءالدین خرمشاهی عنوان کرد که شعر خوب هیچ‌وقت تمام نمی‌شود و مخاطب بعد از گذشت چند روز دوباره به سراغش می‌رود، این ویژگی است که در این کتاب نیز مشاهده می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، آیین رونمایی از مجموعه شعر «هنوز هم» سروده دکتر غلامعلی حداد عادل عصر یکشنبه ۲۹ فروردین‌ماه با حضور محسن مؤمنی شریف، محسن پرویز، علیرضا قزوه، افتخار عارف، بهاءالدین خرمشاهی، علیرضا مختارپور، فاضل نظری، عباسعلی براتی پور، محمدرضا  ترکی، و علاقه‌مندان شعر و ادب در حوزه هنری تهران برگزار شد.

با شعرهای این کتاب زندگی کردم

فاضل نظری، شاعر و معاون هنری حوزه هنری در این مراسم اظهار کرد: انتشار مجموعه شعر «هنوز هم» یکی از اتفاقات خوب ادبیات در سال ۹۵ است چراکه سال‌ها منتظر چاپ آن بودیم. این کتاب به معنی واقعی کلمه، مجموعه شعر است زیرا شعرهایی در قالب‌های مختلف در آن مشاهده می‌شود.

وی ادامه داد: من با شعرهای این کتاب زندگی کردم و خواندنش برایم  لذت‌بخش است. این مجموعه از نظر زبانی بسیار کتاب قوی است چراکه شعرها به زبان امروز سروده شده اما شعر دیروز و کلاسیک ما را نیز دنبال می‌کند و هویتش را از دست نداده است.

معاون هنری حوزه هنری با اشاره به ویژگی‌های شعری حداد عادل در این مجموعه گفت: با مطالعه شعرهای این کتاب با یک زبان پیراسته و بدون آرایه‌های اضافی روبه‌رو هستیم. در بعضی از قسمت‌های کتاب شاعر دست به غافلگیری مخاطب زده که این به جذابیت کار اضافه کرده است و باعث شده که مخاطب برای خواندن کتاب مشتاق باشد.

وی افزود: استفاده از مضامین کهن در شعر امروز یکی از ویژگی‌های شعر انقلاب است که در این مجموعه هم به وضوح مشاهده می‌شود. بعضی از شاعران از این قابلیت قوی و بعضی ضعیف استفاده می‌کنند و حداد عادل از آن دسته افرادی است که به بهترین شکل ممکن از این قابلیت استفاده کرده است. به نظرم این کتاب یک کار شناسنامه‌دار است و با کتاب‌هایی که این روزها منتشر می‌شود تفاوت‌هایی دارد.

نظری در پایان صحبت‌هایش اظهار کرد: در بخش ترجمه این کتاب ما با ترجمه معمولی مواجه نیستیم بلکه با یک ترجمه شاعرانه روبه‌رو هستیم که حتی می‌تواند اسم ترجمه را هم یدک نکشد اما حداد عادل از آن دسته شاعرانی است که به صاحب اثر وفادار است، درست برخلاف شاعرانی که این روزها شعرهایی را از شعر عرب یا غرب ترجمه می‌کنند و تمام نشانه‌های رسیدن به آن شعر را نابود می‌کنند و ادعا دارند که این شعرها سروده آنهاست.

 مجموعه شعر «هنوز هم» به ادبیات کلاسیک وفادار است

در ادامه این مراسم علیرضا قزوه، شاعر و مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری در توضیح وضعیت شعر انقلاب گفت: بهتر است در بیان ویژگی‌های این کتاب تعارف را کنار بگذارم چراکه تعارف با تعریف همراه است. در روزگار امروز شعرهایی که چاپ می‌شود درگیر سانتیمانتالیسم است و گویی از آن طرف بوم افتادیم چراکه ما یک روزی شاعر جنگ و انقلاب بودیم، شاعران دهه شصتی که افتخار شعر انقلاب است و سبک‌های شعر انقلاب در آن دوره ثبت شده است.

وی ادامه داد: در آن دوره شاعرانی مثل علی معلم دامغانی، قیصر امین‌پور و احمد عزیزی آمدند. شاعران این دوره شعر حماسی آن سال‌ها را با شعر عارفانه امام خمینی (ره) که مردم را با شعر آشتی داده بود تلفیق کردند. بعد فکر کردیم که اگر شعر عرفانی بگوییم تا فضا عوض شود بسیار خوب است اما این فضا رفت به سمتی که نباید می‌رفت. به نظرم ترانه و تصنیف، پدر شعر انقلاب را درآورد و امروز شعر انقلاب نداریم و با اصل خودمان فاصله گرفته‌ایم.

مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری  با اشاره به مجموعه شعر «هنوز هم» اظهار کرد: صحبت‌های مطرح شده درد ادبیات امروز است و اگر ۱۰۰ کتاب شعر را ورق بزنیم شاید ۱۰ کتاب خوب و قابل تحمل هم مشاهده کنیم. حال در این وضعیت، نشر مجموعه شعر «هنوز هم» غنیمتی است چراکه این کتاب به شعر کلاسیک وفادار است.

وی افزود: نمی‌خواهم دست به تعریف و تمجید بزنم و بگویم اگر ۲ اسم از شعر انقلاب باقی بماند یکی از آنها حداد عادل است زیرا این حرف دروغ است اما اگر به من بگویند که کتابی منتشر کن که ۱۰۰ غزل قوی از شعر بعد از انقلاب در آن باشد بدون شک من از ۴، ۵ غزل قوی این کتاب یکی را انتخاب می‌کنم و این سهم کمی نیست برای کسی که عمر خود را در حوزه سیاست گذرانده است.

قزوه در توضیح ویژگی شعری حداد عادل گفت: حداد عادل با توجه به فرصتی کمی که برای شعر گذاشته، شق‌القمر کرده است. پیشنهادهایی درباره این کتاب دارم که تقدیم خودش خواهم کرد. با توجه به سخت‌گیری‌های من دست کم ۵ شعر محکم در این کتاب وجود دارد که ایرادی نمی‌توان به آنها گرفت و همین موضوع بیانگر این است که مجموعه شعر «هنوز هم» یک کتاب موفق و قوی است.

مجموعه شعر «هنوز هم»، یک کتاب خواندنی و ماندگار است

در ادامه این برنامه، بهاءالدین خرمشاهی شاعر پیشکسوت کشورمان با اشاره به انتشار کتاب شعر حداد عادل اظهار کرد: به راستی که این صبر ۴۰ ساله حداد عادل در منتشر نکردن مجموعه اشعارش ستونی است چراکه در روزگاری زندگی می‌کنیم که همه دنبال فرصتی هستند تا خودی نشان دهند. شعرهای این کتاب شفاف، زلال و شریف است و به همین خاطر، انتشار این مجموعه شعر را به حداد عادل تبریک می‌گویم.

وی افزود: به نظرم «هنوز هم» یک دفتر شعر خواندنی و ماندگار است که مخاطب در برابر شعرهایش احساساتی می‌شود و از آن لذت می‌برد. اسم کتاب بسیار جذاب است و خوب انتخاب شده، ردیف در اشعار به وضوح مشاهده می‌شود که این یکی از ویژگی‌های شعر خوب است، البته این حرف من نیست و نظر دکتر شفیعی است که به استفاده از ردیف تاکید ویژه‌ای دارند.

این شاعر مطرح کشورمان در پایان گفت: شعر خوب هیچ‌وقت تمام نمی‌شود و مخاطب بعد از گذشت چند روز دوباره به سراغش می‌رود، این ویژگی است که در این کتاب نیز مشاهده می‌شود. صحبت درباره این کتاب زیاد است و ترجیح می‌دهم این صحبت‌ها را طی روزهای آینده در قالب یک مقاله در روزنامه اطلاعات منتشر کنم.

با یک مجموعه شعر قوی و محکم روبه رو هستیم
همچنین دکتر محمدرضا ترکی در سخنانی کوتاه اظهار کرد: از اسم کتاب معلوم است که ما با یک مجموعه شعر قوی و محکم روبه‌رو هستیم. خوشحالم که هنوز هم در بین مسئولان، افرادی مشاهده می‌شوند که به شعر و شاعری علاقه دارند و کتاب می‌خوانند. زبان شعرهای این کتاب روان و سهل و ممتنع است. از واژه به درستی و در نهایت لطافت استفاده شده است.

وی ادامه داد: تمامی شعرهای این کتاب در اوج سلامت زبانی سروده شده است. به نظرم اگر کسی می‌خواهد حداد عادل را به دور از جایگاه‌ها و دیدگاه‌های سیاسی‌اش بشناسد، باید این کتاب را مطالعه کند چراکه این مجموعه آینه روشن و خوبی است که شخصیت واقعی او را آشکار می‌کند.

این شاعر و محقق برجسته حوزه ادبیات با اشاره به شخصیت حداد عادل گفت: حداد عادل اهل ریاکاری و دورویی نیست. او شخصی است که شاید از روی ناچاری وارد سیاست شده و اگر جبر روزگار نبود در حال حاضر در حوزه ادبیات و فلسفه فعالیت می‌کرد و از افراد ماندگار ادبیات ما می‌شد.

در ادامه این مراسم، علیرضا مختار‌پور که آخرین سخنران این مراسم بود اظهار کرد: در روزگاری که برخی مسئولان قسم می‌خورند که ۱۰ سال است کتاب دست نگرفته‌اند، باید قدر افرادی مانند حداد عادل را دانست. در ابتدای انقلاب همه مسئولان کتاب‌خوان بودند به همین دلیل مردم هم کتاب می‌خواندند اما در حال حاضر همه کتاب خواندن و مطالعه را فراموش کرده‌اند.

دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ادامه داد: حداد عادل همیشه دغدغه حفاظت از زبان فارسی را داشته است و از جمله افرادی است که وقتی وارد سیاست شد، علم، فلسفه، شعر و ادبیات را فراموش نکرد.

در پایان این مراسم از کتاب «هنوز هم» سروده دکتر حداد عادل رونمایی شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط