دوشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۸
غلامی‌جلیسه: غربی‌ها بیشتر از ایرانیان به «هزار و یک شب» توجه کرده‌اند / نمایشگاه تصویرگری «هزارویک شب»‌ به 10 کشور می‌رود

مجید غلامی جلیسه، در آیین گشایش نمایشگاه تصویرگری هزار و یک شب گفت: «غربی‌ها بیشتر از ایرانیان به متن «هزار و یک شب» توجه کرده‌اند، بنابراین هدف از برپایی این نمایشگاه، توجه قشر کتابخوان به این متن مهم و اثرگذار است.» غلامی جلیسه همچنین از برپایی این نمایشگاه در 10 کشور اروپایی و آسیایی، خبر داد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، آیین گشایش و مراسم اهدای جوایز نمایشگاه تصویرگری «هزار و یک شب» عصر امروز، دوشنبه (17 اسفند) با حضور و سخنرانی مجید غلامی جلیسه، مدیرعامل خانه کتاب، علی بوذری، دبیر این نمایشگاه، کمال طباطبایی، مدیر انجمن تصویرگران و با اجرای سما شریفی، در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.

غلامی جلیسه در این مراسم گفت: مهم‌ترین هدف از برگزاری هم‌اندیشی «170 سال کتابخوانی با هزار و یک شب» و نمایشگاه تصویرگری هزار و یک شب در صدوهفتادمین سال ترجمه این متن عظیم از عربی به فارسی، توجه هرچه بیشتر قشر کتابخوان و فعالان حوزه کتاب به متون کلاسیک است.

وی افزود: با وجود گذشت 170 سال از ترجمه عبداللطیف طسوجی از متن عربی هزار و یک شب، هنوز فعالیت چندانی از سوی هنرمندان، ناشران و محققان درباره این متن مهم و اثرگذار انجام نشده است. این در صورتی است که در سال 2004 به مناسبت سیصدمین سالگرد ترجمه «هزار و یک شب» از زبان عربی به فرانسه، برنامه‌های فرهنگی و کارهای پژوهشی بسیاری درباره این متن در کشور فرانسه برگزار شد.

غلامی جلیسه ادامه داد: به مناسبت صدوهفتادمین ساگرد ترجمه عبداللطیف طسوجی از «هزار و یک شب» خانه کتاب تصمیم به برگزاری برنامه‌هایی فرهنگی گرفت. تلاش ما بر این بود که دو رکن اصلی را در این برنامه‌ها داشته باشیم؛ نخست ارائه پژوهش‌های علمی از نگاه‌های مختلف درباره این متن و دوم ارائه یک بسته تصویری. امیدوارم در آینده‌ای نه چندان دور، همین برنامه‌ها را برای متونی چون شاهنامه و مثنوی معنوی هم داشته باشیم.

مدیرعامل خانه کتاب همچنین با اشاره به ویژگی‌های فراملیتی «هزار و یک شب» گفت: یکی از ویژگی‌های مهم متن «هزار و یک شب» فراملیتی و بین‌المللی بودن آن است. هنرمندان تصویرگر می‌توانند با بهره گرفتن از این ویژگی و خلق آثاری قابل درک برای همه مردمان جهان، حاصل تلاش‌های خود را به جهانیان عرضه کنند. به همین منظور تصمیم گرفتیم این نمایشگاه را در 10 کشور دیگر نیز برپا کنیم. تاکنون برپایی این نمایشگاه در ایتالیا، برزیل، اتریش و عراق (بغداد) قطعی شده و امیدوارم رایزنی‌ها برای دیگر کشورها نیز به نتیجه برسد.

کمال طباطبایی، مدیر انجمن تصویرگران ایران نیز در این مراسم گفت: انجمن تصویرگران ایران به عنوان یک NGO خصوصی از هیچ نهادی کمک مالی نمی‌گیرد. با این اوصاف تاکنون برنامه‌های فرهنگی و هنری مناسبی را به سرانجام رسانده‌ایم.

وی افزود: با این کمبود بودجه انجمن تصویرگران هر برنامه‌ای که برگزار می‌کند باید آن را یک جشن ملی به حساب آورد. تمام کارهای نمایشگاه تصویرگری هزار و یک شب، اعم از نشر کتاب، طراحی و چاپ پوستر، بروشور و حتی طراحی و ساخت تندیس‌ها با تلاش خود اعضای انجمن به سرانجام رسید.

در این مراسم همچنین برگزیده‌های نمایشگاه تصویرگری هزار و یکشب به این شرح اعلام شدند:

برگزیده اول: علی فلاح کردی برای تصویرسازی حکایت «عبدالله فاضل و برادرانش»
برگزیده دوم: حمیده خسرویان برای تصویرسازی «سندباد بحری»
برگزیده سوم: نرگس محمدی برای تصویرسازی «حکایت اسب آبنوس»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها