دوشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۶
جنتی: ورود کتاب به روستا، کاشتن بذر دانایی در دل روستائیان است

علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر گسترش فرهنگ کتابخوانی در روستاها و میان عشایر عنوان کرد: هر کتابی که در روستایی گشوده می‌شود، بذر دانایی است که در دل جوانان آن روستا کاشته می‌شود؛ بذری که مسیر رشد و تبدیل شدن به درخت تناور فرهنگی را باز خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، آیین اختتامیه دومین دوره جشنواره‌های «پایتخت کتاب ایران» و «روستاها و عشایر دوستدار کتاب» امروز (17 اسفندماه) با حضور اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری، علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدرضا صالحی‌امیری، رئیس کتابخانه و مرکز اسناد ملی ایران، سیدعباس صالحی، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ولی‌الله سیف، مدیرکل بانک مرکزی ایران و جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در تالار وحدت برگزار شد.

علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم طی سخنانی، با اشاره به جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب، گفت:‌ کتابخانه چه در روستا و چه در شهر، سرچشمه همیشه جوشان دانش و بصیرت است. کتابخانه برای ما پدیده‌ای وارداتی، لوکس و مدرن نیست، بلکه ایرانیان همواره در طول تاریخ با کتاب مأنوس و مجهز به کتابخانه‌های بزرگی بوده‌اند.

وی افزود: در ادامه این سنت ریشه‌دار فرهنگی، نیازمند خیزشی بزرگ در روستاها هستیم که خوشبختانه این حرکت فرهنگی به همت خود روستائیان و با محوریت کتاب آغاز شده و به ثمر نشستن این طرح ارزشمند در این دولت مایه افتخار است؛ به طوری که می‌توان گفت، برگزاری این جشنواره یکی از مهم‌ترین اقدامات صورت گرفته در توسعه فرهنگی جامعه بوده؛ چراکه هر فعالیتی در روستاها انجام شود، منفعت آن به تمام کشور می‌رسد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با اشاره به کارکرد کتابخانه در روستاها گفت: کتابخانه در روستا تنها یک کتابخانه نیست، بلکه کانون فعالیت‌های متنوع فرهنگی، هنری و اجتماعی است که با جذب روستائیان و به ویژه جوانان به توسعه و پایدارسازی روستاها کمک می‌کند.

جنتی با اشاره به اضافه شدن بخش عشایری در این دوره از جشنواره، ادامه داد: روستاها و عشایری که  در این جشنواره شرکت کردند، کتابخانه‌هایی دارند که محلی برای تبادل اطلاعات کشاورزی و ایجاد هماهنگی برای فعالیت‌های فرهنگی و توانمندسازی زنان است.

وی در ادامه به مشارکت بخش خصوصی و دولتی در برپایی و اجرای جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب و همچنین معرفی پایتخت کتاب ایران اشاره کرد و گفت: امیدواریم که حضور فعال مؤسسات خصوصی در کنار نهادهای دولتی و همچنین مشارکت بنیاد ملت و همراهی بانک ملت در این دو طرح، به گسترش فرهنگ کتابخوانی در کشور و تقویت زیرساخت‌های صنعت نشر منجر شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر گسترش فرهنگ کتابخوانی در روستاها و در میان عشایر عنوان کرد: هر کتابی که در  روستایی گشوده می‌شود، بذر دانایی است که در دل جوانان آن روستا کاشته می‌شود. بذری که مسیر رشد و تبدیل شدن به درخت تناور فرهنگی را باز خواهد کرد و مبنای تازه‌ای برای توسعه پیش روی ما می‌گذارد.

جنتی ضمن قدردانی از تمام هم‌اندیشان مشارکت کننده در این جشنواره، از حضور فعال بخش خصوصی تجلیل کرد و گفت: از همه سازمان‌های غیر دولتی دعوت می‌کنم، با احداث و تجهیز کتابخانه در روستاها به توسعه فرهنگی کشور کمک کنند؛ نفعی که از این کار عاید کشور می‌شود، قطعاً پایدار و ماندگار خواهد بود.

وی ضمن تبریک به روستاهای راه یافته به مرحله نهایی این جشنواره، ادامه داد: امیدوارم در آینده‌ای نزدیک از دل همین روستاها، نسل تازه‌ای از دانشمندان برخیزند و پرچم پیشرفت و تعالی ایران عزیز را بیش از پیش به اهتزاز درآورند.

 جنتی در ادامه به طرح انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران اشاره کرد و گفت: این طرح را ایده‌ای بسیار جذاب و شوق‌انگیز می‌دانم و معتقدم که کشور ما نیازمند این گونه طرح‌های پر شور است تا بتوانیم هرچه بیشتر شاهد گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی در سطوح مختلف کشور باشیم. از این طریق است که کتاب می‌تواند در سبد مصرفی خانواده‌ها نمایان شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: این جشنواره از یک سو به ما نشان می‌دهد که ما می‌توانیم در کنار داشتن یک پایتخت سیاسی، برای کتاب نیز پایتختی داشته باشیم تا این گوهر ارزشمند در جامعه به فراموشی سپرده نشود؛ از سوی دیگر با اجرای این طرح می‌توانیم نگاه جهانیان را به دیپلماسی فرهنگی ایرانیان بر محور کتاب جلب کنیم. به این ترتیب دیری نمی‌پاید که شهری از ایران به عنوان پایتخت جهانی کتاب معرفی شود.

وی با اشاره به برخی ویژگی‌های این دو جشنواره عنوان کرد: ایده ابتکاری برگزاری این دو جشنواره منجر به ایجاد دو رویداد گسترده و مستمر شد که نوید بخش نتایج ارزشمندی خواهد بود. در ساختار این دو جشنواره نحوه پیگیری و راهکارهای تحقق آن به دقت پیش‌بینی شده است و در مقایسه با دیگر جشنواره‌ها با کمترین هزینه ممکن و با استفاده بهینه از زیرساخت‌های موجود و مشارکت و حمایت‌های نهادهای دولتی، خصوصی و مردمی برگزار شده است.

جنتی این فعالیت را جشنواره‌ای مردمی، هدفمند و با پشتوانه عنوان کرد و گفت: مشارکت فعال مطبوعات و رسانه‌های محلی که با تمام امکانات تلاش کردند و راه را برای رسیدن به مرحله نهایی هموار ساختند، نشان دادند که رسانه‌ها حتی اگر کوچک و محلی باشند نفوذ و قدرتی قابل تأمل در جامعه دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها