دوشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۱
نوش‌آبادی: میزان صدور مجوز کتاب در سال 94 کم‌نظیر است/ انتشار 74هزار عنوان کتاب در سال‌جاری

حسین نوش آبادی، سخنگوی وزارت ارشاد در بیست و چهارمین نشست خبری خود گفت که سال گذشته 74هزار عنوان کتاب در کشور منتشر شده اند. او خطاهای پیش آمده در فرایند بررسی آثار را نسبت به حجم آثار دارای مجوز، انگشت‌شمار دانست.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، حسین نوش‌آبادی، سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، پیش از ظهر امروز در بیست و چهارمین نشست خبری خود با اصحاب رسانه در دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی گفت: انتخابات پرشور مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری نشان داد پیوندهای عمیق مردم با نظام و انقلاب و رهبری ناگسستنی است و این حضور حماسی گویای این است که مردم به انقلاب وفادارند و بدون نگاه حزبی فقط به منافع و مصالح ملی فکر می‌کنند و به آینده امیدوارند و به پیشرفت‌های مادی و معنوی و اقتدار کشور می‌اندیشند.
 
وی افزود: مردم بزرگ ایران در سالی که از طرف مقام معظم رهبری به‌عنوان سال همدلی و همزبانی ملت بود به این شعار به صورت عینی و مصداقی پاسخ دادند و آمادگی خودشان را برای انتخاب مجلسی هماهنگ‌تر با دولت برای پیشبرد برنامه‌ها و سیاست‌های داخلی و خارجی کشور اعلام کردند.
 
نظر سخنگوی وزیر درباره کتاب یکی از مسئولان سابق ارشاد 

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره کتاب عطاءالله مهاجرانی گفت: کتاب خریداری شده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به نویسندگی وی مجوز خود را از قبل دریافت کرده بود. 

نوش آبادی افزود: این کتاب فاقد مشکل محتوایی و مطابق با ضوابط و معیارهای شورای کتاب است، تعداد محدودی از این کتاب توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مانند سایر خریدهای این وزارتخانه از ناشران با هدف حمایت از این افراد صورت گرفته است، بنابراین کتاب یاد شده در چارچوب و ضوابط این وزارتخانه خریداری شده است. 

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به این پرسش که اخیراً شماری کتاب مسئله‌دار، ضداخلاقی و موازین شرعی در کشور مشاهده شده، نظر شما و وزارت ارشاد چیست، به مطالب تند و تیز برخی سایت‌های خبری اشاره کرد و گفت: مساله این گونه که برخی رسانه‌ها دامن زده‌اند نبوده، تعداد انگشت شماری کتاب وجود داشته که آن هم بعضاً ترجمه رمان و از این گونه کتب به شمار می‌رفته است. 

وی ادامه داد: اگر بخواهیم مقایسه کنیم در میان ده‌ها هزار کتاب که هر سال توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مورد موافقت قرار می‌گیرد، شاید تعداد این‌گونه کتاب‌ها به کمتر از انگشتان یک دست برسد. 

نوش‌آبادی تصریح کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مصمم است برای جلوگیری از دغدغه‌های مردم، هرگاه کتابی خلاف موازین اسلامی و ضد‌اخلاقی چاپ و منتشر شد جلو آن را گرفته و نسبت به اصلاحات و حتی جمع‌آوری آن‌ها اقدام کند. 

به گفته وی، برخی کتاب‌های اعلام شده هم اکنون در حال بازبینی و اصلاحات هستند. ممکن است واژه‌هایی در آن‌ها به کار رفته باشد که در چاپ‌های بعدی این‌گونه واژه‌ها حذف و اصلاحات لازم در مورد آنها صورت گیرد. 

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، از چاپ بیش از ۷۴ هزار عنوان کتاب در سال ۹۴ خبر داد و گفت: حجم مجوزهای ارائه شده توسط وزارت ارشاد در نوع خودش نسبت به سال‌های گذشته کم نظیر بوده است؛ اما چنانچه کتابی بخواهد مسائل ضداخلاقی، بیگانه و غربی را در قالب ترجمه بیان کند، مورد تأیید ما نیست. 

به گفته وی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این‌گونه موارد نیز اقدامات خود را نسبت به انجام بازبینی و اصلاحات در اسرع وقت انجام خواهد داد. 

تکذیب زمزمه‌های تغییر مدیرعامل خانه کتاب 

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در ادامه در پاسخ به این سؤال که زمزمه‌هایی درباره تغییر مدیرعامل خانه کتاب مطرح است، گفت: در این ارتباط موضوعی مطرح نشده و بعید است که این گفته صحت داشته باشد. 

به گفته نوش‌آبادی آنچه مسلم است، تا این لحظه بنده چیزی نشنیده‌ام و اگر تصمیم‌گیری وجود داشته باشد، توسط مسئولان معاونت فرهنگی حتماً اطلاع‌رسانی خواهد شد. 

پروژه شهر آفتاب در پروسه دو هفته‌ای بعد از تعطیلات نوروز به تدریج تحویل داده می‌شود 

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: علیرغم نواقص و اشکالات در مجموعه شهر آفتاب تصمیم گرفته شد نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در سال ٩٥ در این مکان برگزار شود.

وی ادامه داد: مراحل مقدماتی انجام شد و قبل از آغاز رسمی کار نمایشگاه این مکان را تحویل می‌گیریم و در پروسه دو هفته‌ای بعد از تعطیلات نوروز، بخش‌ها به تدریج تحویل ما داده می‌شود. 

نوش‌آبادی با بیان اینکه این نمایشگاه یک رویداد بزرگ ملی و فرهنگی است، اضافه کرد: مسئولان شهرداری به صورت شبانه‌روزی در حال فعالیت هستند که کار به زودی به پایان برسد.

تغییر سرگروه‌ها و میزان ارشاد ربطی به شرایط پس از انتخابات ندارد 

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: تغییرات در میزان و سرگروه‌های حوزه کتاب ارتباطی با شرایط پس از انتخابات ندارد، باید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این افراد را به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی کند. بنابراین معرفی آنها در بخش شعر و کتاب‌های دینی در فرآیند قانونی خود صورت گرفته و معرفی‌شدگان با تأیید شورای عالی انقلاب فرهنگی انتخاب شده‌اند. 

 ایجاد پارک‌های فرهنگ و هنر
 
وی در ادامه از ایجاد پارک‌های فرهنگ و هنر با هدف حمایت از حوزه رسانه خبر داد و افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به دنبال پارک‌های فرهنگ و هنر است تا با استفاده از ظرفیت‌های بخش غیر‌دولتی، شهر رسانه‌ای ایجاد کند.

نوش‌آبادی گفت: شهر رسانه‌ای یا media city (مدیا سیتی) به شهری گفته می‌شود که کلیه خدمات مربوط  به صنایع رسانه‌ای را که مجموعه‌ای از تمامی حرفه‌های مرتبط با رسانه است، یک‌جا تجمیع می‌شوند و یکی از کارکردهای آن ایجاد تجارت رسانه‌ای در سطح بازارهای بین‌المللی و توسعه اقتصاد خلاق خواهد بود.

وی افزود: شهر رسانه‌ای به‌عنوان مراکز فرهنگی و صفت رسانه در نواحی داخل شهر و سیستم شهری با توجه به روابط جغرافیایی در سطوح محلی، ملی، منطقه‌ای و جهانی طبقه‌بندی و تعریف می‌شود.
 
اولویت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تقویت صنعت نشر و چاپ است 

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صنعت چاپ و نشر را از صنایع زیربنایی حوزه فرهنگ دانست و گفت: هرگونه سرمایه‌گذاری در این صنعت می‌تواند فعالیت‌های نشر را در آینده تضمین کند. 

وی تصریح کرد: در دوران پسابرجام باید تلاش کرد بخشی از سرمایه‌گذاری توسط شرکت‌ها و مؤسسات خارجی به سمتی هدایت شود که این صنعت فرسوده از آن بهره‌مند شود. 

نوش آبادی اضافه کرد: صنعت چاپ و نشر از فناوری‌های نوین دنیا بهره کمتری برده. از این رو، سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی می‌تواند در خروج بحران از این عرصه تأثیرگذار باشد. 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها