شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۵
جنتی: مطالعاتمان را بر اقتصاد فرهنگ متمرکز کنیم/ فرهنگ می‌تواند سهم قابل‌توجهی در اقتصاد داشته باشد

علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر تحقیقات بیشتر در حوزه اقتصاد فرهنگ گفت: در حوزه‌های مطالعاتی باید بر اقتصاد فرهنگ متمرکز شویم تا آنچه در ذهن سیاستمداران، دولتمردان و اقتصاددانان درباره اینکه فرهنگ نمی‌تواند سهمی در اقتصاد داشته باشد، تغییر ایجاد کنیم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اختتاميه «چهاردهمين جشنواره پژوهش فرهنگي سال» با حضور علی جنتی، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي شبه 15 اسفند در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد. در این جشنواره چهاردهم از برترين‌هاي پژوهش فرهنگي در چهار محور «مطالعات راهبردي فرهنگ»، «مطالعات ديني فرهنگ»، «ارتباطات» و «هنر» قدردانی شد.

علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن ارایه تقسیم‌بندی از فرهنگ گفت: فرهنگ تقسیمات مختلفی دارد که هر یک از آن‌ها ویژگی‌های خاص خود را دارد اگر بخواهیم تعریف جامعی از فرهنگ داشته باشیم مولفه‌هایی چون ادبیات، هنر، موسیقی و معماری در آن می‌گنجد و حوزه‌هایی مانند زیباشناختی، میراث فرهنگی و... را شامل می‌شود.
 
وی ادامه داد: حال اگر بخواهیم فراتر از این به فرهنگ نگاه کنیم فرهنگ را می‌توان مجموعه‌‌ای از رفتارها، هنجارها و عملکردها به صورت فردی و نهادی دانست. جشنواره پژوهش‌های فرهنگی که امسال چهاردهمین دوره‌ آن برگزار می‌شود یکی از دیرینه‌ترین جشنواره‌های فرهنگی کشور است و تلاش دارد تا پژوهش‌های پراکنده‌ای که در این حوزه در سراسر کشور صورت می‌گیرد به صورت فرایندی مورد بررسی قرار دهد و آن‌ها را جمع‌آوری کند.
 
جنتی با بیان اینکه می‌توانیم از نتایج تحقیقات و پژوهش‌ها در کارهایمان استفاده کنیم، افزود: در سال جاری در شورای فرهنگ عمومی بحث تحکیم خانواده را در دستور کار قرار دادیم و از همه کسانی که در این حوزه پژوهش‌ها و مطالعاتی داشته‌اند دعوت کردیم تا در این جلسه‌ها شرکت کنند و البته نتایج مباحث در قالب کتاب منتشر خواهد شد تا مورد استفاده محققان و پژوهشگران و نیز شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گیرد.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به فعالیت‌های مطلوب وزارت کشور در حوزه آسیب‌های اجتماعی یادآور شد: پژوهش‌های مختلفی در سراسر کشور انجام می‌شود که چنانچه پیگیری و هماهنگی صورت گیرد می‌تواند به رفع ناهنجاری‌ها و کاهش آسیب‌های اجتماعی در جامعه کمک کند.
 
این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنانش از دریافت 70 اثر به چهاردهمین جشنواره پژوهش‌های فرهنگی سال خبر داد و گفت: در این دوره آثار ممتازی به دبیرخانه ارسال شده و پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات کوشیده تا با همکاری با دانشگاه‌ها و استادان بتوانید از ماحصل زحمات صورت گرفته استفاده کنید.
 
جنتی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر تحقیقات بیشتر در حوزه اقتصاد فرهنگ اظهار کرد: در حوزه‌های مطالعاتی باید روی اقتصاد فرهنگ متمرکز شویم تا آنچه که در ذهن سیاستمداران، دولتمداران و اقتصاددانان درباره اینکه فرهنگ نمی‌تواند سهمی در اقتصاد داشته باشد تغییر ایجاد کنیم.
 
به گفته وی به تدریج بحث اقتصاد خلاق در سال‌های اخیر در جامعه مطرح شده و در همین راستا نیز نشریه اقتصاد خلاق منتشر شده و در جلسه‌ها هیات دولت نیز تلاش‌هایی صورت گرفته تا اثبات شود فرهنگ هم می‌تواند سهم قابل توجهی در تولید ناخالص ملی و اقتصاد داشته باشد.
 
جنتی در ادامه با بیان اینکه نهادهایی زیر نظر نهاد ریاست جمهوری تحت عنوان اقتصاد خلاق تشکیل شده گفت: در این دوره نگرش جدیدی بر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیدا شده تا افراد فارغ از درگیری‌‌ها و محدودیت‌های گذشته بتوانند آثار و نظرات خود را منتشر کنند مگر اینکه ممنوعیت قانونی وجود داشته باشد، بنابراین هرکس سخنی داشته باشد و بخواهد آن را در قالب کتاب یا مقاله پژوهشی منتشر کند سعی می‌کنیم محدودیتی برایش ایجاد نکنیم و کمک کنیم تا این پژوهش‌ها به جامعه عرضه شود چون توسعه فرهنگی کشور بر پایه این تحقیقات و مبادلات می‌تواند صورت بگیرد.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به محدودیت‌هایی که مانع نظریه‌پردازی در حوزه‌های فقهی می‌شود، گفت: باید کوشش کنیم افراد برای بیان نظرات خود آزاد باشند و بتوانند اندیشه‌های خود را به دیگران منتقل کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها