سه‌شنبه ۱۰ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۰
خواص دارویی و غذایی توت فرنگی در آثار طب سنتی/ میوه‌ای معروف به «اتابکی» در زمان صدارت اتابک اعظم

توت‌فرنگی که به‌عنوان میوه‌ای بهاری، عمری در حدود 300 سال دارد. ابتدا با مصارف دارویی از جنگل‌های انبوه پا به خانه فرانسویان گذاشت و سپس بعد از کشت در جالیزها، علاوه بر حفظ جایگاه دارویی خود به‌عنوان میوه‌ای دلپذیر، خوش عطر و خوش طعم شناخته شد. در این گزارش با خواص غذایی و دارویی این میوه در قاب کتاب‌های طب سنتی آشنا می‌شویم.

خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)- خواص خوراکی و درمانی توت‌فرنگی، کمتر از ظاهر گل‌گون و دل‌انگیزش نیست. توت‌فرنگی عمری در حدود 300 سال دارد و استفاده از آن پیش از این تاریخ محدود به مصارف دارویی بود. فرانسویان نخستین‌بار توت‌فرنگی وحشی را به زمین‌های زراعی آوردند و این میوه به‌عنوان یک گیاه اهلی مصرف شد. توت‌فرنگی وحشی به وفور در جنگل‌‌های شمال ایران یافت می‌شود. این میوه بهاری، در ایران ابتدا به نام «اتابکی» معروف بود، چراکه در زمان صدارت اتابک اعظم، از فرانسه به ایران وارد شد.    

خواص توت‌فرنگی به روایت «گیاه‌نامه نوین»
در کتاب «گیاه‌نامه‌ نوین» که در سال 1931 میلادی به چاپ رسیده، نکاتی درباره فواید توت‌فرنگی آمده است: «اگر بعد از شست‌وشوی صورت، بلافاصله تکه‌‌ای توت‌فرنگی بریده شده روی آن بگذاریم، نشانه‌های سفید شدن پوست را ملاحظه خواهیم کرد. همچنین این‌کار موجب می‌شود تا آثار آفتاب‌سوختگی نیز برطرف شود. علاوه بر این توت‌فرنگی مسهلی ملایم، ماده‌‌ای ادرارآور و قابض است. گاهى اين جوشانده ادرار را به رنگ تندى در مى‌آورد كه نبايد از آن نگران شد، زيرا سموم بدن از اين راه به خارج دفع مى‌شود.
 
در این کتاب به نکاتی درباره توت‌فرنگی در طب سنتی غربی نیز اشاره شده است: «اطباء طب سنتی در غرب معتقدند که توت‌فرنگی ماده درمانگر برای عوارض پوستی به‌ویژه جوش غرور جوانی، کچلی و زخم‌های کهنه است. پژوهش‌های جدید در غرب نیز نشان داده که محلولی از توت‌فرنگی له شده، موجب نابودی ویروس‌های مختلف در داخل یک لوله آزمایشگاهی می‌شود. توت‌فرنگی همچنین در نابودی ویروس تبخال موثر است.
 
عقاید باستانی درباره توت‌فرنگی
رومیان باستان، برای توت‌فرنگی خاصیت دارویی قائل بودند که علائم بیماری مالیخولیا و التهاب را کاهش می‌دهد، همچنین در درمان تب،‌ عفونت گلو، سنگ‌کلیه،‌ تنگی نفس،‌ بیماری‌‌های خونی و ناراحتی‌های کبدی و کلیوی موثر است. به دلیل وجود الیاف گیاهی «پکتین» در توت‌فرنگی، مبتلایان به کلسترول خون می‌توانند به این میوه بهارانه به‌عنوان یک دارو نگاه کنند.
 
توت‌فرنگی یک میوه ضد سرطان است. پژوهشگران آمریکایی با آزمایش‌‌های متعددی ثابت کرده‌‌اند که مصرف این ماده موجب کاهش مرگ‌ومیر  یک‌هزار و 271 سالمند آمریکایی مبتلا به سرطان شده است. بنابراین پژوهش‌ها، احتمال ابتلا به سرطان در افرادی که زیاد توت‌فرنگی مصرف می‌کنند، نسبت به سایر افرادی که کمتر از این ماده غذایی بهره می‌گیرند، سه برابر کمتر به سرطان مبتلا می‌شوند.
 
آب توت‌فرنگی را فراموش نکنیم
در کتاب «میوه‌درمانی با بهره‌گیری از دستورهای اسلامی» نوشته عذرا سادات حکیم، درباره این میوه بهاری می‌خوانیم: «توت‌فرنگی از میوه‌های خنک است و نه تنها رسوب دندان را از بین می‌برد، بلکه اشتها را نیز افزایش می‌دهد. این میوه برای کسانی که به بیماری‌هایی چون دیابت مبتلا هستند، مفید است و توصیه می‌شود. آب توت‌فرنگی برای طراوت و شادابی پوست مفید است.»


 
فوايد برگ و ريشه توت‌فرنگى
برگ و ريشه توت‌فرنگى براى درمان و معالجه اسهال‌هاى مزمن و جلوگيرى از ترشى زياد معده مفيد و براى درمان ورم كيسه مثانه و مجارى ادرار سودمند است. براى مصرف برگ و ريشه توت‌فرنگى بايد 30 تا 60 گرم برگ يا ريشه توت‌فرنگى را در يک ليتر آب تا پنج دقيقه جوشانده و ده دقيقه به اصطلاح دم بکشد تا آماده مصرف شود. ريشه توت‌فرنگى را بايد در بهار از خاک درآورد و شست مصرف کرد. برگ‌هاى آن بايد از زمان گل دادن چیده شود. چای مطبوعی از دم‌کرده برگ‌های توت‌فرنگی به‌دست می‌آید. طعم این چای با افزودن لیمو، وانیل و دارچین دلچسب‌تر می‌شود.   

دكتر هاوزر، غذاشناس و طبيب معروف رژيم‌هاى غذايى در كتاب «چه بايد خورد و چگونه بايد پخت» توصیه می‌کند تا از چای برگ توت‌فرنگی استفاده شود، چراکه علاوه بر خاصیت افزایش ادرار، خون را نیز تصفیه می‌کند. دکتر «هاوزر» در رژیم‌های هفت و 30 روزه خود بر مصرف این چای تاکید دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها