سه‌شنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۰
قزوه: امروزه شعر انقلاب به‌عنوان گونه ادبی در دانشگاه‌ها بررسی می‌شود/ مؤمنی: موسوی گرمارودی یکی از معماران شعر انقلاب است

علیرضا قزوه در آیین اختتامیه پنجمین جشنواره شعر انقلاب گفت که امروزه شعر انقلاب اسلامی به‌عنوان گونه‌ای ادبی در دانشگاه‌ها بررسی می‌شود و تاکنون بیش از هزار پایان‌نامه در این زمینه نوشته شده است. همچنین محسن مؤمنی شریف عنوان کرد که سیدعلی موسوی گرمارودی نامی است که با انقلاب و آرمان‌هایش گره خورده است چراکه بدون شک وی یکی از معماران شعر انقلاب است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، آیین اختتامیه پنجمین جشنواره شعر انقلاب شامگاه دوشنبه 26 بهمن‌ماه با حضور محسن مؤمنی شریف، رییس حوزه هنری، علیرضا قزوه دبیر علمی پنجمین جشنواره شعر انقلاب، فاضل نظری، مدیر هنری حوزه هنری، شاعران انقلابی و علاقه‌مندان حوزه شعر و ادب در حوزه هنری برگزار شد.

علیرضا قزوه که نخستین سخنران این مراسم بود ضمن خیرمقدم به افراد حاضر در سالن اظهار کرد: خوشحالم از اینکه ما امروز سرمان را بالا گرفته‌ایم و به افق‌های پیش روی شعر نگاه می‌کنیم چراکه شعر انقلاب هر روز قدم‌های مهمی برمی دارد و رو به جلو حرکت می‌کند. امروزه هنر شعر از سایر هنرها جلوتر است چراکه جوانان آن را جدی گرفته‌اند، شاید دلیل بعدی به گنجینه ارزشمندی که در دهه 60 ایجاد شده است برمی‌گردد.

وی ادامه داد: اتفاقات مهمی در شعر به وقوع پیوسته است و به همین دلیل معتقدم شعر هنر اول کشور است. ما پیش از این در مشروطه و انقلاب ادبی نیما شاهد اتفاقات و تغییرات گسترده‌ای بودیم اما هیچ‌کدام از آنها نتوانستند منجر به ایجاد یک گونه ادبی شوند در حالی که امروزه، شعر انقلاب اسلامی به‌عنوان یک گونه ادبی در دانشگاه‌ها در حال بررسی است و تاکنون بیش از هزار پایان‌نامه در این زمینه نوشته شده است و حتی در برخی کشورهای همسایه موضوع گونه ادبی انقلاب اسلامی تدریس می‌شود. البته هوشمندی شاعران و توجه به اسلام و پندهای امام راحل را نیز باید مزید بر این موضوع دانست.

مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری با اشاره به جریان سازی شاعران انقلاب گفت: فرزندان شعر انقلاب، شاعرانی بودند که برای ایجاد جریان جدید تلاش کردند چراکه پیر و بزرگ داشتند، اتفاقات روز را رصد و آثار فراوانی خلق کردند تا جایی که امروز می‌توانیم بگوییم به عنوان شاعران انقلاب سربلند هستیم.

 وی افزود: به جرات می‌توان گفت که شاعران همیشه نقش خط شکن را داشته است. ما هر ساله برای دیدار با سرورمان امام خامنه‌ای، سر و دست شکسته‌ایم، اثر خلق کرده‌ایم و در رقابت با یکدیگر به تولید محتوا پرداخته‌ایم. همین‌هاست که سرمان را بلند می‌کند و می‌توانیم بگوییم شعر انقلاب دِین خودش را به انقلاب ادا کرده است، کار خودش را انجام داده و سربلند است و مهم‌تر از همه اینکه سخت‌ترین راه‌ها را در شعر انقلاب همین جوانان به‌سلامت و درستی طی کرده‌اند.

قزوه با اشاره با نسل تازه شاعران انقلاب اظهار کرد: بسیاری از اتفاقات ادبی در سنین جوانی رخ می‌دهد، برای مثال نظامی 2 مثنوی بلند خود را در سن ۲۵ سالگی سروده و فخرالدین عراقی نیز به شاعری که از نوجوانی طبع بالای شعر داشته است، معروف است. خوشبختانه امروز هم جوانان ما در محضر رهبر انقلاب، اشعاری را می‌خوانند که نسل‌های پیش، حتی در سنین پختگی به سختی می‌توانستند چنین اشعاری را بگویند.

 وی با تاکید بر سلامت داوری‌های جشنواره شعر انقلاب، گفت: آثار امسال در فضایی نزدیک به هم ارائه و در رقابت بودند و سلامت جشنواره بیش از هر دوره‌ای مورد توجه ما قرار گرفته است. من به سلامت این جشنواره سوگند یاد می‌کنم. برگزیدگان و کاندیداها بسیار به هم نزدیک بودند و آثار در سطح خوبی بود و نیز در داوری امین بودیم زیرا برگزیده شدن هیچ شخصی تفاوتی برای ما نمی‌کرد.

 دبیر علمی پنجمین جشنواره شعر انقلاب در توضیح موضوع بصیرت در شعر گفت: جامعه امروز بیش از هر دوره‌ای به بصیرت نیاز دارد. باید نگاهمان به رهبری انقلاب باشد. وقتی ایشان در یک سخنرانی کوتاه ۴۰ بار اسم دشمن را به زبان می‌آورند به معنای آن است که مسئله دشمن و استکبارستیزی بسیار مهم است. یادمان نرود که دشمن در طول تاریخ هیچ‌گاه با ما دوستی نکرده و همیشه در حال تنظیم برنامه ای برای لطمه زدن به ما هستند. شاعران متعهد و انقلابی باید این مسائل را بدانند و با بصیرت به سمتش بروند و درباره این مسائل شعر بسرایند.

قزوه در بخش پایانی صحبت‌هایش اظهار کرد: ادبیات انقلاب در سال‌های گذشته به سمتی رفته است که در نسل امروز دیگر نباید به نام‌ها توجه کرد و می‌توان گفت که دیگر دوره نام‌ها تمام شده است و دوره شعر خوب است بنابراین بدون توجه به نام شاعر شعرها باید نقد شوند.

 موسوی گرمارودی یکی از معماران شعر انقلاب است

محسن مؤمنی شریف که دیگر سخنران این مراسم بود با اشاره دشمنان نظام گفت: متأسفانه بخشی از رشته‌های هنری نسبت به دشمن و موضوع دشمن‌شناسی امروز جامعه بسیار بی‌توجه هستند. وقتی به مطالعه تاریخ انقلاب می‌پردازیم، آن وقت است که متوجه دشمنی‌های دشمنان و مسیر سختی که انقلاب از آن عبور کرده است، می‌شویم.

وی داد: وقتی می‌بینیم انقلاب از چه کمینگاه‌هایی گذشته  به این نتیجه می‌رسیم که ذات انقلاب اسلامی به گونه‌ای است که دشمنی را علیه خود ترویج می‌کند و دشمنان ما می‌دانند که انقلاب اسلامی قابلیت الگو شدن برای سایر ملل را دارد، از این‌رو نباید به این دشمنی‌ها بی‌اعتنا باشیم. باید گفت تا انقلاب ما پابرجاست دشمنی آنها هم باقی است و اصراری هم ندارند که آن را پنهان کنند

رئیس حوزه هنری در توضیح معماران شهر انقلاب اظهار کرد: هنر و ادبیات انقلاب از پیشروترین بخش‌های هنری کشور است. در گذشته کسانی حضور داشتند که معمار شعر انقلاب بودند اما متأسفانه نامی از آنها برده نمی‌شود. برای مثال مرحوم اوستا یکی از کسانی بود که حق پدری بر ادبیات ما داشته است اما گاهی برخی او را فراموش می‌کنند. او کسی است که در آفرینش سواد ادبی و زیبایی‌شناسی تا به امروز گمنام مانده در حالی که او حق بسیاری بر گردن شعر ما دارد.

مؤمنی در توضیح دلایل برگزاری مراسم تقدیر و تجلیل از سید علی موسوی گرمارودی گفت:‌ خوشحالیم که امشب از مقام استادی تجلیل می‌کنیم که او نیز یکی از معماران شعر انقلاب است. نام سیدعلی موسوی گرمارودی نامی است که  با انقلاب و آرمان‌هایش گره‌خورده است. وی پیوسته دنباله‌روهایی داشته و توانسته در جریان ادبیات انقلاب تأثیرگذار باشد. گرمارودی یکی از کسانی است که نامش، شنونده را یاد مکتب شیعی می‌اندازد.

وی ادامه داد: وی از پیشروان شعر نو بعد از انقلاب است و در این قالب بسیار درخشیده چراکه می‌توان فعالیت‌هایشان را در این عرصه الگویی برای جوانان به حساب آورد.

در ادامه مراسم سیدعلی موسوی گرمارودی بعد از شعرخوانی ضمن تشکر از حوزه هنری برای برگزاری مراسم قدردانی و تجلیل اظهار کرد: از دوستان متشکرم اما خودم را در جایگاهی نمی‌بینم که برایم مراسم تجلیل بگیرند. در این محفل به مهرداد اوستا اشاره شد که باید گفت که تنها اوستا مظلوم نیست بلکه اگر شروع انقلاب را کمی عقب‌تر از سال 57 بدانیم باید گفت مدرس هم از این مظلومیت بی‌بهره نبوده است.

وی در بخش پایانی صحبت‌هایش در توضیح مظلومیت حضرت علی (ع) گفت: در پایان مجموعه «در سایه‌سار نخل ولایت» به بی‌وزنی شعرهایم در برابر حضرت امیر اعتراف کرده‌ام چراکه حضرت، سیدالمظلومین است.

پس از صحبت‌های گرمارودی از وی به دلیل سال‌ها تلاش برای شعر انقلاب قدردانی و تشکر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط