شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۱
صالحی: در جایزه کتاب سال آثار پدیدآورندگان همه حوزه‌های علمی داوری می‌شوند/ آشنایی با ایده‌های جدید از اهداف حضور در کتابفروشی‌هاست

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، عصر امروز در مرکز تبادل کتاب حضور یافت و ضمن تشریح ویژه‌برنامه‌های این معاونت در ایام دهه فجر، گفت: در جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، آثار پدیدآورندگان همه حوزه‌های مختلف علمی داوری می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر امروز (17 بهمن‌ماه) در کتابگردی این هفته، در مرکز تبادل کتاب حضور یافت و به پرسش خبرنگاران پاسخ داد.
 
وی در پاسخ به پرسش خبرنگار «ایبنا» که جویای ویژه‌برنامه‌های معاونت فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مناسبت دهه فجر شد، گفت: در دهه فجر، سی و سومین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و بیست و سومین جایزه جهانی کتاب سال را برگزار می‌کنیم. آیین اختتامیه این دو جایزه فردا (18 بهمن‌ماه) با حضور رئیس جمهوری در تالار وحدت برپا می‌شود؛ این جوایز بزرگ‌ترین و مهم‌ترین جوایز حوزه کتاب محسوب می‌شوند.
 
معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که این جوایز نوعی داوری دستاوردهای یک ساله حوزه نشر کشور است، ادامه داد: در جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، به پدیدآورندگان همه حوزه‌های مختلف علمی داوری می‌شوند. در جایزه جهانی کتاب سال نیز به آثار حوزه‌های مطالعات اسلامی و ایرانی در خارج از کشور توجه ویژه می‌شود.
 
صالحی درباره ویژه‌برنامه دیگر معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ایام دهه فجر، گفت: جشنواره شعر فجر که مقدمات آن بهمن‌ماه در حال رُخ دادن است، از دیگر برنامه‌های معاونت فرهنگی ارشاد به مناسبت دهه فجر است. آیین اختتامیه این جشنواره، اسفندماه برگزار می‌شود. این جشنواره باعث می‌شود فضای شعر هم در داخل کشور و هم در خارج از کشور توسعه یابد.
 
وی اظهار کرد: از دیگر ویژه‌برنامه‌های معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌توان به اجرای فاز دوم طرح کتابفروشی به وسعت ایران با عنوان «عیدانه کتاب» اشاره کرد. این طرح از 22 بهمن‌ماه تا عید نوروز اجرا می‌شود. کتابفروشی‌هایی که در این طرح شرکت می‌کنند می‌توانند از تخفیف 15 تا 20 درصدی معاونت فرهنگی وزرارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برخوردار شوند.
 
معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزاری گرامیداشت دهه فجر توسط پیروان ادیان توحیدی را از دیگر ویژه‌برنامه‌های این معاونت به مناسبت دهه فجر دانست و گفت: این مراسم در تهران و برخی شهرستان‌ها مانند شیراز (24 بهمن‌ماه) برگزار می‌شود.
 
صالحی در ادامه، درباره فعالیت‌های مرکز تبادل کتاب، اظهار کرد: یکی از اهداف حضور ما در کتابفروشی‌ها این است که ضمن قدردانی از افرادی که در حوزه کتاب فعالیت می‌کنند، با ایده‌هایی که در این حوزه وجود دارند، از نزدیک آَشنا شویم.
 
وی در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری درباره این‌که «رویکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در برابر بولتن‌سازی برای بعضی کتاب‌ها از سوی برخی رسانه‌ها که به لحاظ محتوایی مشکل دارند اما مجوز نشر دریافت کرده‌اند، چیست؟» گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه صدور مجوز تابع ضوابط نشر و نوع تفسیر هیأت نظارت است. مسیر این وزارتخانه در صدور مجوز کتاب مبتنی بر قوانینی است که برای ما لازم‌الرعایه است و از آن تبعیت می‌کنیم. سرگروه‌ها را هیأت نظارت تعیین می‌کند و در نهایت به نتیجه می‌رسند؛ در مواردی مجوز صادر می‌شود و در برخی دیگر، باید اصلاحات لازم صورت بگیرد و حتی در برخی موارد دیگر، ممکن است اصلاً صلاحیت دریافت مجوز را نداشته باشند.
 
معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: طبیعی است که در این مسیر ممکن است اشتباهاتی رُخ دهد، چرا که در سال، 70 هزار کتاب وارد اداره کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌شود. در چنین شرایطی قانون حق تجدید بررسی کتاب را داده است. اگر به تشخیص ناشر یا مولف، کتاب نیاز به بررسی مجدد داشته باشد، بررسی‌های دوباره انجام می‌شود و ممکن است کتاب توسط بررس‌های بالاتر نیز ارزیابی دوباره شود.
 
صالحی افزود: در برخی موارد نیز ممکن است در اثر کم‌توجهی بررس‌ها، کتاب مجوز نگرفته باشد؛ در چنین مواردی نیز کتاب می‌تواند دوباره در چرخه داوری قرار بگیرد. البته این به آن معنا نیست که ما می‌خواهیم با فشارهای رسانه‌ای جابه‌جا شویم. اما ممکن است برای ما این پرسش را ایجاد کند که آیا این کتاب نیازی به نگاه مجدد دارد یا نه؟ اگر نیاز داشت بدون تردید مسیر خودش را برای بررسی‌های مجدد طی خواهد کرد.
 
در بخش دیگر این آیین، محسن پیرهادی، رئیس هیأت امنای مرکز تبادل کتاب اظهار کرد: مرکز تبادل کتاب با هدف توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی در قالب ارائه کتاب به مخاطبان به صورت ارزان‌تر فعالیت می‌کند. این فرایند باعث می‌شود کتاب‌ها از چرخه مطالعه خارج نشود و افراد دیگری نیز بتوانند از آنها بهره‌مند شوند.
 
وی با بیان این‌که مرکز تبادل کتاب از ظرفیت 130 تا 140 هزار کتاب برخوردار است، عنوان کرد: در حدود 6 ماهی که این مرکز راه‌اندازی شده است حدود 40 هزار عنوان کتاب در این مرکز ورود و خروج داشته است. تمام تلاشمان این است که مرکز تبادل کتاب به عنوان تسهیل‌کننده حوزه کتاب در خدمت مردم باشد.
 
پیرهادی توضیح داد: روال کار در مرکز تبادل کتاب این‌گونه است که  خودِ مردم کتاب‌هایشان را قیمت‌گذاری می کنند. اگر کتاب‌ها قدیمی‌تر باشند با قیمت بیشتری ارائه می‌شوند. اگر کتاب‌ها در طول سه هفته از مدار قفسه‌ها خارج شدند، که هیچ. اما اگر خارج نشدند به صورت اتوماتیک 30 درصد تخفیف به آنها می‌خورد و اگر باز هم از قفسه کتاب‌ها خارج نشدند، تخفیف بیشتری برای آنها قائل می‌شویم.
 
رئیس هیأت امنای مرکز تبادل کتاب افزود: تعدادی از افراد نیز به این مرکز کتاب اهدا می کنند؛ ما به این طریق توانسته‌ایم بسیاری از کتابخانه‌ها را تجهیز کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها