سه‌شنبه ۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۹
صالحی:  کیفیت و کمیت طرح‌های جشنواره‌های مروج کتابخوانی در سال جاری، بهتر و امیدوارکننده‌تر است

معاون فرهنگ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست امضاء تفاهمنامه همکاری میان معاونت فرهنگی ارشاد و بنیاد ملت با موضوع جشنواره‌های ترویج کتابخوانی، ضمن تشریح اهداف حوزه کتاب این معاونت، گفت: امسال طرح‌ها و ایده‌های جشنواره‌های مروج کتابخوانی هم به لحاظ کمیت و هم از نظر کیفیت با رشد چشمگیری مواجه هستند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست امضای تفاهمنامه همکاری میان معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بنیاد ملت امروز (6 بهمن‌ماه) با حضور سید عباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مسعود غلام‌پور راد، مدیرعامل بنیاد ملت، علی اصغر سیدآبادی، دبیر جشنواره‌های پایتخت کتاب ایران و روستاها و عشایر دوستدار کتاب، ابراهیم حیدری، دبیر اجرایی این جشنواره‌ها، مجید غلامی‌جلیسه، مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب، نیکنام حسین‌پور، مشاور توسعه منابع انسانی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و اعضای هیأت‌مدیره بنیاد ملت در سرای اهل قلم برگزار شد.
 
علی اصغر سیدآبادی در ابتدای این مراسم، اظهار کرد: امروز روز بسیار خوبی برای کتاب است چرا که یکی از بانک‌های مهم کشورمان تفاهمنامه‌ای امضاء می‌کند که منجر به گسترش زیرساخت‌های حوزه کتاب و کتابخوانی خواهد شد.
 
وی ادامه داد: اگرچه بهانه برگزاری این مراسم، برپایی سه جشنواره «تقدیر از افراد و گروه‌های برگزیده ترویج کتابخوانی»، «پایتخت کتاب ایران» و «روستاها و عشایر دوستدار کتاب» است اما در واقع، بیناد ملت، نه فقط به عنوان یک اسپانسر بلکه به عنوان همراه معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای گسترش زیرساخت‌های حوزه کتاب و کتابخوانی، در این مراسم حضور دارد و نقشش فراتر از یک اسپانسر است.
 
سیدعباس صالحی در بخش دیگر این مراسم، اظهار کرد: معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دو مسأله مهم را در اهداف کاری خود قرار داده است؛ نخست، توسعه زیرساخت‌های حوزه نشر و دیگری، ترویج کتاب و کتابخوانی است. هر دو مسأله را با رویکرد عدالت فرهنگ و این‌که هم در بحث زیرساخت‌های نشر تنها محدود به تهران و شهرهای بزرگ نشویم و هم در بحث‌های ترویج کتابخوانی، نگاهمان فقط به تهران و شهرهای بزرگ نباشد؛ با این نگاه پاره‌ای از برنامه‌ها و اتفاقات رقم زده شده است که مهم‌ترین آنها سه برنامه «تقدیر از افراد و گروه‌های برگزیده ترویج کتابخوانی»، «پایتخت کتاب ایران» و «روستاها و عشایر دوستدار کتاب» است.
 
وی توضیح داد: در جشنواره «تقدیر از افراد و گروه‌های برگزیده ترویج کتابخوانی» که سال گذشته نخستین دوره آن برگزار شد، افرادی که در سطح ایران به فعالیت‌های ترویجی کتابخوانی پرداخته بودند، شناسایی شدند. ایده‌ها و طرح‌های آنها جمع‌آوری شد و ضمن قدردانی از آنها، فرصتی فراهم شد تا یک نهاد مدنی با حضور این افراد شکل بگیرد.
 
این مقام مسئول ادامه داد: نخستین دوره جشنواره‌های «پایتخت کتاب ایران» و «روستاها و عشایر دوستدار کتاب» نیز سال گذشته با اهداف «افزایش و همگرایی مشارکت‌های سه مجموعه دولتی، عمومی و خصوصی برای توسه زیرساخت‌های نشر و ترویج کتابخوانی» و «رصد و ترویج ایده‌های ابتکاری و خلاق در ارتباط با زیرساخت‌های نشر و ترویج کتابخوانی» با مشارکت‌های فوق‌انتظار دوستان ما در دبیرخانه، برگزار شدند.   
 
معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در نخستین دوره جشنواره «پایتخت کتاب ایران» از 23 استان، 64 شهر با 390 طرح و برنامه مشارکت کردند که از بین آنها، ابتدا 10 شهر و در نهایت سه شهر منتخب شدند. یک شهر به عنوان پایتخت کتاب ایران و دو شهر دیگر به عنوان شهرهای شایسته تقدیر معرفی شدند.
 
صالحی ادامه داد: در نخستین دوره جشنواره «روستاها و عشایر دوستدار کتاب» نیز مجموعه وسیعی از روستاها مشارکت کردند؛ از 33 استان کشور و از محدوده 151 شهر کشور، 621 روستا با 1113 طرح در نخستین دوره این جشنواره حضور داشتند که در نهایت 10 روستا برگزیده شدند.
 
وی اظهار کرد: هم در جشنواره «پایتخت کتاب ایران» و هم در جشنواره «روستاها و عشایر دوستدار کتاب» توجه به این نکته بود که ایده‌ها و طرح‌ها ضمانت اجرایی داشته باشند و ایده‌ها ابتکاری باشند و پشتوانه اجرایی آنها تأمین شده باشد.
 
معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که امسال در جشنواره‌های مذکور هم به لحاظ گستره تعداد و هم به لحاظ کیفیت طرح‌ها با رشد زیادی مواجه هستیم، بیان کرد: امسال نیز این جشنواره‌ها فضای رو به جلویی را تجربه می‌کنند؛ هم بخش «عشایر» به جشنواره «روستاها و عشایر دوستدار کتاب» اضافه شده است و هم در جشنواره «پایتخت کتاب ایران» سال گذشته 63 شهر حضور داشتند اما امسال 99 شهر به ارائه برنامه اقدام کرده‌اند. در جشنواره «روستاها و عشایر دوستدار کتاب» نیز سال گذشته 620 روستا مشارکت داشتند اما امسال این رقم به 800 روستا ارتقا یافته است.
 
صالحی با بیان این‌که یکی از مجموعه‌های خوبی که در سال‌های اخیر ارتباط خوبی با آنها برقرار شده است، بنیاد ملت وابسته به بانک ملت است، توضیح داد: خوشبختانه همت خوبی در بانک‌ها در حوزه ورود به فعالیت‌های فرهنگی دیده می‌شود؛ در بانک‌ها این احساس که فقط نباید در عرصه‌های مالی و اقتصادی ورود داشته باشند بلکه یک بنگاهی که مسئولیت اجتماعی نیز بر عهده دارند، دیده می‌شود. ما خوشحالیم که بنیاد ملت این مسئولیت اجتماعی را در حوزه کتاب حس کرده است.
 
وی با بیان این‌که کتاب حلقه اصلی فرهنگ‌سازی است و تمدن‌ها با کتاب عجین‌اند، گفت: بنیاد ملت و بانک ملت نقطه درستی را هدف گرفته‌اند و آن این‌که مسئولیت‌پذیری اجتمای خود در حوزه کتاب را مهم‌تر و جدی‌تر دانسته‌اند.
 
مسعود غلام‌پور راد، مدیرعامل بنیاد ملت از دیگر سخنرانان این مراسم بود. وی با بیان این‌که کتاب و کتابخوانی محرک اصلی برای شکوفایی فرهنگ است، اظهار کرد: بانک ملت به دلی این‌که جهت‌گیری‌های اقتصادی و فرهنگی را توأمان دارد، متوسل به این موضوع شده است که به عرصه‌های فرهنگی ورود شایسته‌تری پیدا کند. و اکنون با امضای تفاهمنامه همکاری با معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این اتفاق مهم رُخ خواهد داد.
 
مدیرعامل بنیاد ملت ادامه داد: این تفاهمنامه که یک همکاری پنج ساله را میان بانک ملت و معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رقم خواهد زد، دارای اجزا و عناصری است که با هدف ایجاد یک جریان قوی برای توسعه کتابخوانی در کشور امضاء می‌شود.
 
غلام پور راد با بیان این‌که در قدم نخست این تفاهمنامه، بنیاد ملت متعهد شد از برگزاری جشنواره «تقدیر از افراد و گروه‌های برگزیده ترویج کتابخوانی» که در آبان‌ماه سال جاری برگزار شد، حمایت کند، توضیح داد: علاقه‌مندیم بانک را به عنوان هم بخش خصوصی و هم بخش عمومی، درگیر فعالیت‌های توسه و ترویج کتابخوانی کنیم.
 
وی ادامه داد: در جشنواره «پایتخت کتاب ایران» و جشنواره «روستاها و عشایر دوستدار کتاب» که در اسفندماه با حضور معاون اول رئیس جمهوری و برخی وزرا برگزار خواهد شد، متعهد هستیم در شهری که به عنوان پایتخت کتاب ایران انتخاب می‌‌شود، کتابخانه‌ای در خور و در شأن بسازیم و طرح‌های آن شهر را در یک کارگروه مشترک ارائه دهیم.
 
مدیرعامل بنیاد ملت افزود: در جشنواره «روستاها و عشایر دوستدار کتاب» نیز می‌کوشیم به 10 روستای برگزیده علاوه بر عرضه 100 میلیون ریال، حمایت‌های دیگری نیز در حوزه تأمین زیرساخت‌های ترویج کتابخوانی انجام دهیم. همچنین برای پنج شهر دیگری که در این جشنواره نامزد دریافت جایزه می‌شوند، یک سلسله تدارکات و اقدامات در نظر گرفته شده است که از آن میان می‌توان به تخصیص حمایت‌های مالی بانک ملت به کتابفروشی‌ها و مراکز مرتبط با کتاب در این پنج شهر اشاره کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها