سه‌شنبه ۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۰
سیدآبادی: فعالیت گروه‌های مردمی ترویج کتابخوانی در اهواز با رشد زیادی مواجه است

دبیر جشنواره انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران در هشتمین جلسه شورای برنامه‌ریزی این جشنواره که به میزبانی شهر اهواز برگزار شد، از افزایش فعالیت‌ گروه‌های مردمی ترویج کتابخوانی در این شهر خبر داد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، هشتمین جلسه شورای برنامه‌ریزی انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران با حضور علی‌اصغر سیدآبادی، دبیر جشنواره انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران، ابراهیم حیدری، دبیر اجرایی جشنواره، مجید غلامی‌جلیسه، مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب و از اعضای شورا، عبدالمهدی مستکین، مدیر بخش فرهنگ کمیسیون ملی یونسکو در ایران، رضا برزگر،مدیرکل فرهنگی توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری، حجت‌الله غلامعلی، معاون اجتماعی و فرهنگی مرکز مطالعات برنامه‌ریزی شهری و روستایی وزارت کشور، اسماعیل جانعلی‌پور، مدیر‌کل امور فرهنگی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، ابوالفضل هاشمی، مدیرکل کتابخانه‌های ستاد عالی کانون‌های مساجد کشور، بهروز فتحی، مدیرکل دفتر راهبردی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علیرضا کرمانی، مدیرکل آموزش و پژوهش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مدیران فرهنگی شهر اهواز، جمعی از اعضای شورای برنامه‌ریزی این جشنواره و برخی نهادهای مشارکت‌کننده در برپایی جشنواره، به میزبانی شهر اهواز برگزار شد.

علی‌اصغر سیدآبادی در این مراسم، ضمن ارائه گزارشی از دلیل انتخاب اهواز به عنوان پایتخت کتاب ایران در سال گذشته و برنامه‌های پیشنهادی این شهر در حوزه ترویج کتابخوانی، اظهار کرد: خوشبختانه در شهر اهواز با افزایش فعالیت گروه‌های مردمی ترویج کتابخوانی مواجه شده‌ایم. همچنین رونق کتابفروشی‌های اهواز از دیگر دستاوردهای انتخاب این شهر به عنوان پایتخت کتاب ایران به شمار می‌آید.

وی در این نشست، خواستار پیگیری علت اجرایی نشدن برخی برنامه‌های ترویجی حوزه کتاب شهر اهواز شد و گفت: راهکارهایی را که برای برطرف کردن موانع اجرای این برنامه‌ها پیشنهاد شده است، بررسی خواهیم کرد تا دیگر شاهد تکرار این معضلات در دوره‌های بعدی برپایی این جشنواره نباشیم.

حمایت از برنامه‌های ترویجی کتاب و کتابخوانی

ابراهیم حیدری از دیگر سخنرانان این مراسم بود. وی اظهار کرد: هشتمین جلسه شورای برنامه‌ریزی انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران با هدف آشنایی بیشتر با فعالیت‌های حوزه ترویج کتابخوانی شهر اهواز به عنوان نخستین پایتخت کتاب ایران، در این شهر برگزار شده است. برطرف کردن مشکلات احتمالی در اجرای برنامه‌ها از دیگر اهداف برپایی این جلسه در شهر اهواز است.

دبیر اجرایی جشنواره انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران با بیان این‌که از مجموعه برنامه‌های ترویجی کتابخوانی حمایت و پشتیبانی خواهیم کرد، افزود: برنامه‌های شهر اهواز در این جشنواره قابل ستایش است. از این رو جلسه شورای مذکور با هدف ارائه تجربیات مسئولان فرهنگی این شهر در دوره پیشین و ایجاد نوعی همدلی و همزبانی میان دبیرخانه جشنواره و دستگاه‌های مختلف، در این شهر برگزار شده است.

هزینه در حوزه کتاب، توسعه پایداری شهری را باعث می‌شود

عبدالمهدی مستکین، در بخش دیگر این نشست با اشاره به اهداف یونسکو در مباحث مربوط به جشنواره انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران، گفت: ایجاد شوق مطالعه در مردم که از اهداف این جشنواره است، در اولویت سازمان یونسکو قرار دارد.

وی درباره سیاست واگذاری برخی امور فرهنگی به بخش خصوصی در سازمان یونسکو، اظهار کرد: در یونسکو بر این باور هستیم که دولت از اِعمال برنامه‌های خاص پرهیز کند و امور را به نهادهای NGO، سازمان‌های مردم نهاد و بخش خصوصی واگذار کند. خوشبختانه در شهر اهواز بخش اعظم جشنواره پایتخت کتاب ایران را همین NGO‌ها و سازمان‌های مردم نهاد و کتابخانه‌های شخصی بر عهده گرفته‌اند.

مدیر بخش فرهنگ کمیسیون ملی یونسکو در ایران ضمن اشاره به پیوند میان ادبیات و ترویج کتابخوانی، گفت: مشاهیر ایران زمین در طول تاریخ نقش بسیار اساسی و مؤثری در دانش‌افزایی و علم‌اندوزی ایفا کرده‌اند. در این راستا موضوع کتاب و دانش همواره در نزد ایرانیان پاس داشته می‌شده است.

مستکین با اشاره به نقش شهرداران در ایجاد فضای بالندگی فرهنگی در شهرها، بیان کرد: شهرداری‌ در چارچوب امر توسه پایدار، لزوماً مفهوم عمرانی ندارد بلکه عمیقاً باید به امور فرهنگی نیز ورود پیدا کند. هر اندازه مجموعه شهرداری در حوزه کتاب و کتابخوانی و گستره فرهنگی هزینه کند، این هزینه در ابعاد و اشکال مختلف، باعث رونق اقتصادی و توسعه پایداری شهری می‌شود.

اعضای شورای برنامه‌ریزی جشنواره انتخاب و پایتخت کتاب ایران و جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب پس از این نشست، از چندین روستای محروم شهر اهواز و مجموعه‌ فعالیت‌های فرهنگی و ترویجی حوزه کتاب، دیدن کردند. در این دیدار، برخی مشکلات حوزه فرهنگ به‌ویژه کتاب و کتابخوانی از جمله کتابخانه‌ها و کتاب‌های مورد نیاز دانش‌آموزان و مسائل زیرساختی این حوزه، شناسایی شد و مقرر شد بعضی نمایندگان دستگاه‌های دولتی امکانات لازم مانند ارسال کتاب توسط معاونت فرهنگی ارشاد به این روستاها، تأمین قفسه کتاب و برگزاری کلاس‌های آموزشی را در اختیار اهالی این روستاها قرار دهند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها