یکشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۳
فرخنده‌کیش: ترغیب سینماگران به کتاب را وظیفه خود می‌دانیم/ صارمی: جایزه «فیلمنامه اقتباسی» رابطه تنگاتنگی میان سینما و کتاب ایجاد می‌‌کند

فرید فرخنده کیش، مدیرعامل انجمن سینمای جوان ایران و علیرضا کریمی صارمی، مدیر جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران با حضور در اتاق گفت‌وگوی خبرگزاری کتاب ایران، دیدگاه خود را درباره تفاهمنامه و فعالیت‌های مشترک این انجمن با موسسه خانه کتاب عنوان کردند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) فرید فرخنده کیش، مدیرعامل انجمن سینمای جوان ایران، علیرضا کریمی صارمی، مدیر جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، عصر شنبه (12 دی ماه)، با حضور در موسسه خانه کتاب، ضمن دیدار و گفت‌وگو با مجید غلامی جلیسه، مدیر عامل موسسه خانه کتاب و افشین داورپناه، معاون فرهنگی ـ پژوهشی خانه کتاب، از بخش‌های مختلف این موسسه شامل مرکز کتاب پژوهی، فصلنامه‌های تخصصی، خانه نقد و همچنین خبرگزاری کتاب ایران بازدید کردند.

در این دیدار مدیرعامل انجمن سینمای جوان ایران و مدیر عامل موسسه خانه کتاب، ضمن گفت‌وگو درباره وضعیت کتاب و کتابخوانی و همچنین وضعیت تولید فیلم کوتاه در کشور، بر توسعه همکاری‌های مشترک بین این دو نهاد، به ویژه در زمینه تولید آثار اقتباسی در حوزه فیلم کوتاه، تاکید کردند.

فرید فرخنده کیش، در این دیدار گفت: انجمن سینمای ایران در حال حاضر 59 دفتر ثابت در 31 استان کشور دارد که از طریق نمایندگی‌های مستقر در دیگر شهرها، با آموزش و ایجاد امکان تولید آثار، به شناسایی فیلمسازان جوان و افرادی که به گونه‌ای می‌توانند نیازهای سینمای آینده ایران را تأمین کنند، مشغول هستند.

مدیرعامل انجمن سینمای جوان ایران افزود: در سال گذشته فیلمی از دفتر انجمن سینمای جوان شهر رفسنجان توانست برای نخستین بار نامزد ورود به اسکار فیلم کوتاه جهانی شود و این اتفاق باعث افتخار سینمای کشور شد و جالب اینکه این فیلم حاصل نگاهی اقتباسی از ادبیات جاری در استان کرمان و شهر رفسنجان بود. این اتفاق باعث شد تا با حمایت دوستان در خانه کتاب توجه بیشتری را به سینمای اقتباسی جلب کنیم.

وی با اشاره به همکاری‌های مشترک انجمن سینمای جوان و موسسه خانه کتاب ادامه داد: همزمانی برگزاری سی و دومین جشنواره فیلم کوتاه تهران در سال جاری با بیست و سومین دوره هفته کتاب، فرصت ویژه‌ای برای پیوند هرچه بیشتر ادبیات با سینما به دست داد که البته حمایت‌های کلان مدیر موسسه خانه کتاب در همکاری و همراهی این دو نهاد و پیش‌بینی برنامه‌های از پیش تعیین شده، بسیار مؤثر بود.

فرخنده کیش یادآور شد: ما در جشنواره امسال به همت موسسه خانه کتاب، شبی را با عنوان «شب ادبیات و سینما» داشتیم که در این مراسم مجموعه دوستان علاقه‌مند به ادبیات و سینما دور هم جمع شدند که گرایش کلی آن به سمت تحریر و نگارش فیلمنامه بر اساس ادبیات معاصر و ادبیات کلاسیک ایران بود تا سینمای ایران با پیوند با ریشه‌های ادبی خود بتواند تأثیرگذارتر عمل کند.

مدیرعامل انجمن سینمای جوان ایران درباره تفاهمنامه میان این دو نهاد نیز توضیح داد: ما در آبان ماه سال جاری تفاهمنامه‌ای با دوستان در خانه کتاب به امضاء رساندیم که تجهیز کتابخانه‌های تخصصی دفاتر انجمن سینمای جوان در سراسر کشور، ایجاد امکان سفارش آنلاین و دریافت کتاب با تخفیفات ویژه برای اعضای انجمن و حمایت مالی موسسه خانه کتاب برای تولید فیلم کوتاه اقتباسی در سال 1395 از مهم‌ترین بخش‌های این تفاهمنامه است.

وی افزود: در صدد هستیم تا قبل از پایان سال جاری موقعیتی را برای نمایش مستمر فیلم‌های اقتباسی فراهم کنیم. همچنین در نظر داریم بانکی اطلاعاتی از تمام آثار اقتباسی به خصوص در زمینه فیلم کوتاه تهیه،افراد علاقه‌مند و دغدغه‌مند در این حوزه را دور هم جمع، و به عنوان یک اتاق فکر از نگاه تخصصی ایشان استفاده کنیم تا بتوانیم این جریان را به صورت یک فرهنگ عمومی و هنجار جامعه جا بیندازیم.
 
علیرضا کریمی صارمی، مدیر جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران نیز در این دیدار گفت: یکی از بخش‌های مهمی که جشنواره فیلم کوتاه تهران علاقه‌مند است به آن بپردازد، بخش سینمای اقتباسی است که در جشنواره سی‌و دوم هم وجود داشت و بازتاب بسیار خوبی در میان علاقه‌مندان فیلم کوتاه داشت. در این زمینه همچنین برای بحث فیلمنامه اقتباسی نیز جایزه‌ای تدارک دیده شد.

وی افزود: با این حال در سال آینده و در سی و سومین دوره این جشنواره با اختصاص جایزه‌ای به عنوان «فیلمنامه اقتباسی» در بخش رسمی جشنواره، به صورت جدی‌تر به بحث فیلمنامه اقتباسی خواهیم پرداخت و قصد داریم تا برای تشویق و ترغیب فیلمسازان به استفاده از فیلمنامه اقتباسی و به نوعی کتاب، این جایزه را به صورت دائمی در تمام ادوار این جشنواره قرار دهیم.

مدیر جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران گفت: همچنین در حال فکر و برنامه‌ریزی برای استفاده بهتر و ایجاد برنامه‌های متنوع و کاربردی‌تر هستیم تا بتوانیم با نگاهی خلاقانه در جشنواره سی‌و سوم، کتاب را وارد این مجموعه کنیم و این اشتیاق و علاقه ذاتی که در بین جوانان نسبت به کتاب وجود دارد را پررنگ‌تر کنیم و آنها را در یک رابطه تنگاتنگ قرار دهیم.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها