دوشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۵
عظمتی: میزان پژوهش‌ها با توجه به 74 هزار عضو هیات علمی قابل قبول نیست/ نوید ادهم: کیفیت پژوهش نباید قربانی کمیت شود

حمیدرضا عظمتی، رییس دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی در آیین ویژه هفته پژوهش در این دانشگاه گفت: «نباید به نمودار رشد علمی کشور دل ببندیم، چراکه با توجه به حضور 14 هزار عضو هیات علمی میزان پژوهش‌های انجام شده کم است.» مهدی نوید ادهم، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش نیز در این آیین عنوان کرد که نباید کیفیت پژوهش قربانی کمیت شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) آیین ویژه هفته پژوهش و معرفی پژوهشگران و مولفان برتر دانشگاه شهید رجایی، پیش از ظهر دوشنبه 23 آذرماه، با حضور دکتر مهدی نوید ادهم، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش، دکتر حمیدرضا عظمتی، رییس دانشگاه شهید رجایی، دکتر سعید علیایی، معاون پژوهشی دانشگاه، حجت‌الاسلام والمسلمین صادق اکبری اقدم، مسئول نهاد رهبری در دانشگاه و فرامز آشنای قاسمی، رییس انتشارات در سالن آمفی‌تئاتر دانشگاه شهید رجایی برگزار شد.
 
علم باید به ‌درد جامعه بخورد
عظمتی در این آیین اظهار کرد: در سال‌جاری، بیش از سه میلیارد تومان در حوزه پژوهش هزینه کردیم تا زیر‌ساخت‌‌های لازم برای فعالیت‌های پژوهشی فراهم شود، زیرا همواره در این سال‌ها دغدغه رشد علمی داشتیم.
 
رییس دانشگاه شهید رجایی، با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری با مسئولان دانشگاهی افزود: ایشان همواره در سخنان خود تاکید داشتند که دانشگاه‌ها باید به سمت علم نافع حرکت کنند، چراکه علم باید به درد جامعه بخورد.
 
وی در بخش پایانی سخنانش گفت: تاکید مقام معظم رهبری بر استفاده از همه ظرفیت‌های موجود در دانشگاه‌هاست، چراکه با توجه به حضور 74 هزار عضو هیات علمی توقع داریم که رشد پژوهشی بیش از این‌ها باشد و این میزان پژوهش قابل قبول نیست. بنابراین باید به صحبت‌های رهبری توجه ویژه کرد و گام‌هایی اساسی در حوزه پژوهش برداشت.
 
اهمیت نگاه ارزشی در حوزه پژوهش
حجت‌الاسلام‌ و ‌المسلمین صادق اکبری اقدم، دیگر سخنران این آیین، با اشاره به اهمیت شیوه پژوهش‌ها عنوان کرد: دین اسلام، همواره نگاه ویژه‌ای به علم و پژوهش داشته است و از پیامبر (ص) نقل شده که هرکس یک برگه به علم بیفزاید، اجر بسیار زیادی نزد خدا دارد.
 
مسئول نهاد رهبری در دانشگاه شهید رجایی با اشاره به صحبت‌های مقام معظم رهبری گفت: انتظار می‌رود که پژوهشگران نگاه ارزشی در مراحل پژوهش داشته باشند، چراکه موضوع انتخاب شده باید به درد جامعه بخورد. همچنین پژوهشگران باید در طول انجام پژوهش اصل امانتداری را رعایت کنند تا موضوع پژوهش به دلیل سلیقه و نظر فردی تغییر نکند.
 


معلمان ما باید پژوهشگر باشند
مهدی نوید ادهم، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش نیز به‌عنوان دیگر سخنران این آیین با اشاره به فلسفه برگزاری مراسم تجلیل از پژوهشگران اظهار کرد: فلسفه برگزاری آیین‌های تجلیل از پژوهشگران دیده شدن آنها و نقد اتفاقاتی است که در سال گذشته رخ داده است، چراکه بررسی اتفاقات رخ داده می‌تواند باعث افزایش کیفیت پژوهش‌ها شود.
 
وی افزود: متاسفانه در برخی از دانشگاه‌ها شاهد توجه ویژه به تعداد پروژه‌های ارائه شده هستیم. بنای کار امروز دانشگاه بر کمیت بنا شده که کار اشتباهی است زیرا کیفیت نباید قربانی کمیت شود؛ چیزی که امروز کمتر مشاهده می‌کنیم.
 
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به وابستگی دانشگاه شهید رجایی به آموزش و پرورش گفت: اکثر دانشجویان شهید رجایی معلمان آینده ما هستند، بنابراین وظیفه دارند که پژوهشگر باشند تا بتوانند دانش‌آموزان پژوهشگری را به جامعه تحویل دهند.
 
نوی ادهم ادامه داد: در واقع معلمان ما باید پژوهشگر باشند، چراکه اکثر معلم‌های امروز بلد نیستند، دانش‌آموز پژوهشگر پرورش دهند.
 
وی در تشریح نقش دانشگاه‌ها در جامعه نیز گفت: اتفاقی که در همه دانشگاه‌ها شاهد هستیم و امیدوارم که در دانشگاه شهید رجایی شاهد آن نباشیم، این است که به نظرم امروز دانشگاه‌ها زیربار مسئولیت اجتماعی نمی‌روند و نسبت به اتفاقات اجتماعی بی‌تفاوت هستند که این اتفاق در آینده مشکلاتی را برای جامعه پیش می‌آورد.
 
رشد آمار نشر در دانشگاه شهید رجایی
سعید علیایی، معاون پژوهشی دانشگاه شهید رجایی نیز در این آیین با اشاره به آمار پژوهشی دانشگاه شهید رجایی اظهار کرد: خوشبختانه سال خوب و موفقی را پشت سر گذاشتیم و دستاوردهای خوبی نصیب ما شد، چراکه برخی از اتفاقات برای نخستین بار در دانشگاه رخ داد. در چند سال اخیر حرکت رو به رشدی داشتیم و محصولات پژوهشی افزایش یافته است، اما نباید به این آمار اکتفا کنیم.
 
وی ادامه داد: در سال گذشته در حوزه برگزاری سمینارها، المپیادها و جشنواره‌ها نیز بسیار موفق عمل کردیم و در حال حاضر 8 دبیرخانه فعال در دانشگاه به فعالیت مشغولند.
 
معاون پژوهشی دانشگاه شهید رجایی با اشاره به آمار نشر این دانشگاه نیز گفت: در سال 92، 41 عنوان، در سال 93، 38 عنوان و در سال 94 نیز 22 عنوان کتاب چاپ نخست داشتیم که امیدواریم آمار سال 94 رشد ما را در حوزه نشر نشان دهد.
 
علیایی در ادامه با اشاره به فروش قابل قبول کتاب‌های این دانشگاه در سال‌های گذشته عنوان کرد: خوشبختانه در سال‌های گذشته در بخش فروش اینترنتی کتاب‌ها بسیار موفق عمل کردیم. همچنین در تمام نمایشگاه‌های کتاب استانی حضور داشتیم تا بتوانیم در بازار نشر سهمی داشته باشیم.
 
وی درباره برنامه‌های این دانشگاه در حوزه نشر افزود: امسال تمام کتاب‌های چاپ نخست با مصاحبه‌های اختصاصی از کتاب و نویسنده آن به رسانه‌ها معرفی خواهند شد تا مردم با حوزه‌های نشر این دانشگاه بیشتر آشنا شوند.
 
معاون پژوهشی دانشگاه شهید رجایی ادامه داد: از دیگر برنامه‌های این دانشگاه در حوزه نشر، راه‌اندازی کتابخانه‌های تخصصی است که بر این اساس، امکان راه‌اندازی کتابخانه‌های تخصصی در تمامی دانشگاه‌ها وجود دارد.

رونمایی از سند راهبردی و تمبر یادبود دانشگاه شهید رجایی
در پایان این آیین با حضور حمیدرضا عظمتی، مهدی نوید ادهم و سعید علیایی، از سند راهبردی و تمبر یادبود دانشگاه شهید رجایی رونمایی شد.

نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری دانشگاه شهید رجایی نیز در این روز افتتاح شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها