دوشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۵
همایش ملی دین و نظریه فرهنگی در قم برگزار می‌شود

حجت‌الاسلام حمید پارسانیا، رئیس شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی از برگزاری نخستین همایش دین و نظریه فرهنگی با سخنرانی آیت الله عبدالله جوادی آملی در 26 آذرماه جاری خبر داد.

به گزارش نمایندگی خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، حجت‌الاسلام حمید پارسانیا، رئیس شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی، یکشنبه (22 آذر) در دومین نشست خبری همایش دین و نظریه فرهنگی که در شورای تخصصی حوزوی قم برگزار شد، اظهار کرد: شورای تخصصی حوزوی سلسله نشست‌ها و همایش‌هایی پیرامون نظریه فرهنگی در نظر گرفته است و این همایش بیشتر به مباحث تئوری نظریه فرهنگی می‌پردازد.
 
وی با اشاره به اینکه تاکنون 17 پیش همایش در راستای همایش دین و نظریه فرهنگی برگزار شده است، افزود: 14 مجموعه علمی پژوهشی از جمله حوزه علمیه قم، بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء، دفتر تبلیغات اسلامی، دانشگاه اصفهان، دانشگاه جامع امام حسین(ع)، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه باقرالعلوم در برگزاری این همایش مشارکت دارند.

حجت‌الاسلام پارسانیا، دانشگاه تهران، دانشگاه امام صادق(ع)، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، مرکز پژوهش‌های صداوسیما، مرکز مدیریت حوزه خواهران و انجمن مطالعات اجتماعی حوزه را از دیگر مراکزی عنوان کرد که در برگزاری این همایش مشارکت دارند.

رئیس شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه این همایش با هدف بررسی چیستی، چرایی و چگونگی تعامل مبانی دینی و نظریه فرهنگی، برگزار می‌شود، عنوان کرد: از ثمرات این همایش می‌توان به فعال کردن توانمندی‌های معرفتی، فلسفی، کلامی و فقهی درون حوزه‌های علمیه در تعامل با ادبیات شکل گرفته در حوزه نظریه‌های فرهنگی اشاره کرد.

دبیر علمی نخستین همایش دین و نظریه فرهنگی به محورهای این همایش اشاره کرد و افزود: همایش دین و نظریه فرهنگی در شش محور فلسفه فرهنگ، نظریه فرهنگی دینی، انقلاب اسلامی و نظریه فرهنگی، نظریه‌های فرهنگی و موضوعات و مسائل فرهنگی، بازخوانی نظریه فرهنگی و نظریه فرهنگی برگزار می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه برنامه‌ریزی اولیه برای این همایش از اسفند سال گذشته (93) انجام شده بود، تصریح کرد: فراخوان همایش از فروردین 94 اعلام رسمی شد و زمان پایان فراخوان همایش نیز تا نیمه خرداد ماه سال جاری (94) ادامه یافت. 

حجت الاسلام پارسانیا آمار مربوط به مقالات ارسالی به دبیرخانه همایش را مورد توجه قرار داد و گفت: 200 مقاله به دبیرخانه این همایش ارسال شده است، که 60 مقاله طی چهار مرحله داوری مورد پذیرش قرار گرفت که چکیده این مقاله‌ها در روز همایش در اختیار شرکت‌کنندگان قرار می‌گیرد.
 
رئیس شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی، بیان کرد: 15 مصاحبه‌ در حوزه فلسفه و نظریه فرهنگی با استادان مطرح در حوزه نظریه فرهنگی جمع آوری شده که این مجموعه در روز همایش منتشر می‌شود و در همایش در اختیار شرکت کنندگان قرار می‌گیرد.

حجت‌الاسلام پارسانیا با اشاره به اینکه در همایش دین و نظریه فرهنگی از 15 مقاله بر‌تر تجلیل می‌شود، ادامه داد: این همایش پنجشنبه 26 آذرماه ساعت 8 و 30 دقیقه صبح در پژوهشگاه علوم وحیانی معارج در بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسرا با سخنرانی آیت‌الله العظمی عبدالله جوادی آملی از مراجع عظام تقلید و دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها