سه‌شنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۹
فاصله بین تولید و فروش کتاب را تبلیغ و ترویج پر می‌کند

مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین اختتامیه دومین دوره جشنواره افراد و گروه‌های برگزیده در ترویج کتابخوانی گفت‌: در ایران بین تولید کتاب و مصرف آن، فاصله زیادی وجود دارد. این فاصله را تبلیغ و ترویج کتاب پرمی‌کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، آیین اختتامیه دومین دوره جشنواره افراد و گروه‌های برگزیده در ترویج کتابخوانی امروز سه‌شنبه (26 آبانماه 1394) در سالن غدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با حضور سیدعباس صالحی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجید غلامی جلیسه مدیرعامل موسسه خانه کتاب، علی‌اصغر سیدآبادی، دبیر جشنواره و مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی و مطالعات وزارت ارشاد، علیرضا حاجیان‌زاده مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، آقای حمیدرضا کفاش معاون پرورشی وزیر آموزش و پرورش، محمود اخلاقی معاون مدیرعامل بانک ملت و مسعود غلامپور راد مدیرعامل بنیاد ملت و جمعی از اصحاب فرهنگ برگزار شد.
 
علی‌اصغر سیدآبادی، مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر این جشنواره اظهار کرد: همه می‌دانیم وضعیت کتابخوانی در ایران با وضعیت مطلوب فاصله زیادی دارد که بسیاری از افراد و صاحبنظران علت این موضوع را وجود رسانه‌های رغیب و تحولات تکنولوژی عنوان کردند. همواره این سوال وجود دارد که چرا این تحولات در کشورهایی که زادگاهشان است هیچ تاثیری ندارد اما در کشور ما متاسفانه با ورود این تکنولوژی‌ها شاهد کاهش کتابخوانی هستیم.
 
وی با بیان اینکه بررسی‌ها نشان داده است در هیچ جایی کتاب خود به خود فروخته و خوانده نمی‌شود گفت: در ایران بین تولید کتاب و مصرف آن فاصله وجود دارد که این فاصله را تبلیغ و ترویج کتاب پر می‌کند؛ تبلیغ نیاز به سرمایه‌گذاری دارد و اعضای فعال در عرصه چاپ و نشر باید به آن بپردازند اما در ترویج کتاب خیر عمومی و منافع ملی در نظر گرفته می‌شود.
 
سیدآبادی توضیح داد: در این راستا و برای ترویج کتابخوانی سال گذشته نخستین دوره جشنواره افراد و گروه‌های برگزیده در ترویج کتابخوانی را برگزار کردیم. مشارکت افراد بیش از حد انتظار ما بود. سال گذشته حدود 90 فرد و گروه شرکت کردند اما امسال به دلیل دو اتفاق بزرگی که رخ داد شاهد حضور چشمگیری از افراد و گروه‌ها بودیم؛ یکی از این اتفاقات حضور فعال افراد و گروه‌های برگزیده سال گذشته در شورای برنامه‌ریزی جشنواره بود. همچنین در این دوره همکاری صمیمانه بنیاد ملت نه به معنای اسپانسر بلکه به معنای همکار و حامی را در جشنواره شاهد بودیم چرا که معتقدیم یک نهاد اقتصادی در کنار تشکل‌های مردمی می‌تواند به این حوزه رونق بیشتری دهد.
 
مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: امسال همچنین افراد و نهادهای مرجع به دلیل تاثیرگذاری بیشتر در ترویج کتابخوانی، در جشنواره شرکت کردند این افراد و گروه‌ها عبارتند از کتابداران، امامان جماعت، کتابفروشان و مهدهای کودک.
 
وی افزود: چند روز پیش درباره سومین دوره این جشنواره نیز تصمیم‌گیری شد. همچنین یک شورای هماهنگی با حضور بنیاد ملت، تشکل‌ها و وزارت ارشاد شکل گرفت و قرار شد شورای برنامه‌ریزی با حضور حداکثری تشکل‌ها شکل بگیرد. علاوه بر آن محسن حاج زین‌العابدینی به عنوان دبیر سومین دوره این جشنواره انتخاب شد.
 
مسعود غلامپور راد، مدیرعامل بنیاد ملت از دیگر سخنرانان این مراسم بود. وی اظهار کرد: صاحبنظران حوزه کتاب معیار پختگی و بلوغ یک جامعه به شمار می‌آیند. ما نیز برای طی کردن مسیر پختگی باید بیش از پیش به تقویت روحیه کتاب‌خوانی و کتابخانه توجه داشته باشیم.
 
مدیرعامل بنیاد ملت با بیان اینکه کتاب ناب‌ترین محصول فرهنگی است گفت: در این راستا بانک ملت به کتابخوانی اهمیت ویژه‌ای نشان داده و در کنار سایر فعالیت‌هایی که تاکنون داشته تمرکز ویژه‌ای در حوزه کتابخانه‌سازی و کتابخوانی قرار داده است و آن را یک واجب ملی می‌داند. به همین دلیل طرح ملت کتابخوان را آماده کرده است؛ در این طرح افق تازه‌ای را ترسیم کردیم که این افق به دنبال آن است که روزی برسد که ایران به عنوان ملت کتابخوان در دنیا مشهور شود.
 
وی افزود: تمام تلاش و مساعی خود را به کار بسته‌ایم تا این افق را به پیش ببریم؛ در این راه نیازمند همکاری، همت و ابتکار هستیم. همکاری‌های خود را با سه نهاد کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز کرده‌ایم. در فرایند همکاری با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان طرح تجهیز 40 کتابخانه با 40هزار کتاب را در ماههای پاییز و زمستان را در دستور کار قرار داده‌ایم. همچنین در این نوع همکاری جایزه ملت کتابخوان و کتابخانه‌های سیار را راه‌اندازی کرده‌ایم. در همکاری با نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در راستای کتابخانه‌سازی حرکت کرده‌ایم. همچنین با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در برگزاری جشنواره‌های افراد و گروه‌های برگزیده در ترویج کتابخوانی و انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران همکاری داشته‌ایم.

بیانیه این دوره از جشنواره، توسط بلقیس سلیمانی، نویسنده و منتقد ادبی قرائت شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها