دوشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۱
شفیق: 960 رمان در بررسی‌های سال 87 از ارائه در فروشگاه‌های ما مردود شدند/ اهدای کتاب به 5000 کودک بی‌سرپرست همزمان با هفته کتاب

حامد شفیق، مدیرعامل موسسه «کتابشهر ایران» گفت: در یکی از بررسی‌هایی ما که در سال 1387 برای کتاب‌های قابل ارائه در فروشگاه‌های موسسه «کتابشهر» انجام دادیم، از میان سه هزار کتابی که برای آنها پرونده‌سازی کردیم، 32 درصد آنها، یعنی چیزی حدود 960 رمان برای ارائه در فروشگاه‌های ما مردود شدند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست خبری موسسه «کتابشهر ایران» امروز 25 آبان، با حضور حامد شفیق، مدیرعامل این موسسه و جمعی از اهالی رسانه در کتابشهر بهارستان برگزار شد.

شفیق در این نشست درباره مجموعه فروشگاه‌های کتاب و محصولات فرهنگی «کتابشهر» گفت: در سال 1383 به پیشنهاد جناب آقای خاموشی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، فروشگاه‌های این سازمان که با اسامی مختلف در حال فعالیت بودند، با برند جدیدی تحت عنوان «کتابشهر» و با مدیریت آقای قنبری فعالیت خود را آغاز کرد.

وی با اشاره به خدمات دلسوزانه مدیرعامل پیشین، گفت: در طول دو سال فعالیت آقای قنبری، کتابشهر 20 شعبه در سراسر کشور داشت و از سال 1385 یعنی در حدودی که بنده مدیریت این مجموعه را برعهده گرفتم، تا کنون حدود 22 شعبه دیگر به این مجموعه اضافه شده و امروز مجموعه فروشگاه‌های کتاب و محصولات فرهنگی «کتابشهر» با 42 شعبه در سراسر کشور مشغول فعالیت است.

مدیرعامل موسسه «کتابشهر ایران» ادامه داد: 42 فروشگاه ما در 23 استان کشور مستقر هستند. بر این اساس در اصفهان 4 فروشگاه، سیستان و بلوچستان 3 فروشگاه، تهران 3، چهارمحال و بختیاری 3، خراسان جنوبی 2، خراسان شمالی 2، گیلان 2 و سایر استان‌ها یک فروشگاه در حال فعالیت هستند.

شفیق درباره برخی تغییرات مدیریتی در زمان مدیریت خود نیز گفت: تا پیش از سال 85، کارکنان مجموعه فروشگاه‌های کتابشهر، کارمندان و حقوق بگیر این موسسه بودند و میزان فروش در فروشگاه، تأثیری بر درآمد آنها نداشت و خریدها به صورت متمرکز از مرکز انجام می‌شد. اما از زمانی که بنده عهده‌دار این مسئولیت شدم، در نشستی که با مدیران فروشگاه‌ها داشتم مطرح کردم که از این پس فروشگاه‌ها را به صورت پیمان مدیریتی و یا کارگزاری اداره خواهیم کرد و از درآمد فروشگاه بخشی به موسسه و باقی به خود فروشگاه اختصاص یابد.

وی ادامه داد: درصد اختصاص یافته به فروشگاه‌های مختلف، توافقی بوده و بر اساس میزان فروش و عوامل دیگر تعیین شده است؛ چراکه طبیعتاً بازار کتاب در شهرستان‌ها با تهران متفاوت است و از سال 85 تا کنون مدیریت فروشگاه‌ها به این شکل پیش می‌رود و امروز می‌توانم بگویم که فروشگاه‌های ما نسبت به گذشته روند رو به رشدی را در پیش گرفته است.

مدیرعامل موسسه «کتابشهر ایران» در پاسخ به سؤال خبرنگار ایبنا درباره ناشران طرف قرارداد و محدوده کتاب‌های ارائه شده در این فروشگاه‌ها گفت: ما در ارائه کتاب و انتخاب ناشران، محدودیتی به معنای منفی آن نداریم و فروشندگان ما بر اساس سیستم مدیریتی جدیدی که شرح دادم آزاد هستند که از ناشران مختلف و کتاب‌های مختلف در این فروشگاه ارائه کنند. اما برخی ناشران نیز مورد تأکید ما هستند که به آنها اعلام می‌کنیم.

شفیق ادامه داد: از آنجا که مجموعه «کتابشهر» وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی است و این سازمان سه انتشارات امیرکبیر، سوره مهر و چاپ و نشر بین‌الملل را در زیر مجموعه خود دارد، ما وظیفه داریم که بر محصولات این ناشران تأکید کنیم. در حال حاضر هم با 350 ناشر قرارداد همکاری داریم.



وی درباره برخی محدودیت‌های این فروشگاه‌ها در ارائه کتاب نیز گفت: با توجه به اینکه رسالت سازمان تبلیغات توسعه و ترویج فرهنگ دینی است، بعضی محدودیت‌ها را روی عناوین و موضوعات داریم که مدیران فروشگاه‌ها تأکید می‌کنیم که این گونه کتاب‌ها که ممکن است حاشیه‌ساز شود را وارد فروشگاه نکنند. البته ارشاد در انتشار کتاب‌ها دقت خود را دارد و وقتی که به کتابی مجوز می‌دهد از نظر ما هم کتاب ممنوعه نیست، اما اگر خود ما این کتاب را قابل ارائه تشخیص ندهیم، از ارائه آن معذور هستیم.

مدیرعامل موسسه «کتابشهر ایران» افزود: در یکی از بررسی‌هایی ما که در سال 1387 برای کتاب‌های قابل ارائه در فروشگاه‌های موسسه «کتابشهر» انجام دادیم، از میان سه هزار کتابی که برای آنها پرونده‌سازی کردیم، 32 درصد آنها، یعنی چیزی حدود 960 رمان برای ارائه در فروشگاه‌های ما مردود شدند.

شفیق همچنین از برگزاری جشنواره «"ک" مثل کتاب "ک" مثل کودک» خبر داد و گفت: در برنامه‌ریزی‌هایی که برای هفته کتاب پیش‌بینی کردیم و اجرای آن را به تمام فروشگاه‌های کتابشهر در سراسر کشور پیشنهاد دادیم، این است که تصمیم گرفتیم سود حاصل از سه روز فروش کتاب (25، 26 و 27 آبان) را برای هدیه بسته کتاب به پنج هزار کودک بی‌سرپرست در سراسر کشور اختصاص دهیم که این طرح با در 20 شعبه ما با عنوان جشنواره «"ک" مثل کتاب "ک" مثل کودک» در حال برگزاری است.

وی از همکاری موسسه خیریه «عترت فاطمی» در این طرح خبر داد و گفت: این موسسه بیش از پنج هزار کودک بی‌سرپرست را در سراسر کشور تحت پوشش دارد که سود حاصل از فروش کتاب در این ایام به صورت تجهیز کتابخانه‌های این موسسه و یا اهداء بسته کتاب به صورت شخصی به کودکان تحت پوشش این موسسه تقدیم خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها