یکشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۱
روستاهایی که دولت از آنها حمایت می‌کند، در اولویت جشنواره دوستدار کتاب نیستند

مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست اعضای شورای برنامه‌ریزی دومین دوره جشنواره «روستاها و عشایر دوستدار کتاب» با مسئولان فرهنگی روستای خرماکلا (روستای برگزیده نخستین دوره این جشنواره) گفت: در این جشنواره، روستاهایی که دولت در ساخت مجموعه‌های فرهنگی آنها دخیل بوده است، در اولویت قرار ندارند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اعضای شورای برنامه‌ریزی دومین دوره «جشنواره روستا‌ها و عشایر دوستدار کتاب» به همراه علی‌اصغر سید‌آبادی، مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ابراهیم حیدری، دبیر اجرایی این جشنواره، از مراکز فرهنگی و کتابخانه روستای خرماکلا واقع در حومه شهرستان قائمشهر دیدن کردند. در این بازدید، مهدی محمدی، فرماندار قائمشهر و تعدادی از مسئولان و مدیران محلی نیز حضور داشتند. روستای خرما‌کلا در نخستین دوره جشنواره «روستاها و عشایر دوستدار کتاب» عنوان روستای برتر را کسب کرده بود.
 
اعضای این شورا پس از بازدید، در نشستی با مسئولان فرهنگی روستای خرماکلا شرکت کردند. علی‌اصغر سیدآبادی در این مراسم، اظهار کرد: خیلی مکان‌ها وجود دارند که چنین مجموعه‌هایی در آنها راه‌اندازی می‌شود اما کار چشمگیری در آنها صورت نمی‌گیرد. بسیار خوشحالیم که در کانون فرهنگی ـ هنری شهید گرائیلی روستای خرماکلا شاهد فعالیت‌های گسترده فرهنگی و هنری هستیم.
 
وی توضیح داد: نتایج تحقیقات نشان داده در میان افراد کتابخوان، بزه اجتماعی کم است و آنها افرادی سازگارتر و اهل گفت‌وگو هستند. وقوع جریان‌هایی مانند داعش ریشه در نبود مطالعه و فرهنگ است. در مکان‌هایی که چنین اتفاقات ناگواری رُخ می‌دهد، سرانه مطالعه کم است.
 
سیدآبادی با بیان این‌که در دومین دوره جشنواره «روستاها و عشایر دوستدار کتاب» بخش عشایر افزوده شده است، اظهار کرد: مهم‌ترین شاخصه این جشنواره، مردمی بودن آن است. در این جشنواره، روستایی که دولت در ساخت مجموعه‌های فرهنگی ـ هنری آنها دخیل بوده است، مد نظر نبوده و نیست. این جشنواره به ما کمک می‌کند در هر دوره به تعدادی از روستاها در حوزه توسعه فضای کتاب و کتابخوانی کمک کنیم.
 
ولی‌اله نادعلی‌زاده، مسئولان کانون فرهنگی ـ هنری شهید گرائیلی نیز در این نشست، اظهار کرد: کلنگ این مجموعه سال 1387 به زمین خورده و در سال 1390 تأسیس شده است. در این مجموعه که با سه کتابدار مدیریت می‌شود، برنامه‌های مختلف فرهنگی مانند جشن کتاب، کارگاه زوج‌های جوان، آموزش کشاورزی، نمایشگاه کتاب، کلاس‌های آموزشی و مسابقه کتابخوانی برگزار می‌شود.
 
وی با بیان این‌که با همکاری ستاد عالی کانون فرهنگی ـ هنری مساجد و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان توانستیم از حیث برنامه‌های فرهنگی و کتاب، کمک‌های زیادی را از مردم دریافت کنیم، بیان کرد: در این مجموعه بیش از 21 هزار جلد کتاب وجود دارد.
 
مسئولان کانون فرهنگی ـ هنری شهید گرائیلی مردمی بودن را از جمله ویژگی‌های این مجموعه برشمرد و گفت: در احداث این مجموعه بیش از 3 هزار نفر در روز کاری به صورت رایگان فعالیت و تلاش کردند.
 
نادعلی‌زاده بیان کرد: جوایزی که روستای خرماکلا در نخستین دوره جشنواره «روستاها و عشایر دوستدار کتاب» دریافت کرد، صرف توسعه فضای فرهنگی و توسعه کتابخانه این روستا شد.
 
مهدی محمدی، فرماندار قائمشهر از دیگر سخنرانان این نشست بود. وی در این مراسم ضمن خوش‌آمدگویی به مدیران وزارت ارشاد و متولیان جشنواره «روستاها و عشایر دوستدار کتاب» از آنها تهیه اتوبوس کتابخانه سیار درخواست کرد و گفت: وجود این اتوبوس در روستای خرما‌کلا باعث می‌شود مردم روستاهای دیگر بتوانند به راحتی از کانون فرهنگی ـ هنری شهید گرائیلی دیدن و به کتاب‌های مورد نیاز خود دسترسی پیدا کنند.
 
دهیار خرماکلا نیز در این نشست، اظهار کرد: باید دستگاه‌های اجرایی در بحث توسعه فضای فرهنگی روستا ورود پیدا کنند تا بتوان در سطح روستا به تعداد بیشتری شاهد راه‌اندازی چنین مجموعه‌هایی با هدف ماندگاری روستائیان در روستا، باشیم. همچنین افزایش ساعت کتابخوانی نیز باید در دستور کار قرار بگیرد.
 
این گروه پس از اتمام نشست، از مجتمع فرهنگی ـ هنری روستای قراخیل که در حال احداث است، دیدن کردند. این مجموعه علاوه بر کتابخانه عمومی، اسناد شهدای روستای قراخیل را در خود جا داده است. این مجموعه همچنین به سالن جلسات نیز مجهز است. به گفته مسئول این مجتمع، کتابخانه تا یک هفته آینده با کتاب تجهیز خواهد شد.
 
همایش «دوستداران کتاب» روستای خرماکلا برگزار شد
ولی‌اله نادعلی‌زاده، مسئولان کانون فرهنگی ـ هنری شهید گرائیلی در همایش «دوستداران کتاب» روستای خرماکلا با بیان این‌که در سال جاری نزدیک 600 دانش‌آموز در کارگاه‌های آموزشی کانون فرهنگی ـ هنری شهید گرائیلی تحت شرکت کرده‌اند، گفت: خوشبختانه مردم خرماکلا بسیار فرهنگی و کتابخوان هستند و در امور فرهنگی، عمرانی و کشاورزی شرکت می‌کنند.
 
مهندس علیپور، نماینده مردم شهرستان جویبار، سیمرغ، سوادکوه و قائم‌شهر از این همایش، عنوان کرد: روستای خرماکلا، مشارکت را به معنای واقعی تعریف کرده است. بدون شک این موضوع وظیفه مسئولان به ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و حتی وزارت کشور را بیشتر می‌کند.
 
وی با بیان این‌که متأسفانه کتاب و کتابخوانی در کشور ما مغفول مانده است، بیان کرد: در کشورهای اروپایی از هر فرصتی در اماکن عمومی مانند اتوبوس برای مطالعه کتاب استفاده می‌شود. پیامبر گرامی اسلام (ص) در احادیث زیادی انسان را تا دقایق آخر عمرش نیازمند مطالعه دانسته است؛ جالب این‌که مردم اروپا به این حدیث عمل می‌کنند اما ما فقط حرف می‌زنیم و خیلی در این زمینه فعال نیستیم.
 
علیپور با بیان این‌که همه دولت‌ها در بحث اعتبارات فرهنگی کم گذاشته‌اند، افزود: در برنامه چهارم و پنجم توسعه، به مسائل فرهنگی روستا بحث‌های زیادی شد اما متأسفانه بیش از 40 درصد کار انجام نشد.
 
نماینده مردم شهرستان جویبار، سیمرغ، سوادکوه و قائم‌شهر عنوان کرد: کار خوبی که در مجلس در حال انجام است، خدمات‌رسانی به روستاها است. ما می‌خواهیم با اجرای این کارها، مانع مهاجرت مردم از روستا به شهرها شویم؛ یکی از این کارها، ترویج فرهنگ کتابخوانی در روستا است.
 
در پایان این مراسم، از کتابداریان کتابخانه کانون فرهنگی ـ هنری شهید گرائیلی، اعضای فعال کتابخانه، کتابخوانان فعال، کتابداران افتخاری و اعضای شورای اسلامی با اهدای جایزه، قدردانی شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها