شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۴
مسجد جامعی: فعالیت در حوزه «کتاب، کتابخوانی و کتابداری» به عشق آمیخته است/ پوری سلطانی مصداقی بارز برای «هنر عشق ورزیدن»

احمد مسجد جامعی، عضو شورای شهر تهران موضوع «کتاب، کتابداری و کتابخوانی» را با نوعی با عشق و عاشقی آمیخته دانست و گفت: پوری سلطانی به معنای آنچه در کتاب «هنر عشق ورزیدن» آمده، بسیار نزدیک بود و جلوه‌های عشق او در حوزه فردی و اجتماعی در تاریخ ما نمونه ندارد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) مراسم بزرگداشت هفته «کتاب، کتابخوانی و کتابدار» با حضور سید رضا صالحی امیری، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی، حجت‌الاسلام و المسلمین نقویان، احمد مسجد جامعی، عضو شورای شهر تهران، سعید رضایی شریف آبادی، رئیس انجمن کتابداری و اطلاع رسانی و جمعی از پیشکسوتان کتابداری، عصر شنبه 23 آبان در سالن همایش های کتابخانه ملی برگزار شد.

احمد مسجد جامعی در این مراسم طی سخنانی گفت: فعالیت در حوزه «کتاب، کتابداری و کتابخوانی» نوعی آمیختگی با عشق و عاشقی دارد. اگر هنوز هم کارهایی بزرگ در حوزه کتاب با نام برخی افراد پیوند خورده که امکان دسترسی به شرایط و امکانات پیشرفته امروز نداشتند، دلیلش همین عاشقانه کار کردن است.

این عضو شورای شهر تهران گفت: اگر مرور کنیم افرادی مانند استاد عبدالله انوار در حالی که از هیچ یک از این ابزار پیشرفته امروزی استفاده نمی‌کند، شأن و منزلتی بلند مرتبه در حوزه کتاب دارد. با وجود اینکه این موضوع در بسیاری از رشته‌ها و موضوعات مصداق دارد، اما این عشق در حوزه کتابداری بروز و ظهور بیشتری دارد.

وی با اشاره به همزمانی هفتمین شب از درگشت مرحوم پوراندخت سلطانی با مراسم بزرگداشت هفته «کتاب، کتابخوانی و کتابدار» گفت: آشنایی من با پوری سلطانی با کتاب «هنر عشق ورزیدن» نوشته اریک فروم بود که با ترجمه خانم سلطانی منتشر شده است. این کتاب تا کنون بیش از 30 چاپ را پشت سر گذاشته است. در میان تمام آثار ارزشمندی که از ایشان  منتشر شده بود، «هنر عشق ورزیدن» از ارزش خاصی برخوردار بود.

مسجد جامعی با ارائه تعریف اریک فروم از عشق در این کتاب، عنوان کرد: اریک فروم عشق و عاشقی را دشوار می‌داند و تلقی که ارائه می‌دهد این است که عاشق باید از وجود و هستی خود هزینه کند. به نظر من خود خانم سلطانی به این معنا خیلی نزدیک شدند. یک جلوه عشق او، عشق به همسرش بود که واقعاً در نمونه‌های تاریخی هم نمونه‌ای این چنینی نداریم.

این عضو شورای شهر تهران درباره همسر مرحوم سلطانی گفت: همسر ایشان مرتضی کیوان از فعالان حوزه نویسندگی، شعر و ادب و مدیریت فرهنگی کشور بود. کیوان را با افسران حزب توده اعدام کردند، درحالی‌که افسر نبود. مدت زندگی این زوج جوان از 3 یا 4 ماه فراتر نرفت، اما خانم سلطانی بعد از آن ماجرا 50 سال عاشق همسرش بود و در طی این 50 سال، هر ساله سالروز ازدواج خود با کیوان را جشن می‌گرفت و همه را هم دعوت می‌کرد.

پوری سلطانی کتابداران را فرزندان خود می‌دانست
احمد مسجدجامعی ادامه داد: فارغ از جنبه فردی عشق پوری سلطانی، جنبه اجتماعی عشق ایشان متوجه کتاب، کتابخانه و کتابداری بود. کاری که ایشان درباره فهرست سرعنوان‌های موضوعی انجام داد، مصداقی از این عشق بود، به طوری که این اقدام نوعی تاریخ علم با رویکرد ایران و اسلام است. وی همچنین به کتابداران نیز بسیار علاقه‌مند بود و همه آنها را فرزندان خود می‌دانست.

حجت‌الاسلام و المسلمین نقویان نیز در این مراسم طی سخنانی گفت: اگر بخواهیم مراتب عزت و عظمت یک ملت را شمارش کنیم، قطعاً فرهیختگان، کتابخوانان و کتابدانان آن جامعه فارغ از هر دسته، جناح و گروه‌بندی‌های سیاسی باید در صف اول قرار بگیرند. این گفته نه فقط سخن من طلبه کوچک، بلکه اتفاق همه کسانی است که با اندیشه، فکر و تمدن در ارتباط هستند و تفنگ افکار پوسیده داعشی را به زمین گذاشته‌اند و به تعبیر امام راحل، مسلسل‌ها را به قلم تبدیل کرده‌اند که امیدواریم روزی در کشور شاهد چنین روزهای فرخنده‌ای باشیم.

وی با گرامیداشت یاد و خاطره و آثار برجای مانده از پوری سلطانی گفت: مراسم گرامیداشت و نکوداشت ایشان خیلی دیر و در روزهای پایانی زندگانی ایشان برگزار شد و با آقای دکتر صالحی غبطه می‌خوردیم که‌ای کاش رسانه‌های فراگیر ما این قدر شناسی را بیشتر ارج می‌نهادند و جوانان ما که امروز گرفتار یک تشویش روحی و پریشانی هستند با این چهره بزرگ علم و ادب آشنا می‌شدند و به خود می‌بالیدند که در کشوری گام بر می‌دارند که چنین افرادی زندگی می‌کردند.



انتهای این مراسم نیز به تقدیر از فعالان عرصه کتاب اختصاص داشت که افراد برگزیده در بخش‌های مختلف به شرح زیر تقدیر شدند:

کتابداران برتر کتابخانه ملی
مریم شکوه آذین
فرخنده آهنگری
لیلا منجمی
فرحناز محمودی
منصوره کشاورز افشار
معصومه کیانی فاطمه ابوالحسنی
مهدی خادمیان

اهداگر برتر کتاب
مسعود درخشان نو

اعضای برتر
محمد علی نژاد
بهمن شعبان نژاد

ناشر برتر فیپا
انتشارات دلیل ما به مدیریت آقای سعدی

ناشر برتر در واسپاری کتاب
انتشارات علمی

خبرنگاران و رسانه‌های فعال در حوزه کتاب
ایرنا (فرهاد روشن)
مهر (کمال صادقی)
تسنیم (مونا برجی خانی)

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها