یکشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۴
مهدی محقق: علم، دانش و فرهنگ من و همسرم را به هم پیوند داده است/ اقبال‌زاده: انصاری قلب تپنده شورای کتاب کودک است

مهدی محقق، رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در مراسم بزرگداشت همسرش، دکتر نوش‌آفرین انصاری گفت که عامل پیوند آن‌ها علم، دانش و فرهنگ بوده است. شهرام اقبالزاده نیز گفت که انصاری قلب تپنده شورای کتاب کودک است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مراسم بزرگداشت دکتر نوش‌آفرین انصاری با حضور حجت‌الاسلام هادی خامنه‌ای، حجت‌الاسلام محمود دعایی، مهدی محقق، شهرام اقبال‌زاده، مجید غلامی جلیسه، فریدون عموزاده خلیلی، هوشنگ مرادی کرمانی و جمع کثیری از نویسندگان، شاعران و دست‌اندرکاران حوزه کودک و نوجوان عصر شنبه (18 مهر94) و به همت موسسه خانه کتاب در خانه هنرمندان تهران برگزار شد.
 
مهدی محقق، رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در این مراسم گفت: 52 سال است که با خانم نوش‌آفرین انصاری زیر یک سقف زندگی می‌کنم. در این 52 سال با وجود اینکه از دو خانواده کاملا متفاوت بودیم، هیچ وقت اختلاف و بگو مگویی باهم نداشتیم. همه اطرافیان ما از این مساله در عجب هستند. من در خانواده‌ای روحانی متولد شدم و خودم نیز روحانی هستم. در حالی که خانم انصاری در خانواده‌ای دیپلمات متولد شده است و جدش میرزا مسعود، داماد فتحعلی شاه بوده است و اولین وزیر امور خارجه در ایران. پدرشان هم در 12 کشور مختلف سفیر بوده است در واقع ما با دو سابقه مختلف خانوادگی در کنار هم جمع شدیم.
 
علم، دانش و فرهنگ ما را به هم پیوند داده است
وی ادامه داد: چیزی که ما را به هم پیوند داده است علم، دانش و فرهنگ بوده است. خانم انصاری کتاب‌های زیادی را نوشته یا ترجمه کرده است. در منزل ما همیشه صحبت از کتاب است. من متجاوز از 200 مقاله انگلیسی، عربی و فارسی و صد کتاب در کارنامه‌ام دارم. چیزی که ما را این همه سال در کنار هم نگه داشته علم و دانش و همکاری بوده که ما همیشه با هم داشته‌ایم.
 
محقق گفت: خانم انصاری زبان‌هایی مانند فرانسه، انگلیسی، روسی و لاتین را به خوبی بلد است و من از وجود ایشان در نوشته‌ها و مقالاتم بسیار بهره‌مند شده‌ام و این امر سبب شد که مقالات من در 20 کشور مختلف چاپ شود. انصاری همیشه یار و مددکار من بوده است و با تواضعی خاص هرگاه مقاله‌ای می‌نوشت آن را برای من می‌خواند و این هماهنگی که بین ما بوده است از عجایب روزگار است. ما همیشه علاقه‌مند بودیم که به دیگران درس دهیم و صحبت کنیم.
 
انصاری قلب تپنده شورای کتاب کودک است
شهرام اقبال‌زاده، نویسنده، مترجم و منتقد ادبیات کودک نیز در این مراسم گفت: من در دورانی که در انجمن نویسندگان کودک و نوجوان به عنوان دبیر فعالیت می‌کردم از بزرگانی که در شورا کار می‌کردند مانند توران میرهادی و نوش‌آفرین انصاری الگو می‌گرفتم. در شورا علم و عشق توامان است و اگر ما ذره‌ای علم و عشق فرا گرفته باشیم از بزرگان شورا بوده است.
 
وی ادامه داد: در نهادهای مدنی خرد جمعی حاکم است و کار به‌صورت گروهی انجام می‌شود و عده‌ای به عنوان قلب تپنده آن سازمانند. انصاری نیز قلب تپنده شورای کتاب کودک است که دو شناسنامه دارد. اولین شناسنامه  شناسنامه شخصی‌اش است و دومین شناسنامه‌اش شناسنامه هویتی و مدنی است. او همیشه و در همه حال «شورا شورا» می‌کند و این فریاد او مرا به یاد منصور حلاج می‌اندازد.
 
اقبال زاده با بیان اینکه نوش‌آفرین با مهر و دانش و بزرگواری‌اش سه نسل را در کنار هم  جمع کرده است گفت: انصاری معبد و معبود شورا و حلاج زمانه‌ خودش است. افراد توانا همیشه در دل تاریخ و با تاریخ حرکت می‌کنند و بسته به دانایی و توانایی‌شان با تدبیر گروهی، گره از مشکلات می‌گشایند. در شورا انصاری نماد کاردانی و تولید است. انصاری فقط یک چهره ملی نیست بلکه یک چهره بین‌المللی است و در IBBY یکی از نام‌های افتخارآفرین برای ما محسوب می‌شود. در معرفی ادبیات کودک و نوجوان ایران به جهان نام نوش‌آفرین انصاری می‌درخشد. همچنین در معرفی چهر‌ه‌های ادبیات در سطح بین‌الملل مانند هوشنگ مرادی کرمانی، مهدی یوسفی و ... نام و نشان نوش‌آفرین انصاری وجود دارد. انصاری یکی از نمادهای فرهنگی ایران در جهان است و در تمام کارهای شورا مانند تولید فرهنگنامه کودک و نوجوان نقش بسیار جدی داشته و یکی از محورهایی است که خرد جمعی را در برمی‌گیرد.
 
امیدوارم عصر کتاب همیشه تداوم داشته باشد
نوش‌آفرین انصاری نیز در این مراسم از همه دوستان شورا، موسسه خانه کتاب، خانواده بزرگ کتابداران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همه دوستان و آشنایان تشکر کرد و گفت: بسیار خرسندم که دومین نشست عصر کتاب به بهانه من به شورای کتاب کودک می‌پردازد و بسیاری از نهادهایی که به نوعی از فرزندان شورا محسوب می‌شوند اینک در این مراسم حضور دارند. امیدوارم عصر کتاب همیشه تداوم داشته باشد و بتواند تأثیرگذار باشد. همچنین بسیار خوشحالم که این مراسم بزرگداشت در خانه هنرمندان برگزار شد. زیرا این فضا بارها و بارها میزبان جلسات مختلف شورای کتاب کودک بوده است و همیشه بین فضا و برنامه ارتباطاتی اتفاق می‌افتد.
 
دبیر شورای کتاب کودک ادامه داد: امروز به‌جز مراسم بزرگداشت، کتابی هم با عنوان «کتاب، کتابداری، کتاب پژوهی در نوشته‌های نوش‌آفرین انصاری» رونمایی می‌شود . این کتاب شامل سه بخش متفاوت شرح حال، کارنامه و متن کامل تعدادی از مقالات من در طول سال‌های گذشته است. بخش اول که مربوط به شرح حال من است توسط زهرا صدیق تهیه شده است. مجموعه مقالات نیز از سوی موسسه خانه کتاب جمع‌آوری شده است. این مقالات در طول 52 سال جمع‌آوری شده و در مجلات مختلف نیز به چاپ رسیده است اولین مجموعه که از مقالات من چاپ شد از سوی انتشارات طوس در سال 1354 بود. امروز این مقاله نیز در این کتاب آورده شده است.
 
وی گفت:متاسفانه مواردی وجود دارد که من به خاطر آنها بسیار افسوس می‌خوردم و در این مورد، درباره تغییر نام کتابشناسی به علم اطلاعات و دانش‌شناسی بوده است که به نظر من این کار اشتباه بزرگی است. دومین مساله حذف تاریخ در رشته کتابداری است که کاری باز هم اشتباه بوده است. ما در مکتب افرادی مانند توران میرهادی بزرگ شده‌ایم که همه حرفش این بوده که هرچه تاریخ خود را بهتر بشناسیم در مواجهه با مشکلات موفق‌تر خواهیم بود.
 
نسخه‌شناسی صبوری می‌طلبد و شوق آموختن
فریبا افکاری نیز در این مراسم گفت: هرچه درباره نوش‌آفرین انصاری شایسته گفتن است در کتاب زندگینامه و خدمات فرهنگی نوش‌آفرین انصاری که در سال 83 منتشر شد وجود دارد. من سال‌ها پیش، زمانی که در رشته فهرست‌شناسی نسخ خطی دانشگاه تهران پذیرفته شدم در جلسه گزینش علمی با نوش‌آفرین انصاری آشنا شدم. او در مقام استادی همواره تاکید داشت که یک کتابدار باید عشق داشته باشد تا بتواند کتابدار خوبی باشد. نسخه‌شناسی صبوری می‌طلبد و شوق آموختن.
 
این نسخه شناس ادامه داد: نوش‌آفرین انصاری به عنوان مدیرگروه آن بخش، خدمات زیادی را به دانشجویان و استادان ارایه داد. از جمله آنها، بازدیدهای علمی از مراکز مختلف و راضی کردن اساتیدی بود که تا آن زمان از کنج خلوت و خانه خود به کلاس درس نیامده بودند. پشتیبانی از دانشجویان بعد از فارغ‌التحصیلی و تلاش برای اشتغال به کار آنها و همچنین داشتن اطلاعات وسیع میان رشته‌ای از خدمات دیگر نوش‌آفرین انصاری در آن مقطع زمانی بود.
 
افکاری همچنین یادآوری کرد: خوب به یاد دارم که سال‌های پیش، ایشان با ترجمه مقاله‌ای با عنوان «کبیکج» در حوزه نسخه‌شناسی خدمت زیادی را به این رشته در ایران کردند که با استقبال بسیار زیادی مواجه شد. وی اعتقاد داشت هرآنچه که استادان در کلاس‌های درس بیان می‌کنند مغتنم است و باید این متون درسی مدون شده و در اختیار دانشجویان قرار گیرد. همچنین انصاری اعتبار خانوادگی و ارتباط بسیار وسیعی با بسیاری از نسخه‌شناسان ایران و جهان داشت و همیشه از این ارتباط برای ارتقای نسخه‌شناسی در کشورمان کوشید.

در پایان این مراسم از کتاب «کتاب، کتابداری، کتاب پژوهی در نوشته‌های نوش‌آفرین انصاری» اثر علی بوذری رونمایی شد و همچنین موسسات و نهادهای مختلف با اهدای لوح تقدیر و هدایایی از نوش‌آفرین انصاری قدردانی کردند.
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها