پنجشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۹
بهزاد: تأسیس خانه ریاضی از نمونه‌های استثنایی در حوزه فعالیت‌های بومی ترویج علم است/ نقش کتاب در تداوم مسابقات کانگورو

مهدی بهزاد، پدر علم «گراف» ایران، در آئین اختتامیه هفتمین دوره مسابقات ریاضیات کانگورو گفت: تأسیس خانه ریاضی در کشور یکی از نمونه‌های استثنایی در حوزه فعالیت‌های بومی در حوزه ترویج علم است، ایده‌ای که از سوی سازمان‌های بین‌المللی مانند یونسکو مورد توجه قرار گرفته است؛ اتحادیه انجمن‌های علمی مرتبط با ریاضی نیز از این جمله هستند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) جشن پایانی هفتمین دوره روز و مسابقات بین‌المللی ریاضیات کانگورو در ایران، پیش از ظهر امروز با حضور دکتر مهدی بهزاد، استاد برگزيده سومين دوره چهره‌های ماندگار در رشته رياضی و پدر علم «گراف» ایران، ایرج ضرغام، مدیرعامل و رئیس هیأت‌مدیره مؤسسه انتشارات فاطمی، معلمان ریاضی و خانواده‌های دانش‌آموزان برگزیده در هفتمین دوره از مسابقات ریاضیات کانگورو در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

لزوم تقویت ارتباط درونی مؤسسات علمی
بهزاد در این آئین با اشاره به لزوم طراحی فعالیت‌های فوق‌برنامه علمی با نگاهی بومی در کشور گفت: از زمان میرزا تقی‌خان امیرکبیر، ایده ایجاد مراکز علمی مانند فرهنگستان‌ها، انجمن‌ها حتی نظام آموزش و پرورش تقلیدی بوده است. متأسفانه ارتباط درونی مؤسسات مرجع هیچ‌گاه مورد توجه نبوده است که یکی از دلایل لنگ ماندن چرخ علم در مملکت است.

وی افزود: تأسیس خانه ریاضی در کشور یکی از نمونه‌های استثنایی در حوزه فعالیت‌های بومی در حوزه ترویج علم است، ایده‌ای که از سوی سازمان‌های بین‌المللی مانند یونسکو مورد توجه قرار گرفته است؛ اتحادیه انجمن‌های علمی مرتبط با ریاضی نیز از این جمله هستند.
 
چهره ماندگار ریاضیات کشور با تأکید بر اهمیت توجه به برگزاری مسابقات ریاضیات کانگورو اظهار کرد: مسابقات ریاضیات کانگورو باید تداوم پیدا کند و رئیس شورای خانه ریاضیات ایران و انتشارات فاطمی برای این هدف پیگیری‌های لازم را انجام دهند.
 
ریاضیات زیربنای توسعه علمی است
ضرغام نیز در ادامه این آئین با اشاره به سند چشم‌انداز 1404 گفت: بدون شک آرزوی پیشگامی علمی در منطقه، جز با نهادینه کردن تفکر و بینش علمی و ترویج آن در جامعه مقدور نخواهد بود. تحقق این امر نیازمند فراهم کردن بستر‌های لازم برای تشویق و علاقه‌مند کردن کودکان و نوجوانان عزیزمان به چنین باوری است.

وی افزود: اگر بپذیریم که ریاضیات زیربنای مستحکمی است که توسعه علمی بر آن بنا می‌شود، بنابراین وظیفه ما از جمله خانواده‎ها، نهاد‌ها و مراکز آموزشی برای ترویج ریاضیات سنگین‌تر و نقش مروجان ریاضی پررنگ‌تر می‌شود.
 
مدیرعامل انتشارات فاطمی با اشاره به اهداف برگزاری مسابقات ریاضیات کانگورو در ایران گفت: ریاضیات کانگورو با هدف ترویج ریاضیات و علاقه‌مند کردن دانش‌‌آموزان برای لذت بردن از فعالیت‌های هوشمندانه ریاضی، در بیش از 70 کشور و با حضور هفت میلیون شرکت‌کننده برگزار می‌شود.
 
وی ادامه داد: مؤسسه فرهنگی فاطمی افتخار می‌کند که با برگزاری روز و مسابقه بین‌المللی ریاضیات کانگورو و علوم کامپیوتر «ببراس» در ایران، همچنین انتشار کتاب‌ها و منابع آموزشی خلاق، سهمی هرچند کوچک در توسعه و ترویج ریاضیات و علوم در کشور دارد. عضویت ایران در انجمن جهانی «ریاضیات کانگورو بدون مرز» مرهون تلاش دکتر یحیی تابش و مساعدت و همراهی دکتر علی رجالی است.
 
افزایش 120 درصدی شرکت‌کنندگان
حامد محبی، مسئول دبیرخانه ریاضیات کانگورو نیز در ادامه با ارائه گزارشی عنوان کرد: هفتمین دوره از مسابقات ریاضیات کانگورو، از رشد کمی و کیفی برخوردار بود، به‌طوری‌که در مقایسه با دوره قبل شاهد رشد  120 درصدی شرکت‌کنندگان بودیم؛ 45 هزار دانش‌آموز در هفتمین دوره شرکت کرده بودند.
 
وی افزود: در دوره ششم 150 مدرسه و مرکز آموزشی در مسابقات حضور داشتند و این در حالی است که در دوره هفتم 586 مرکز آموزشی در این رقابت حاضر شدند. امسال از همه استان‌ها شرکت‌کننده داشتیم و حتی دانش‌آموزان فارسی زبان از دبی نیز در هفتمین دوره مسابقات ریاضیات کانگورو با همسالان خود رقابت داشتند.
 
محبی ادامه داد: استان‌های فارس و بوشهر در این دوره نخستین تجربه خود را در مسابقات ریاضیات کانگورو به‌دست آوردند. بیشتری شرکت‌کنندگان به استان‌های فارس و اصفهان تعلق داشت و در مجموع 29 استان کشور در این دوره از مسابقات ریاضیات کانگورو شرکت داشتند.
 
مسئول دبیرخانه ریاضیات کانگورو با اشاره به آغاز ثبت‌نام هشتمین دوره از مسابقات ریاضیات کانگورو از مهر ماه سال جاری افزود: تغییرات ساختاری برای برگزاری دوره آتی این مسابقات درنظر گرفته شده است. تشکیل نمایندگی حقوقی در مراکز مختلف از جمله این تغییرات است.

مسابقات کانگورو در تقویت فرهنگ تفکر دانش‌آموزان مؤثر است
سپیده چمن‎آرای، مسئول کمیته علمی دبیرخانه مسابقات ریاضیات کانگورو در ایران نیز به‌عنوان دیگر سخنران این آئین در سخنانی گفت: کشف ارتباط بین مسائل و افزایش توانایی تجزیه و تحلیل از بالاترین سطوح ریاضیات است و این در حالی است که در مدارس، ریاضیات در پایین‌ترین سطح خود یعنی آموزش دانش و تکنیک باقی مانده است.
 
وی تأکید کرد: برگزاری مسابقات کانگورو در رسیدن دانش‌آموزان به سطوح بالاتر مؤثر است. امید‌وارم فرهنگ فکر کردن در بین دانش‌آموزان با توجه به مسابقاتی مانند کانگورو تقویت و جایگاه واقعی خود را پیدا کند.
 
جشن پایانی هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی ریاضیات کانگورو در ایران، از ساعت 8 تا 12 پنجشنبه 22 مرداد، در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها