شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۳
صالحی: تعامل خانه کتاب و خبرنگاران می‌تواند آینده بهتری را در حوزه کتاب رقم بزند

معاون امور فرهنگی وزارت ارشاد در مراسم گرامیداشت روز خبرنگار عنوان کرد: خانه کتاب با تعامل و مشورت با خبرنگاران و برگزاری جلسات مختلف با موضوع ارتقاء جایگاه، دانش و همبستگی خبرنگاران فرهنگی، می‌تواند آینده بهتری را برای حوزه کتاب رقم بزند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مراسم گرامیداشت روز خبرنگار، امروز 17 مرداد، با حضور سید عباس صالحی، معاون امور فرهنگی وزارت ارشاد، مجید غلامی جلیسه، مدیرعامل موسسه خانه کتاب و جمعی از خبرنگاران حوزه کتاب رسانه‌های مختلف، به همت موسسه خانه کتاب، در مجتمع باغ زیبای تهران برگزار شد.

سید عباس صالحی در این مراسم با تبریک روز خبرنگار گفت: در طول یک سال، ایام می‌آیند و می‌روند، اما وقتی هر یک از آنها نامی پیدا می‌کنند، فرصتی به دست می‌دهند تا درباره موضوعات مرتبط با آن روز اهمیت ویژه‌ای قائل شویم و با بازکاوی فعالیت‌های مرتبط با آن اهتمام ویژه‌ای به کار ببندیم.

وی با اشاره به اینکه امروزه با ورود به دنیای مدرن، پیشرفت تکنولوژی و تحولات جهانی، حوزه رسانه اهمیت ویژه و تازه‌تری پیدا کرده، افزود: زندگی اجتماعی بدون مویرگ‌هایی که اتصال بخش سیستم افقی و عمودی جامعه را برقرار کنند، ممکن نیست؛ جامعه آن‌قدر لایه لایه، گسترده و متنوع شده که تنها این مویرگ‌ها می‌توانند نقطه اتصال سطوح افقی و عمودی جامعه باشند و در این میان خبرنگارها می‌توانند با اطلاع رسانی مناسب، ارتباط این مویرگ‌ها را تعالی بخشد.

صالحی در تشریح اهمیت فعالیت در حوزه خبرنگاری گفت: اینکه گفته می‌شود خبرنگاران رکن چهارم زندگی مدرن یا زندگی توسعه یافته و حلقه واسط بین مسئولان و مردم هستند،  همگی سعی در نشان دادن اهمیت، ضرورت و نیاز جامعه به خبرنگار و خبرنگاری است.

کتاب بخش مانا و پایدار حوزه فرهنگ است

معاون فرهنگی وزیر ارشاد همچنین درباره فعالیت خبرنگاران فعال در حوزه فرهنگی عنوان کرد: اگر ما در حوزه‌های مختلف زندگی اجتماعی وجود و ضرورت این چنین فعالیتی را قبول داشته باشیم، این فعالیت در حوزه فرهنگ ضرورت بیشتری دارد و در ادامه در حوزه مانا و پایدار کتاب اهمیت مؤکدتری پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه بحث خبرنگاری در حوزه کتاب، سنگین‌تر و جدی تر است، ادامه داد: با توجه به نقش و کارکردهای ویژه کتاب، این چنین جمع‌ها و گردهمایی‌ها فرصتی است تا به این موضوع بپردازیم که چگونه می‌توانیم در حوزه مانای کتاب، تأثیرگذاری بیشتری داشته باشیم.

ارتقاء جایگاه، دانش و همبستگی خبرنگاران
صالحی در ادامه درباره مسائل مرود توجه درباره حرفه خبرنگاری گفت: آنچه درباره جایگاه خبرنگار به طور عام، خبرنگاران حوزه فرهنگ به طور خاص و خبرنگاران حوزه کتاب به طور اخص مورد توجه و اهتمام ماست، بر پایه سه عامل بنا شده است؛ اول ارتقاء منزلت خبرنگاران عام، خبرنگاران حوزه فرهنگ و خبرنگاران حوزه کتاب است؛ به طوری که ارتقاء منزلت خبرنگاران هم در خود رسانه‌ها و هم در فضای عمومی جامعه باید اتفاق بیفتد.

وی ارتقاء دانش و مهارت خبرنگاران را دومین موضوع مورد توجه حرفه خبرنگاری عنوان کرد و گفت: با وجود اینکه در حوزه خبرنگاری افراد فاضل و فعالی داریم، اما با توجه به تحولات و پیشرفت علوم مختلف، دانش‌افزایی و مهارت خبرنگاران موضوعی است که باید به طور ویژه مورد توجه قرار گیرد.

صالحی ارتقاء همبستگی و حمیت خبرنگاران فرهنگی را سومین موضوع مورد توجه دانست و گفت: در حوزه کتاب ممکن است که سلیقه‌های فرهنگی و سیاسی متفاوتی وجود داشته باشد و همین‌طور خبرنگاران ممکن است پایگاه‌های جناحی متفاوتی را نمایندگی کنند اما باید توجه داشت که خبرنگاران فرهنگی و حوزه کتاب در بیش از 95 درصد حوزه فعالیت خود، اشتراک نظر دارند.

معاون امور فرهنگی وزارت ارشاد تأکید کرد: خانه کتاب می‌تواند با تعامل و مشورت با خبرنگاران و برگزاری جلساتی در این سه مورد ذکر شده، می‌تواند آینده بهتری را برای حوزه کتاب رقم بزند.



ضرورت تعامل اهالی رسانه و فعالان حوزه کتاب
وی در ادامه به دغدغه‌های موجود در حوزه کتاب و نشر اشاره کرد و گفت: کیفیت زدایی، کیفیت نازل و غلبه کمیت بر کیفیت  از جمله مشکلات موجود در حوزه نشر و کتاب است. وجود کم‌سوادی و گسترش چاپ و نشر، فضایی را برای انبوه سازی در حوزه کتاب فراهم کرد.

صالحی ادامه داد: اقتصاد نشر، افت تیراژ کتاب و سرانه مطالعه در کشور از دیگر مشکلات موجود در حوزه کتاب است که با تمهیداتی از جمله فعال کردن ظرفیت‌های موجود در نهادها و مؤسسات مختلف، می‌تواند به بهبود این روند کمک کند اما تعامل اهالی رسانه و خبرنگاران و فعالان فرهنگی و حوزه کتاب، می‌تواند بهبود این روند را تسریع بخشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها