دوشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۰
اصحاب فرهنگ در مسیر تولید نرم‌افزارهای دینی گام بردارند

نرم‌افزار «گنجینه» ــ مجموعه‌ای از چهار کتاب‌ ارزشمند دینی و اسلامی ــ پیش از ظهر امروز رونمایی شد. مدیر امور فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در این مراسم گفت: دین اسلام باید در قالب‌های هنری در شبکه‌های اجتماعی و نرم‌افزارها برای تمام مسلمانان جهان تبلیغ شود و اصحاب فرهنگ نیز در مسیر تولید این‌گونه نرم‌افزارها گام بردارند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، آیین رونمایی از نرم‌افزار «گنجینه» ــ شامل متن کامل «قرآن کریم» و منتخبی از «نهج‌البلاغه»، «مفاتیح‌الجنان» و «صحیفه سجادیه» ــ پیش‌ازظهر امروز (25 خرداد 1394) با حضور حجت‌الاسلام امیر ابراهیم‌زاده، مدیر امور فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، فرشید رسول‌زاده، مدیر پروژه نرم‌افزار «گنجینه» و امیر زارعی، مدیر مؤسسه پشتیبان نشر معارف در محل نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها برگزار شد.

لزوم توجه به ابزارهای نوین تبلیغ
حجت‌الاسلام ابراهیم‌زاده در این مراسم گفت: دین اسلام باید در قالب‌های هنری در شبکه‌های اجتماعی و نرم‌افزارها برای تمام مسلمانان جهان تبلیغ شود و اصحاب فرهنگ نیز در مسیر تولید این‌گونه نرم‌افزارها گام بردارند.

مدیر امور فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها اظهار کرد: «قرآن کریم» و منتخبی از «نهج‌البلاغه»، «مفاتیح‌الجنان» و «صحیفه سجادیه» که در نرم‌افزار «گنجینه» از آن استفاده شده است همگی از سوی نشر معارف وابسته به نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها منتشر شده‌اند.

وی با اشاره به این‌ که ابزارهای تبلیغ نسبت به 10 سال گذشته تغییر کرده‌اند، گفت: در حال حاضر افزون بر منابر، مساجد و مجالس دینی، فضای مجازی نیز می‌تواند فرصتی مناسب برای تبلیغ باشد. البته فضاهای مجازی علاوه بر فرصت می‌توانند تهدید نیز به‌ شمار آیند اما افرادی که داعیه‌دار دین و دینداری هستند و در کشور مسلمانی مانند ایران زندگی می‌کنند، باید به تبلیغ دین از مجرای فضاهای مجازی نیز همت گمارند.

حجت‌الاسلام ابراهیم‌زاده افزود: هم‌اکنون 4 میلیون و 500 هزار جوان در دانشگاه‌های کشور در حال تحصیل هستند و ارتباط با فضاهای مجازی به‌ طور عمده از طریق گوشی موبایل تمام جوانان ممکن است. از این رو اصحاب فرهنگ باید برای تولید نرم‌افزارهای دینی تلاش کنند تا شبهات وارد بر دین ــ که یکی از اهداف مؤسسان شبکه‌های فارسی‌زبان است ــ پاسخ گفته شود.

وی افزود: متأسفانه برخی تولیدکنندگان نرم‌افزارها بر تولیدات خود قفل می‌زنند که دیگران نتوانند از آن کپی کنند در حالی‌ که نرم‌افزارهای دینی باید به‌راحتی و باسهولت در اختیار جوانان قرار بگیرد. قرآن کریم مهمترین الگوی افراد مسلمان است که متأسفانه از آن فاصله گرفته شده است و لزوم الفت جوانان با هر یک از این کتاب‌‌های اسلامی و آسمانی ــ که گوهرهای نابی هستند ــ احساس می‌شود.

مدیر امور فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در ادامه آیین رونمایی از نرم‌افزار «گنجینه» به ویژگی‌های نرم‌افزار تولید شده از سوی نشر معارف وابسته به نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها پرداخت.

وی اظهار کرد: ابن نرم‌افزار به چهار زبان فارسی، انگلیسی، عربی و اسپانیایی تولید شده است. قابلیت صوتی و پخش تلاوت قرآن با صدای قاریان ایران و جهان و ختم این کتاب آسمانی و تنظیم و هشدار برای ادامه تلاوت قرآن در صورت فراموش کردن کاربر، دیگر ویژگی این نرم‌افزار است.

نقش کتاب‌های «نشر معارف» در تولید «گنجینه»
فرشید رسول‌زاده ــ مدیر پروژه نرم‌افزار «گنجینه» ــ در ادامه این مراسم به نحوه تولید این نرم‌افزار اشاره کرد و گفت: گام نخست در تهیه نرم‌افزار «گنجینه» جمع‌آوری و تولید محتوا بود که تمامی آنها را از کتاب‌های منتشرشده از سوی نشر معارف استخراج کردیم و در گام بعدی نیز برنامه‌نویسی و قابلیت نصب آن در سیستم عامل Ios  و اندروید آغاز شد. طراحان این نرم‌افزار تلاش کردند تا محیطی جذاب و سالم برای کاربر طراحی کنند.

رسول‌زاده پخش صوتی و هشدار در هنگام حفظ و تلاوت قرآن را از دیگر ویژگی‌های این نرم‌افزار دانست و افزود: سوره‌های قرآن در نرم‌افزار «گنجینه» براساس جزء، حزب و شماره سوره مرتب شده است و امکان جست‌و‌جو برای کاربر نیز در این نرم‌افزار وجود دارد.

آیین رونمایی از نرم‌افزار «گنجینه» با سخنان امیر زارعی ــ مدیر مؤسسه پشتیبان نشر معارف ــ ادامه یافت. وی گفت: گروه طراحی و اجرای نرم‌افزار «گنجینه» از هشت ماه گذشته کار خود را آغاز کردند که نسخه ابتدایی آن در آذرماه سال گذشته آماده شد. پیش از این نرم‌افزار «پرسمان»، «اذان‌گو» و «پاتوق کتاب» از سوی این مؤسسه اجرا و تولید شده است.

وی افزود: نرم‌افزار «گنجینه» قابلیت بین‌المللی شدن دارد که در این راستا نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در حوزه دانشجویان خارج از کشور می‌تواند در تسریع این امر کمک کند. همچنین در نظر داریم در آینده‌ای نزدیک کتاب‌های احکام را نیز به این نرم‌افزار اضافه کنیم.

نرم‌افزار «گنجینه» در حوزه نشر دیجیتال از سوی نشر معارف وابسته به نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها تولید شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها