جمعه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۷
«کتاب الکترونیک ایران» اندیشه اسلامی را به جهانیان معرفی می‌کند

مرتضی جوادی آملی، فرزند آیت‌الله عبدالله جوادی آملی در آیین رونمایی از سامان «کتاب الکترونیک ایران» گفت: این اثر گامی در جهت معرفی اندیشه اسلامی در عرصه جهانی است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) سامانه «کتاب الکترونیک ایران» امروز (25 اردیبهشت‌ماه) در بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با حضور علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدعباس صالحی، رئیس نمایشگاه و مرتضی جوادی آملی، فرزند آیت‌الله عبدالله جوادی آملی رونمایی شد.
 
مرتضی جوادی آملی در این مراسم ضمن تبریک عید مبعث پیامبر اکرم (ص) اظهار کرد:‌ قرآن، کتاب جهانی است و برای همه انسان‌هاست و باید تولید اندیشه و تفکر بر اساس این نگاه جهانی باشد. اندیشه‌های آیت‌الله عبدالله جوادی آملی بر همین اساس شکل خاص خودش را دارد؛ نگاه وحدت آمیزی که ایشان دارند، در آثارشان مشهود است.
 
وی ادامه داد: پیش از برپایی نمایشگاه کتاب تهران که این دوره بهتر و با کیفیت‌تر از سال‌های گذشته برگزار شده است، مرکز نشر اسراء آثاری که در سال 93 و 94 برای نخستین بار آماده کرده بود، در معرض افکار جامعه اسلامی و اصحاب رسانه قرار داد.
 
جوادی آملی عنوان کرد: فضایی که امروز در حال شکل‌گیری است و بناست با اقدامات وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کارش را شروع کند یک اقدام مؤثر و ارزشمند در عرصه فرهنگ است.
 
وی ادامه داد: ایران به ویژه در عرصه‌های فرهنگ، هنر، دانش، علم، فسلفه، عرفان و کلام سرزمین کهن است؛ جهان باید این ذخیره انسانی و الهی را بشناسد. متأُسفانه دانشمندان و هنرمندان با ابزارهای جهانی فاصله دارند. بنابراین، باید در این زمینه اهتمام جدی ورزیده شود تا جهان از این ذخیره ارزشمند آگاهی پیدا کند.
 
جوادی آملی عنوان کرد: گامی که مرکز نشر اسراء تحت عنوان «کتاب الکترونیک کتاب» برداشته  گامی در جهت معرفی اندیشه اسلامی در عرصه جهانی است. همه ناشران و اصحاب اندیشه باید از درگاه عمیق با جهان ارتباط برقرار کنند و آراء متفکرانه و اندیشمندانه خود را به جهانیان بشناسانند.
 
ارتباط مستقیم کاربر با ناشر؛ ویژگی سامانه «کتاب الکترونیک ایران»
مصطفی امرایی، مدیر مرکز نشر اسراء از دیگر سخنرانان این نشست بود. وی اظهار کرد: سامانه «کتاب الکترونیک ایران» در پی دغدغه‌های حوزه فرهنگ به منظور توسعه افکار و اندیشه‌های دینی و اسلامی در عرصه جهانی تولید شده است.
 
امرایی با بیان این‌که این طرح در راستای حفظ بحث اقتصاد مقاومتی راه‌اندازی شده است، عنوان کرد: بستری در این سامانه فراهم کردیم تا بتواند برند و شاخصه‌های تمامی ناشران را در خودش جای دهد و ارتباط ناشران با کاربران در آن حفظ شود.
 
وی توضیح داد: این سامانه در تمام سیستم‌های عاملی که زیرساخت‌هایشان در کشور فراهم است، در یک طراحی منظم و به هم پیوسته قابل استفاده است. انطباق دقیق کتاب دیجیتال با کتاب فیزیکال از دیگر ویژگی‌‌ای این سامانه به شمار می‌آید. همچنین این سامانه به گونه‌ای طراحی شده که برای روشن‌دلان و کودکان نیز قابل استفاده است.
 
امرایی ادامه داد: این سامانه در خود فضای موضوعی جامعی از تمام کتاب‌های ایران جای داده است. همچنین در این سامانه شرایطی فراهم شده است تا ناشران به صورت اختصاصی دیده شوند. ارتباط مستقیم کاربر با ناشر و اتصال سامانه به حوزه‌های پرداختی داخلی و خارجی از دیگر ویژگی‌های این سامانه محسوب می‌شوند.
 
سامانه «کتاب الکترونیک ایران» به همت آیت‌الله عبدالله جوادی آملی راه‌اندازی و به کوشش مرکز نشر اسراء منتشر شده است.
 
بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «خواندن، گفت‌وگو با جهان» از 16 تا 26 اردیبشت‌ماه در مصلای امام خمینی (ره) میزبان علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها