دوشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۲
آیین تجلیل از پژوهشگران برتر حوزه دین، ششم خرداد برگزار می‌شود

دبیر شورای دین‌پژوهان کشور گفت: آیین تجلیل از پژوهشگران و پژوهش‌های برتر حوزه دین، چهارشنبه ششم خرداد با سخنرانی آیت‌الله استادی، آیت‌الله اعرافی، آیت‌الله امینی و همچنین علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) از قم، آیت پیمان پیش‌ازظهر امروز 28 اردیبهشت‌ در نشست خبری دهمین دوره آیین تجلیل از پژوهشگران و پژوهش‌های برتر حوزه دین که در سالن نشست‌های دبیرخانه دین‌پژوهان کشور برگزار شد، اظهار کرد: شورای دین‌پژوهان کشور به منظور توسعه و ترویج پژوهش‌های دینی و غنی‌سازی فعالیت‌های دین‌پژوهی در قم تأسیس شد و از مهم‌ترین اهداف آن تعریف معیارهای پژوهش دینی و اطلاع‌رسانی به مراکز علمی، پژوهشی و پژوهشگاه‌ها در حوزه دولتی و خصوصی است. 

وی افزود: شورای دین‌پژوهان کشور تاکنون چهار کنگره برگزار کرده است و موضوع‌هایی نظیر دین و فرهنگ را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهد.


دبیر شورای دین‌پژوهان کشور با بیان این که در کنگره‌ها از دیدگاه‌های محققان استفاده شده است، گفت: شورای دین‌پژوهان کشور سالانه با فراخوان پژوهش‌های مهم و برگزیده دینی، آنها را در یک روند داوری می‌کند تا الگوی مناسبی برای دیگر پژوهشگران باشد. 

وی با اشاره به فعالیت‌های علمی و دینی شورای دین‌پژوهان کشور عنوان کرد: شورای دین‌پژوهان تلاش می‌کند با تألیف و ترجمه کتاب، پژوهش دینی و فعالیت‌های علمی که دارای ویژگی نوآوری علمی و دینی باشند، به پرسش‌های نظری با ارائه راهکارهای علمی پاسخ دهد. این مرکز به مدل‌سازی در فعالیت‌های پژوهشی نیز می‌پردازد. 

دبیر شورای دین‌پژوهان کشور با اشاره به برگزاری مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر ادامه داد: در دوره‌های گذشته، آثاری مناسب به دبیرخانه دین‌پژوهان ارسال شد و پژوهش‌های برتر معرفی شدند که
دوره دهم آن هفته آینده پس از وقفه‌ای هفت‌ساله برگزار خواهد شد. 

پیمان اظهار کرد: فراخوان برگزاری دهمین دوره
آیین تجلیل از پژوهشگران برتر حوزه دین از سال ۹۰، در سراسر کشور اطلاع‌رسانی شده است. در پی این فراخوان، بیش از ۳۵۰ پژوهش ممتاز از طریق حوزه‌های علمیه، مراکز دین‌پژوهی کشور و مؤسسات دینی و پژوهشگران دینی، به دبیرخانه فرستاده شده و از این تعداد ۲۶۸ پژوهش، شرایط لازم را یافته‌اند. 

وی با ارائه آمار آثار فرستاده‌شده به دبیرخانه دین‌پژوهان کشور افزود: از بین ۲۶۸ اثر پژوهشی که از حوزه و دانشگاه ارسال شد، طی ۴ دوره داوری  ۱۰ اثر برتر حایز امتیاز شدند که روز چهارشنبه ششم خرداد از پدید‌آورندگان آنها تجلیل خواهد شد.

پیمان با اشاره به محتوای
آثار فرستاده‌شده به دبیرخانه دین‌پژوهان کشور توضیح داد: 10 اثری که در چهار دوره داوری مورد بررسی قرار گرفتند و انتخاب شدند در زمینه‌های علوم اسلامی، فقه، علوم قرآنی، تاریخ و سیره، اقتصاد اسلامی، فلسفه، روانشانسی، علوم تربیتی و علوم اجتماعی بودند. 

 وی افزود: دو اثر نیز مربوط به آثار پژوهشگران جوان است که به جشنواره علامه حلی معرفی شدند و در اختیار معاونت پژوهشی حوزه علمیه قم قرار گرفتند تا پدیدآورندگان آنها مورد تجلیل قرار گیرند. 

دبیر شورای دین‌پژوهان کشور با اشاره به فعالیت‌ها و اقدام‌های صورت‌گرفته توسط این شورا بیان کرد: شورای دین‌پژوهان کشور ستادی است که از چهار نهاد دینی، پژوهشی و حقوقی تشکیل شده است و آیت‌الله اعرافی ــ امام جمعه موقت قم ــ، دکتر واعظی ــ رئیس دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم ــ، حجت‌الاسلام عماد ــ معاون پژوهشی حوزه علمیه قم ــ و حجت‌الاسلام ایزدپناه مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم، نمایندگان شخصیت‌های حقوقی هستند که در آن عضویت دارند. 

پیمان درباره برگزاری مراسم تجلیل از آیت‌الله امینی گفت: شورای دین‌پژوهان کشور تصمیم گرفته که در کنار برگزاری مراسم تجلیل از پژوهشگران حوزه دین، از یک شخصیت علمی نیز تجلیل به عمل آورد.
از این رو در کنار این مراسم از خدمات پژوهشی آیت‌الله امینی و آیت‌الله معرفت نیز تجلیل می‌شود.

وی افزود:
آیت‌الله امینی از مجتهدان حوزه علمیه‌ است که در نهضت امام خمینی(ره) حضور فعال و جدی داشته‌اند. آیت‌الله امینی کمک‌های مؤثری به تأسیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم کرده‌اند و در دوران پربرکت حیات علمی خویش با توجه به نیازهای روز، برای رفع مشکلات جامعه تلاش‌هایی مجاهدانه از خود نشان داده‌اند.

دبیر شورای دین‌پژوهان کشور توضیح داد: آیت‌الله امینی اهتمامی خاص به تعلیم و تربیت و مسائل اجتماعی و فرهنگی دارند که در ترویج و نشر موضوع‌های خانواده، تربیت و اخلاق در طول دوران انقلاب سهمی موثر را ایفا کرده است. 


وی اضافه کرد: سیره اخلاقی و مشی آیت‌الله امینی ستودنی و الگویی مناسب برای طلاب است. ساده‌زیستی، آزادگی و استقلال رأی و اندیشه ایشان زبانزد خاص و عام است و به دلیل این ویژگی‌های بارز، در طول سال‌های پرفراز و نشیب انقلاب دارای مسئولیت‌هایی مهم نیز بوده‌اند. 

آیت پیمان در پایان افزود: دهمین آیین تجلیل از پژوهشگران و پژوهش‌های برتر حوزه دین با همکاری حوزه علمیه، مرکز خدمات حوزه‌های علمیه، مؤسسه آل البیت (ع) و مراکز پژوهشی حوزه و دانشگاه، چهارشنبه ششم خرداد 1394 از ساعت ۱۷ با سخنرانی آیت‌الله استادی، آیت‌الله اعرافی، آیت‌الله امینی و همچنین علی لاریجانی ــ‌ رئیس مجلس شورای اسلامی ــ برگزار خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها