دوشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۵
راه‌اندازی بخش «خانه کتاب رسانه‌ها» در نمایشگاه کتاب سال آینده

مدیرعامل خانه کتاب در حاشیه نشست امضای تفاهمنامه همکاری میان این مؤسسه و رادیو فرهنگ از راه‌اندازی بخش «خانه کتاب رسانه‌ها» در بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران خبر داد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) محمدصادق رحمانیان، مدیر رادیو فرهنگ به همراه همکاران خود در این رادیو، امروز (18 اسفندماه) از بخش‌های مختلف مؤسسه خانه کتاب، خبرگزاری کتاب ایران، مرکز کتاب‌پژوهی ایران و خانه ترجمه دیدن کردند و سپس در نشستی با مجید غلامی‌جلیسه، مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب و همکاران وی در این مؤسسه، ضمن گفت‌وگو و تشریح فعالیت‌های یکدیگر، تفاهمنامه همکاری به منظور تعامل هرچه بیشتر برای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی امضاء کردند.
 
در حاشیه این نشست، مجید غلامی‌جلیسه، مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب و محمدصادق رحمانیان، مدیر رادیو فرهنگ به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ دادند.
 
غلامی جلیسه در پاسخ به پرسش خبرنگاری که جویای جزئیات و بندهای این تفاهمنامه شد، گفت: این تفاهمنامه بسیار گسترده است اما نکته مهمی که وجود دارد، این است که هم مؤسسه خانه کتاب و هم رادیو فرهنگ ظرفیت‌های متعددی دارند که ما مکلف به استفاده از این ظرفیت‌ها هستیم.
 
وی ادامه داد: از جمله تعاملاتی که میان مؤسسه خانه کتاب و رادیو فرهنگ با امضای این تفاهمنامه ایجاد خواهد شد، ایجاد شبکه فرهنگ در سایت خبرگزاری کتاب ایران است تا بتوانیم برنامه‌های رادیو فرهنگ را در رسانه‌های خود (نشریه کتاب هفته، خبرگزاری کتاب و ...) پوشش دهیم. همچنین از دیگر تعاملات می‌توان به مشارکت در ساخت برنامه‌ها اشاره کرد.
 
رحمانیان در تکمیل پاسخ این پرسش، اظهار کرد: تمام تلاش ما این است که بتوانیم بازوی رسانه‌ای شنیداری در امر کتاب و کتابخوانی باشیم.
 
همچنین رحمانیان در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری مبنی بر این که «فعالیت‌های سابق رادیو فرهنگ به چه صورت ارائه خواهند شد؟» گفت: تولیدات قبلی رادیو فرهنگ همچنان از این رادیو پخش می‌شوند. رسانه رادیو در حال حاضر 13 رادیو دارد که به صورت پراکنده به امر کتاب می‌پردازند. اما ما به صورت اختصاصی در رادیو فرهنگ گروهی تحت عنوان «گروه کتاب» داریم که به صورت مستمر چهار ساعت برنامه با محوریت کتاب تولید و پخش می‌کنند.
 
وی در ادامه سخنانش، توضیح داد: از میان برنامه‌هایی که طراحی شده‌اند و قرار است ماه‌های آینده با فرمت‌های مختلف ارائه شوند، می‌توان به «60 ثانیه با کتاب»، «قدم زدن در کلمات»، «از واژه تا صدا»، «کتاب کوچک من»،«هنر مکتوب»، «آیینه جیبی»، «کتاب شب»، «شب‌های فرهنگ» اشاره کرد. همچنین برنامه جدید دیگری برای صبح شنوندگانمان با عنوان «فراهنگ» طراحی کردیم.
 
رحمانیان با اعلام این خبر که رادیو فرهنگ به زودی یک رادیو سراسری کتاب خواهد شد، گفت: اکنون نیز موضوعات کتاب در کنداکتور رادیو فرهنگ وجود دارد که بیشتر این موضوعات برای رادیو کتاب است که به تازگی با رادیو فرهنگ ادغام شده است.
 
غلامی جلیسه در ادامه این نشست با اشاره به حضور مستمر مؤسسه خانه کتاب در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، گفت: امسال خانه کتاب که مجری کمیته جنبی بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران است، علاوه بر بخش‌های مختلفی که هر سال در این رویداد فرهنگی ارائه می‌کند، بخش جدید تحت عنوان «خانه کتاب رسانه‌ها» راه‌اندازی خواهد کرد که تصور می‌کنیم فعالیت‌های این بخش می‌تواند به رادیو فرهنگ مرتبط باشد.
 
وی در ادامه سخنانش، گفت: هدفمان از راه‌اندازی بخش «خانه کتاب رسانه‌ها» این است که رسانه‌های مختلف که در حوزه کتاب فعالیت‌ می‌کنند، به بازدیدکنندگان نمایشگاه کتاب تهران معرفی شوند و مخاطبان رسانه‌های مختلف به صورت مستمر با برنامه‌های مورد علاقه خود ارتباط برقرار کنند. در نظر داریم در این بخش، تمام فعالیت‌هایی که صدا و سیما در حوزه کتاب انجام می‌دهد، معرفی کنیم. مؤسسه خانه کتاب اعلام آمادگی می‌کند که در این بخش، می‌تواند ظرفیت‌های رادیو فرهنگ را نیز به مخاطبانش معرفی کند.
 
رحمانیان در ادامه این نشست، اظهار کرد: رادیو و تلویزیون از همان سال‌های نخستین برپایی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، در این رویداد عظیم فرهنگی فعالیت داشته‌اند. امسال نیز به جدیت در این نمایشگاه، مباحث مربوط به کتاب را با قوت بیشتری پیگیری خواهند کرد اما معاونت صدا باید درباره این موضوع که کدام شبکه در نمایشگاه کتاب تهران فعالیت داشته باشد، تصمیم‌گیری کند. در مجموع علاوه بر رادیو فرهنگ سایر رادیو ها نیز در این نمایشگاه حضور خواهند داشت.
 
در ادامه این نشست، علی آقاغفار، سردبیر نشریه کتاب هفته اظهار کرد: به نظرم صدا و سیما در ادغام رادیو کتاب با رادیو فرهنگ اندکی عجله کرد. معتقدم باید به این رادیو فرصت بیشتری برای شکوفایی داده می‌شد چرا که کتاب بسیار در مهجوریت قرار دارد و برای خروج از این وضعیت به زمان بیشتری نیاز بود؛ در هر صورت می‌دانم که نیت این کار خیر بوده است و با تخصصی که آقای رحمانیان دارند، بدون شک بخش کتاب رادیو فرهنگ را ویرایش و پالایش شده اجرا و دغدغه کتاب‌دوستان و اهالی فرهنگ را رفع خواهند کرد.
 
سردبیر نشریه کتاب هفته در بخش دیگر سخنانش، گفت: معتقدم دغدغه کتاب نخواندن مردم از چند منظر قابل بررسی است؛ هنر رسانه‌های مختلف این است که چطور می‌توانند مردم را با کتاب آشتی دهند؛ کار بسیار دشواری است اما امیدواریم آقای رحمانیان در این زمینه بتوانند موفق عمل کنند.
 
در بخش دیگر این نشست، محمد عکاف سردبیر تحریریه خبرگزاری کتاب ایران  اظهار کرد: رادیو فرهنگ نخستین رسانه‌ای بود که به صورت جدی با خانه کتاب وارد تعامل شد و ما این را به فال نیک می‌گیریم.
 
وی توضیح داد: نگاه ما به کتاب فقط خود کتاب نیست بلکه به اعتقاد ما وقتی می‌گوییم کتاب، منظورمان همه اقشار و گروه‌هایی که درگیر کتاب هستند (مانند مؤلف، ناشر، صحاف و ...) است؛ چه بخواهیم چه نخواهیم رادیو فرهنگف کتاب است. ممکن است کتابی در آن معرفی نشود اما بدون تردید از یک نویسنده برای حضور در برنامه‌های خود بهره‌مند خواهند شد.
 
عکاف تأکید کرد: همه آنهایی که در نگارش سهیم هستند به نظر ما سهم قابل توجهی در فرایند کتاب دارند. به همین دلیل ما تصور می‌کنیم می‌توانیم از هر منظری به رادیو فرهنگ دست دوستی دهیم. خبرگزاری کتاب ایران با توجه به این‌که تمامی مؤلفه‌های رادیو فرهنگ را در برنامه‌های خود دارد، می‌تواند برای هر برنامه‌ای که این رادیو تولید می‌کند، یک ضمیمه کتابی باشد. می‌شود بخش هنر و رسانه خبرگزاری کتاب ایران را با اخبار و برنامه‌های شما رونق دهیم؛ این امر باعث می‌شود ضمن این‌که برنامه‌های شما معرفی شوند، نویسندگان و کارشناس‌های شما احساس کنند خارج از رادیو فرهنگ نیز در رسانه‌های دیگر دیده می‌شوند.
 
سردبیر تحریریه خبرگزاری کتاب ایران در ادامه سخنانش، گفت: همچنین بسیاری از محتواهای ما می‌توانند به کارشناسان شما راهکاری برای تولید برنامه‌های جدید ارائه دهند. خبرگزاری کتاب ایران و خانه کتاب می‌توانند در افق و دیدی که شما می‌خواهید از منظر کتاب برای مخاطبانتان ایجاد کنید، کمک کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط