یکشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۹
نگاهی به سه عنوان کتاب در حوزه «انقلاب اسلامی»

همزمان با فرارسیدن ایام دهه مبارک فجر، ایبنا به معرفی کتاب‌هایی با مضمون انقلاب اسلامی که از سوی نشر معارف منتشر شده‌اند می‌پردازد.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)- انقلاب شکوهمند اسلامی ایران در سال ۱۳۵۷ بر علیه رژیم ستمشاهی پهلوی از دید صاحب نظران و متفکران جهان از مهم‌ترین نقاط عطف در تاریخ قرن بیستم به حساب می‌آید.

بررسی و مطالعه درباره ابعاد مختلف این انقلاب بزرگ در طول ۳۶ سال گذشته همواره مورد توجه صاحب نظران، اندیشمندان و پژوهشگران علوم اجتماعی قرار گرفته است و به تبع آن پژوهش‌های متعدد و کتاب‌های متنوعی درباره این رویداد عظیم در داخل و خارج کشور به رشته تحریر درآمده است که به بررسی آن از منظرهای مختلف پرداخته‌اند.

 به مناسبت ایام مبارک دهه فجر ایبنا سه عنوان کتاب را در حوزه «انقلاب اسلامی» که از سوی نشر معارف منتشر شده‌اند، برای اطلاع علاقه‌مندان کتاب و کتابخوانی در ادامه به اختصار معرفی می کنیم.
 
«سبک زندگی به روایت انقلاب اسلامی»
از دکتر محمد صادق کوشکی، چاپ چهارم، قطع: رقعی، 112 صفحه، قیمت سه هزار تومان
این کتاب می‌کوشد الگویی برای زندگی فردی و اجتماعی از آموزه‌های انقلاب اسلامی استخراج کند و به دلیل آن که درباره سبک زندگی سخن می‌گوید، اثری اجتماعی و به لحاظ تبیین دیدگاه سیاسی انقلاب اسلامی درباره شیوه زندگی، اثری سیاسی است و اغلب مخاطبان آن را طیف دانشگاهی، حوزویان و محققانی تشکیل می‌دهند که دغدغه خاصی درباره سبک زندگی مکتب انقلاب اسلامی دارند. در این اثر تلاش شده تا ضرورت ارائه سبک زندگی از جانب تفکر انقلاب اسلامی، اثبات شده و «سبک زندگی جهادی» به عنوان مصداق آن معرفی شود.
کتاب «سبک زندگی به روایت انقلاب اسلامی»، شامل هشت بخش با عناوین «سبک زندگی دینی و سبک زندگی غربی»، «سبک زندگی آمریکایی در تقابل با سبک زندگی دینی»، «دین به مثابه سبک زندگی»، «سبک زندگی دینی و دین برای زندگی»، «سبک زندگی دینی و معاش»، «سبک زندگی جهادی»، «رسانه‌ها و سبک زندگی» و «زندگی جهادی» است.

 «تحلیل کلان انقلاب اسلامی»
از سیدنعمت الله موسوی (ویراستار)، قطع: جیبی، 32 صفحه دورنگ همراه با طرح جلد بدیع، قیمتهزار تومان
بیانات مقام معظم رهبری در موضوعات ذیل:
لزوم نگاه کلان به انقلاب، هدف انقلاب، الگوی مطلوب و میسور، جهاد در برابر موانع، موانع درونی، موانع بیرونی، جمهوری اسلامی چه نمره ای داشته است؟، دو سنت لایتغیر الهی، نه شرقی، نه غربی، لزوم جهاد علمی، استحکام بخشیدن به بنیه اعتقادی، اتحاد و رقابت مثبت بین اجزای نهضت دانشجویی، فعالیت اقتصادی به همراه عدالت.

 «متن به حاشیه نرود»
تهیه و تدوین: مرکز هم اندیشی استادان و نخبگان دانشگاهی، چاپ دوم، قطع: جیبی- رقعی، 144 صفحه دورنگ، قیمت چهار هزار تومان
این کتاب درآمدی بر نگاه برخی از استادان دانشگاه به هویت و سیرت انقلاب اسلامی است.
انقلاب اسلامی مردم ایران تحولی فکری فرهنگی بود، شک نباید کرد که انقلاب اسلامی ایران از همه انقلاب‌ها جداست؛ هم در پیدایش هم در کیفیت مبارزه هم در انگیزه انقلاب و قیام. پسوند اسلامی کافی نیست؛ اصل قضیه این است که مراقب باشیم آن روح، آن سیرت از دست نرود. در زیر به مباحث مطرح شده در کتاب اشاره می‌کنیم:
1. نگاهی به هویت و سیرت انقلاب 2. شاه هم در لفظ عدالت خواه بود (از حرف تا عمل) 3. امام خمینی (ره) و هویت انقلاب اسلامی 4. هویت انقلاب اسلامی در نگاه رهبری 5. بررسی هویت و سیرت انقلاب اسلامی از دیدگاه صاحب نظران 6. گفتمان انتقادی 7. نظارت درون ساختاری 8. انقلاب اسلامی، تحولی فکری فرهنگی 9. انقلاب تاریخ ساز 10. ادوار تاریخی انقلاب اسلامی 11. تفاوت انقلاب ما با دیگر انقلاب‌ها 12. باطن انقلاب اسلامی ایران 13. ویژگی‌های هویتی انقلاب اسلامی 14. ضرورت بررسی هویت انقلاب اسلامی 15. راه کارهای حفظ هویت اسلامی از آفات.
 
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها