چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۵
اهمیت خدمات‌رسانی اطلاعات در کتابخانه، موزه و آرشیو/ نقدی بر اجرای طرح «امین»

حمیدرضا رادفر، مدیر کتابخانه پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در نشست «سیستم و نظام‌های خدمات اطلاعات و دانش» گفت: در بحث‌های مختلف سازماندهی و تحلیل محتوا، هر چقدر کتابخانه، موزه و آرشیو غنی باشد، در صورتی‌که به خدمات‌رسانی توجه نشود،بحث بی‌ارزش است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) چهارمین نشست از سلسله نشست‌های «کتابخانه، موزه و آرشیو (گذشته، حال، آینده)» با عنوان «سیستم و نظام‌های خدمات اطلاعات و دانش» عصر چهارشنبه 24 دی‌ماه در سالن اجتماعات موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک برگزار شد.
 
در این نشست، دکتر علی مرجایی، دکترای مدیریت فناوری اطلاعات و رئیس اداره تجارت الکترونیک بانک گردشگری و دکتر حمیدرضا رادفر، مدیر کتابخانه پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به سخنرانی پرداختند.
 
دسترسی نداشتن به منابع علمی، مانع پیشرفت علمی می‌شود
رادفر، مدیر کتابخانه پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در ابتدای این نشست، با اشاره به نقش کتابخانه، موزه و آرشیو گفت: این سه منبع تاریخی، مهمترین حافظان میراث فرهنگی هستند که در خطر انقراض نیز قرار دارند. حفظ میراث جهانی، دارای استانداردهای خاص و مشخصی است و ما به‌عنوان کتابدار، آرشیویست و موزه‌دار باید در کنار حفظ میراث جهانی، از میراث ملی خود در این مجموعه‌ها نیز حفاظت کنیم.
 
وی تصریح کرد: در بحث‌های مختلف سازماندهی و تحلیل محتوا، هر چقدر کتابخانه، موزه و آرشیو غنی باشد، در صورتی‌که خدمات‌رسانی نداشته باشد، ارزشی ندارد. نقش موسسات در توسعه فرهنگ زمانی اهمیت می‌یابد که بتوان به کاربران و مخاطبان خدماتی را ارائه کرد و این مبحث در سازمان‌های مختلف متفاوت است.
 
رادفر افزود: در بعضی حوزه‌ها، به دلیل سیاست‌های تعریف شده در سازمان، دسترسی به منابع دشوار است، اما باید در کنار حفاظت اطلاعات، مبحث خدمات‌رسانی و دسترسی به منابع تعریف شود، زیرا دسترسی نداشتن به منابع علمی، مانع پیشرفت علمی می‌شود.
 
موسسات باید در اولین گام به بحث مخاطب‌شناسی توجه نشان دهند
وی با تاکید بر مبحث خدمات‌رسانی اطلاعات ادامه داد: پژوهشگران پس از دسترسی نداشتن به منابع در کتابخانه، موزه و آرشیو سراغ اینترنت می‌روند و از منابعی استفاده می‌کنند که در صحت آن‌ها شک و تردید وجود دارد.
 
مدیر کتابخانه پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در ادامه با اشاره به اهمیت مخاطبان گفت: مخاطبان امروزه فعال‌تر از گذشته شده‌اند و موسسات باید در اولین گام به بحث مخاطب‌شناسی توجه نشان دهند.
 
رادفر در پایان با اشاره به انجام طرح «امین» میان کتابخانه‌های کشور اظهار کرد: یکی از مشکلات اجرای طرح «امین» آن است که بین کتابخانه‌های کوچک در کشور اجرا می‌شود و کتابخانه‌های بزرگ در آن درگیر نمی‌شوند.



دغدغه کلی و جهانی، مبحثی به‌نام محتوای مناسب است
در ادامه این نشست، مرجایی، رئیس اداره تجارت الکترونیک بانک گردشگری در تشریح موضوع فن‌آوری اطلاعات و دانش گفت: در بحث فن‌آوری داده‌ها، یکپارچه‌سازی و اتصال کاربر به هر شکل و ایجاد تعامل برای علاقه‌مندی مهم است.
 
وی افزود: دغدغه کلی و جهانی، مبحثی به‌نام محتوای مناسب است و یک ساختار مناسب باید برای آن تعریف شود. در این راستا می‌توان از تولید پایگاه اطلاعاتی استفاده کرد و اگر بتوان داده‌های جمع‌آوری شده را به دانش تبدیل کرد، تمام تعهد خود را به عنوان مدیریت در بخش تکنولوژی ادا کرده‌ایم.
 
مرجایی در پایان با اشاره به اجرای طرح الگوی موفق یکپارچگی در دنیا تصریح کرد: معضلات مرتبط با اجرای یکپارچگی در سراسر دنیا وجود دارد، اما در سطح بالاتر با استفاده از تکنولوژی «وب دو» می‌توان باعث رفع مشکل جمع‌آوری و استفاده از داده‌ها شد.
 
چهارمین نشست از سلسله نشست‌های «کتابخانه، موزه و آرشیو (گذشته، حال، آینده)» با عنوان «سیستم و نظام‌های خدمات اطلاعات و دانش» از ساعت 15 تا 17 عصر چهارشنبه 24 دی‌ماه در سالن اجتماعات موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها