یکشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۵
انتشار 14 کتاب با موضوع سلول‌های بنیادی در 23 سال

امروز (14 دی‌ماه) سالروز درگذشت دکتر سعید کاظمی آشتیانی ، دانشمند و مؤسس پژوهشگان رويان جهاد دانشگاهی است. گزارش پیش‌رو به این بهانه به معرفی این شخصیت علمی و آثار منتشر شده در زمینه سلول‌های بنیادی در مدت 23 سال فعالیت پژوهشگاه رویان اختصاص دارد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) دکتر سعید کاظمی آشتیانی، در نخستین روز فروردین 1340 در تهران به‌دنیا آمد. وی در سال 1358 در رشته فیزیوتراپی، دانشگاه علوم پزشکی ایران تحصیل دانشگاهی را آغاز کرد.
 
آشتیانی در سال 1361 با همکاری دو تن از همکارانش، جهاد گروه پزشکی را در دانشگاه علوم پزشکی ایران تاسیس کرد. این گروه در واقع هسته اولیه جهاد دانشگاهی علوم پزشکی ایران بود که در سال 1365 شکل گرفت. تعطیلی دانشگاه‌ها همزمان با انقلاب فرهنگی باعث وقفه وی در تحصیلات شد، اما سرانجام در سال 1369، توانست مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته فیزیوتراپی دریافت کند.
 
این دانشمند و چهره ماندگار سلول‌های بنیادی، مراکز درمانی متعددی را تاسیس و گروه‌های مختلف پژوهشی راه اندازی کرد. پژوهشکده رویان جهاد دانشگاهی، از مهم‌ترین مراکزی بود که در سال 1370 با مدیریت وی به فعالیت پرداخت.
 
با تغییرات ساختار مدیریتی جهاد دانشگاهی در سال 1371، آشتیانی در سمت ریاست جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشکی ایران به فعالیت پرداخت که تا آخر عمرش ادامه داشت.
 


تالیف کتاب‌های حوزه سلول‌بنیادی و سردبیری مجله علمی پژوهشی یاخته
وی دارای درجه دکترای تخصصی جنین‌شناسی از دانشگاه تربیت مدرس بود که پس از تشکیل پژوهشکده رویان، در رشد طب تولید مثل، فناوری سلول‌های بنیادی و همانند سازی در کشور نقش موثری داشت. کاظمی آشیانی در طول عمر کوتاه خود در زمینه علمی و مدیریتی موفقیت‌های زیادی را برای خود و کشور موجب شد.
 
رئیس سابق پژوهشکده رویان و جهاد دانشگاهی دانشگاه علوم پزشکی ایران، علاوه بر ریاست پژوهشکده رویان و جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشکی ایران، همزمان حضوری پررنگ در فعالیت‌های علمی داشت.
 
از جمله فعالیت‌های وی در عرصه علمی می‌توان به تالیف چندین عنوان کتاب، چاپ ده‌ها مقاله در مجلات علمی داخلی و بین‌المللی، انجام چندین طرح تحقیقاتی ملی، تدریس در دانشکده‌ها، راه‌اندازی گروه‌های پژوهشی در شاخه‌های مختلف علوم پزشکی، برگزاری چند دوره جشنواره بین‌المللی رویان، داوری جشنواره‌های علمی و سردبیری مجله علمی پژوهشی یاخته اشاره کرد.
 
از ویژگی‌های منحصر به فرد این چهره ماندگار سلول‌های بنیادی کشور، توجه به امر کاربردی کردن دانش و فناوری در درمان بود.
 
کاظمی ‌آشتیانی در ۱۴ دی ۱۳۸۴ در سن ۴۴ سالگی بر اثر سکته قلبی درگذشت. مقام معظم رهبری (مدظله) در باره این چهره علمی گفته‌ است: «دکتر کاظمی از رویش‌های مبارکی بود که آینده درخشان علمی در کشور را نوید می‌دهند».



 14 کتاب در 23 سال حاصل تلاش پژوهشگاه رویان
پژوهشگاه رویان، هشتم خرداد ماه سال 1370 به عنوان مرکز جراحی محدود با هدف ارائه خدمات درمانی به زوج‏‌های نابارور و پژوهش و آموزش در زمینه علوم باروری و ناباروری، توسط زنده ياد دكتر سعيد كاظمی آشتيانی و گروهی از پژوهشگران و همکارانش در جهاد دانشگاهی علوم پزشکی ایران تاسیس شد.
 
پژوهشگاه رویان در سال‏های 1377 و 1387 به ترتیب مجوز مراکز تحقیقات علوم سلولی و مرکز تحقیقات پزشکی تولید مثل را از شورای گسترش دانشگاه‏های علوم پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دریافت کرد و آبان ماه 1388 شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با ارتقای آن از پژوهشکده به پژوهشگاه رویان موافقت کرد.

این پژوهشگاه در مدت 23 سال فعالیت، چاپ 14 کتاب فارسی و انگلیسی در قالب تالیف و ترجمه،
چاپ 6 فصل کتاب در کتاب‌های بین‌المللی و چاپ 600 مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی و خارجی را در کارنامه علمی خود دارد. 



3 کتابی که از سوی پژوهشگاه رویان در سال 93 منتشر شد
«آگاهی‌های ضروری در استفاده از رحم جايگزين»
ميترا زندی؛ زيرنظر:مرضيه شيوا؛ زيرنظر:زهره ونكی - پژوهشگاه رويان - 80 صفحه - وزيری (شوميز) - چاپ نخست - 1000 نسخه - 80000 ريال.
 
«تزريق اسپرم درون سيتوپلاسم تخمک (ميكرواينجكشن) = ICSI: Intra - Cytoplasmic sperm injection»
محمدحسين نصراصفهانی؛ مرضيه تولايی؛ ويراستار: شهره روحبانی - پژوهشگاه رويان - 64 صفحه - وزيری (شوميز) - چاپ نخست- 6000 نسخه - 50000 ريال.
 
«مبانی علوم حيوانات آزمايشگاهی: با تاكيد بر جوندگان آزمايشگاهی= The basis of laboratory animal science...»
محمدحسن اصغری ‌وسطی ‌كلائی؛ ابوالفضل خيمه؛ عليرضا نعمتی - پژوهشگاه رويان - 188 صفحه - وزيری (شوميز) - چاپ نخست - 1000 نسخه - 240000 ريال.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها