جمعه ۳۱ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۰:۰۰
راه خود را پيدا كنيد

ماهاتیر محمد رييس‌جمهور افسانه‌اي مالزي مي‌گويد: اگر به فن‌آوری اطلاعات توجه نکنیم یک بار دیگر از غرب عقب خواهیم افتاد. تحقیقات در اکثر دنیا به زبان انگلیسی است باید به این دانش دست بيابيم و علوم را به انگلیسی آموزش دهیم./

خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)- چه بخواهيم  وچه نخواهيم زبان انگليسي را بايد ياد گرفت. در عصر ارتباطات و زمانه اينترنت و ماهواره،‌ اين ندانستن زبان آدم را اگر به عقب برنگرداند حتما باعث مي‌شود درجا بزند. در سنين بالاتر،‌ وقت گذاشتن براي كلاس و از آن دشوارتر نشستن سر كلاس و ترس از بلد نبودن و تنبيه شدن براي نداشتن تكليف ،چيزي است كه خيلي‌ها را از يادگرفتن زبان منصرف مي‌كند.

آيا سايت‌ها جاي كتاب را مي‌گيرند؟ 

«به سايت زبان‌آموزان خوش آمديد. هدف ما کمک به شما براي آموزش هرچه بهتر زبان انگليسي است. در اين سايت مي‌توانيد علاوه بر مقالات، منابع و مطالب آموزشي، از تازه‌ترين خبرهاي مربوط به زبان انگليسي نيز مطلع شويد. دسترسی به همه منابع اين سايت رايگان است، از آنها استفاده کنيد و به ديگران هم استفاده از آنها را توصيه کنيد.» 

مدير وبلاگ AFGHAN ESL معتقد است: «وبلاگ بهتر است نكات مهم و ريز را گوشزد كند. وظيفه يك وبلاگ‌نويس آموزش نيست، كمك كردن است و وبلاگ هيچ وقت جاي كتاب را نخواهد گرفت.»
علي اكبر عطايي، مدير 23 ساله اين سايت مي‌افزايد: مديريت يك وبلاگ به روز ،نياز به صرف زمان دارد كه متاسفانه من به دليل مشغله زياد فرصت ندارم. 

آموزش زبان با استفاده از سرگرمي 

«یکی از راه‌های یاد گرفتن زبان انگلیسی، خواندن متون خنده‌دار از جمله داستان و جوک است.» 

عطايي در پايان هر جوك، ‌لغات مهم آن متن را با معني آورده است. او كه هم اكنون در آموزشگاه به تدريس مشغول است، اعتقاد دارد كه زبان را بايد به گونه‌اي تدريس كرد كه جذابيت لازم را داشته باشد.
به همين خاطر براي جذابيت بيشتر و ناگزير كردن زبان‌آموزان به مكالمه انگليسي از حربه‌هايي مانند چت‌روم انگليسي استفاده كرده است. 

تا چه حد قابل اطمينان است؟ 

آن چه در بسياري از اين سايت‌ها و وبلاگ‌ها مشابه است همين جوك‌ها، ترانه‌ها، ضرب‌المثل‌ها و داستان‌هاي انگليسي است كه بيشتر از آموزش، باعث سرگرمي زبان‌آموزان مي‌شود و چند صباحي آنها را درگير زبان مي‌كند و چه بسا افرادي ‌كه با همين شيوه گرفتار اطلاعات اشتباه شوند. 

khodet ra be kucheye alichap nazan
Dont hit yourself into left Ali Street
(Dont pretend you dont know anything about it )

                                               برگرفته از يك وبلاگ

كتاب واقعي يا الكترونيكي؟

ورق زدن كتاب‌هاي آموزش زبان لذتي دارد. كتاب بوي خوبي دارد. خط كشيدن زير سطرهاي كتاب يا رنگي كردن برخي قسمت‌ها و حاشيه‌نويسي‌هاي صفحات كتاب، نوشتن جواب تمرينات در داخل كتاب و  ورق زدن‌هاي متوالي همه و همه به آموزش كمك مي‌كند. اما كتاب هم نگهداري مي‌خواهد به خصوص اگر آموزشي باشد و اطلاعات هر سطرش براي شما مهم است.  جا گذاشتن كتاب و پاره شدن مكرر صفحات و سيمي كردن و جلد كردن آن، هم زمان‌بر است و هم هزينه‌بر. تازه اگر به موقع كتاب را از فروشگاه‌ها پيدا كنيد و بخريد.
اما كتاب‌هاي الكترونيكي هميشه در دسترس و در كنار شمايند . بدون زحمت و بدون دردسر؛ به شرط داشتن اينترنتي پر سرعت و كارآمد.  

 كتاب و  لوح‌هاي فشرده خود‌‌آموز

«حدود 150 بسته آموزشی را رایگان به اقصی نقاط ایران ارسال کردم که حاوی سطح 1 از یک مجموعه 7 سطحی است اما پس از گذشت تقریبا يك سال و نیم ،هنوز کسی بسته نرم‌افزاری سطح 2 را از من نخواسته و این در حالی است که این بسته‌ها فقط برای کسانی ارسال شد که انگیزه بسیار زیادی برای یادگیری داشتند.»
مدير سايت سلام زبان فكر مي‌كند ایرانی‌ها بسیار تنبلند و در زمینه یادگیری تلاشی از بازدید‌کنندگان ندیده است: «امیدوارم که اشتباه کنم». 

محسن متین، مدير سلام زبان، دانشجوی سال آخر كارشناسي مترجمي زبان دانشگاه پیام نور واحد دماوند است. قبلا خبرنگاری و سردبیری چند نشریه محلی را بر عهده داشته‌. او در ادامه مي‌گويد: «هدف اصلی‌ام این بود تا مردم یادگیری زبان انگلیسی را جدی بگیرند و زبان را آن چیزی که در مدارس می‌خوانند و از آن نفرت دارند، ندانند و به آن علاقمند شوند که در این زمینه موفق هم بوده‌ایم. خیلی‌ها از زبان نفرت داشته‌اند و با دیدن سایت سلام زبان ابراز علاقه کرده‌اند.»

«دیگر وقت شما در راه رفت و آمد به زبانکده‌ها تلف نمی‌شود.» اين جمله را مي‌توانيد در سايت قاصدك ببينيد. قاصدک به گفته خودش، کامل‌ترین مجموعه آموزش زبان انگلیسی زبان را در ایران دارد. این مجموعه‌ها به صورت خودآموز و بدون نیاز به استاد است. در اين سايت مجموعه‌هاي مختلف آموزشي را معرفي و نحوه سفارش و ارسال آنها را هم ذكر مي‌كنند. اما شما اين حق انتخاب را داريد كه به اختيار و سليقه خودتان از هر سطح و دوره‌اي استفاده كنيد مانند دوره مکالمه و مکاتبات حرفه‌ای يا لهجه‌هاي مختلف.

كتاب و استاد در كلاس مجازي

اي‌ـ‌ زبان(ezaban) يك آموزشگاه مجازي است كه ارتباط استاد و دانشجو در آن بيشترين نقش را ايفا مي‌كند. بنابراين تمامي فعاليت‌هايي كه به صورت واقعي در يك آموزشگاه زبان متصور است در اي‌ـ‌ زبان نيز به صورت مجازي و با همان كيفيت انجام مي‌شود. بدين معنا كه سايت اي‌ـ‌ زبان در ساعت‌هايي از روز كلاس‌هاي آن‌لاين يا بر خط آموزش زبان برگزار مي‌كند و افرادي كه در آن كلاس‌ها ثبت‌نام كرده‌اند، مي‌توانند در كلاس مجازي حاضر شده و با استاد خود و ديگر دانشجويان ارتباط برقرار كنند، بپرسند ،تكاليف انجام داده خود را ارائه دهند و در امتحانات حاضر شوند و پس از قبولي به ترم بالاتر بروند.

آراسپ كاظميان، مدير بيست و هشت ساله اين سايت كتاب‌هاي interchange را در اين كلاس‌ها تدريس مي‌كند و در صدد است تا كلاس‌هاي آموزش زبان فرانسه، ژاپني و همچنين كلاس‌هاي زبانشناسي را نيز برگزار كند.

Open Language Centre) OLC) سابقه بيشتري در اين زمينه دارد. از اهداف مهم اين سایت، آموزش زبان انگلیسي مجازی و الکترونیکی (E-learning)  و آموزش مکالمه زبان انگليسی به كساني است كه با توجه به علاقه زيادی که به فراگيری زبان انگليسي دارند، به هر دليل تاكنون نتوانسته‌اند به اين امر بپردازند‌.

دانشجويان برای ثبت‌نام در اين دوره‌ها لازم است در آزمون ورودی به صورت Online شرکت و در دوره آموزشی مورد نظر ثبت‌نام کرده و در كلاس‌هاي مجازي شركت كنند. 

از خصوصيات OLC استاد Online است. با استفاده از اين سرویس شما می‌توانید سوالات درسی خود را در خصوص زبان انگلیسی از استاد راهنما پرسیده و پاسخ خود را آنلاین دریافت کنید. اين استادها هميشه online هستند و در كنار اداره كلاسها، ‌چك كردن پست‌هاي انجمن و ‌نظارت بر تمامي فعاليت‌هاي زبان‌آموزان، ‌تمام سوالات آنها را در هر ساعت از شبانه‌روز پاسخ مي‌دهند.

شايان شليله مدير اين سايت مي‌گويد: «آموزش مجازي يعني استفاده از تمام ابزارهاي اينترنت براي يادگيري، كه اين مي‌تواند حتي جستجو كردن را هم شامل شود.» 

OLC از سال 2001 راه اندازي شده و تاكنون 40 هزار زبان‌آموز دارد.

اقتصادي‌تر

كاظميان مدير اي‌ـ‌‌ زبان معتقد است كه اين نوع آموزش از همه نظر بسيار اقتصادي است. دانشجويان هزينه كمتري مي‌پردازند. استادان حق‌التدريس بيشتري دريافت مي‌كنند و برگزاركنندگان اين دوره‌ها منفعت بيشتري مي‌برند. 

اما مدير سايت OLC مي‌گويد: «چهار سال فقط سرمايه‌گذاري كرديم و از سال پيش تازه هزينه‌ها را پوشش مي‌دهد كه اميدوارم كه از سال‌هاي آينده با جا افتادن بيشتر online business بازدهي خوبي داشته باشيم.»

او ادامه مي‌دهد كه اين نوع آموزش براي زبان‌آموزان مقرون به صرفه است چون زبان‌آموزان هزينه كمتري نسبت به كلاس‌هاي آموزشگاه‌هاي حقيقي مي‌پردازند. 

نياز فرهنگي جامعه ايراني

مدير OLC مي‌گويد: بعضي از زبان‌آموزان ترجيح مي‌دهند در كنار محتواي آن‌لاين، كتاب و لوح‌هاي فشرده هم داشته باشند. اين يك نياز فرهنگي است و تقاضا در اين مورد بسيار زياد است. به همين دليل اين گروه پس از ثبت نام، پکیج آموزشی زبان انگلیسی آنلاین شامل کتاب و لوح فشرده را برای دانشجويان ارسال می‌كنند.

سلاله نقاش‌زاده، 30 ساله مهندس صنايع و كارمند است و تا به حال در آموزشگاه‌هاي زبان شركت نكرده. 8 ماه است كه از طريق آموزشگاهي‌ مجازي مشغول به تحصيل زبان انگليسي است. چون كارمند است، فرصت شركت در آموزشگاه‌ها را ندارد و اعتقاد دارد كه مزيت اين نوع كلاس‌ها در اين است كه هر جا كه دسترسي به اينترنت داشته باشد ،مي‌تواند از كلاس‌ها به راحتي استفاده كند: «به طور اتفاقي اين سايت را پيدا كردم و پيش از شركت در كلاس‌ها، كمي بي‌اعتماد بودم ولي تصميم گرفتم كه يك بار امتحان كنم و هزينه كلاس را بپردازم چون هزينه بالا نبود. ولي الان خيلي راضي ام. چهار ترم تا به حال خوانده‌ام.» 

شيما محمد‌زاده نزديك به دو سال و نيم است كه در آموزشگاه‌هاي مجازي زبان مي‌آموزد. كلاس‌ها را بسيار مفيد مي‌داند. او قبلا در آموزشگاه، زبان انگليسي خوانده است اما اين كلاس‌ها را بسيار جذاب مي‌داند.

به عقيده غزل تهراني، دانشجوي مهندسي IT،‌ آموزشگاه‌هاي مجازي از آموزشگاه‌هاي واقعي خيلي بهترند. قبلا در كلاس‌هاي آموزشگاهي شركت كرده و چند ترم خوانده است ولي تاثير اين كلاس‌ها برايش بيشتر و يادگيري‌اش بهتر بوده است: «وقتي در اينترنت جستجو كردم آموزشگاه‌هاي مجازي ديگري نيز پيدا شد. ولي در روزنامه جام‌جم گزارشي در اين مورد به چاپ رسيده بود. تصميم گرفتم از طريق اين سايت اقدام كنم.»

زهرا درستي 29 ساله است. مدتي است كه از طريق يكي از سايت‌ها به صورت  خودآموز با كمك كتاب و سي دي مشغول زبان آموزي است. او اعتقاد دارد كه خودآموز خيلي بهتر از كلاس‌هاي زبان است. به شرط اين كه راهنماي خوبي داشته باشيم: «كلاس‌هاي آموزشگاه‌ها فقط وقت تلف كردن است.» 

ليلا نصيري 30 سال دارد و فارغ‌التحصيل كارشناسي حسابداري است. او هم كتاب و لوح فشرده خودآموز را دريافت كرده است و معتقد است كه اين مواد خودآموز بسيار غني و عالي اند. اما ؛ «متاسفانه من به دليل كمبود وقت كه البته فقط يك بهانه است نتوانستم ادامه بدهم. در يك كلام،‌ كوتاهي از من بوده است».

و در آخر 

كتاب براي آموزش زبان لازم است. چه كاغذي، ‌چه الكترونيكي. اما روش‌هاي استفاده از آن متفاوت است. هيچ روشي بهتر از ديگري نيست. هر روشي ويژگي‌هاي خودش را دارد و شايد بهترين روش مجموعي از ويژگي هاي چند روش به انتخاب دانشجو باشد.

شايد ما از بودن در كنار ديگران انرژي مي‌گيريم. شايد هنوز دل به تخته سياه و سفيد بسته‌ايم. شايد هم حوصله هيچ يك از اين‌ها را نداريم و آن قدر به خودمان اعتماد داريم كه بدون معلم  با كتاب و سي‌دي  كار كنيم. اما شايد به كلاس و معلم نياز داريم ولي استرس بودن در كلاس اذيتمان مي‌كند. براي تمام اين‌ها راه‌حل هست. هر كسي با روشي هماهنگ است. راه خود را پيدا كنيد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها