سه‌شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۷
قیصری: شجاعت «فراست» در به تصویرکشیدن چهره منفی متظاهران ستودنی است

مجموعه داستان «هر زندگی یه قصه است» نوشته قاسمعلی فراست در سرای اهل قلم با حضور نویسنده اثر،‌ مجید قیصری و فرحناز علیزاده نقد و بررسی شد. مجید قیصری درباره این کتاب گفت: باید به شجاعت نویسنده‌ای که در این مجموعه با دردمندی موضوعات دینی را دستمایه کار قرار داده و با جسارت چهره منفی تظاهر‌گری و قضاوت‌های نابجا را به تصویر کشیده است تبریک گفت.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) مجید قیصری با اشاره به مضامین مشترک مجموعه داستان «هر زندگی یه قصه است» گفت: در تمامی داستان‌های مجموعه با نگاهی اخلاقی نسبت به مسایل مواجهیم. از مهم‌ترین بن‌مایه‌هایی که در همه داستان‌های مجموعه تکرار می‌شود مسأله قضاوت است. نویسنده  شخصیت‌های داستانی و مخاطبان را در موقعیت قضاوت قرار می‌دهد و  در پایان با پرده‌برداری از اصل ماجرا پیش‌داوری‌ها را بر هم می‌زند.

قیصری داستان«عروسی» را از موفق‌ترین داستان‌های این مجموعه دانست و گفت: نویسنده در این داستان موقعیت پسر نوجوانی را به تصویر می کشد که به نمایندگی از خانواده‌اش به مراسم عروسی می‌رود، اما صاحبان مجلس به واسطه این‌که کوچک است برخورد مناسبی با وی نمی‌کند.
 
قیصری درباره شیوه‌های روایت داستان‌های این مجموعه گفت: رویکرد روایت در این مجموعه رویکردی تصریحی است و نویسنده به شیوه حکایات کهن به روایت ماجرا می‌پردازد. ایراد این شیوه آن است که نویسنده تمام مسایل را آشکارا توضیح می‌دهد و جایی برای کشف متن توسط مخاطب باقی نمی‌گذارد. با توجه به شیوه‌ای که فراست در این داستان‌ها برگزیده بسیاری از مسایل مطرح شده در سطح باقی مانده و عمق نمی‌یابند.
 
وی افزود:‌ این نوع نگاه تصریحی در جنس زبان شخصیت‌ها و اسم‌هایی که نویسنده  برای  آنها برگزیده نیز حاکم است. به عنوان نمونه در داستان نخست مجموعه، با آن‌که با شخصیت‌های مختلف مواجهیم اما همه از  لحن و دیدگاه مشابه برخوردارند که به شخصیت پردازی داستان لطمه می‌زند. اسامی شخصیت‌هایی همچون «غلامحسین» و «فتانه» نیز اگر چه بر مبنای رفتار و منش شخصیت‌ها انتخاب شده‌اند اما راه را برای این‌که مخاطب، خود  نسبت به شخصیت‌ها به شناخت برسد می‌بندد.
 
قیصری در پایان صحبت‌هایش گفت: با همه ایرادهای فرمی که به متن وارد است باید به شجاعت نویسنده‌ای که در این مجموعه  با دردمندی موضوعات دینی را دستمایه کار  قرار داده  و با جسارت چهره منفی تظاهر گری و قضاوت‌های نابجا را به تصویر کشیده است تبریک گفت. فراست در «هر زندگی یه قصه است» موضوعات معتنابهی از جامعه را دستمایه کار خود قرار داده و این نوع نگاه اخلاقی بسیار ارزشمند است .امیدوارم این کتاب توسط آن قشر از جامعه که  به کتاب خواندن رغبتی نشان نمی‌دهند خوانده شود.  
 
فرحناز علیزاده، نویسنده و منتقد ادبی نیز درباره این مجموعه داستان گفت: از هشت داستان این مجموعه هفت داستان در ژانر واقع‌گرا و یک داستان به نام «یک انگشت عسل» در ژانر داستان شگفت نوشته شده‌اند.
 
 
وی با اشاره به داستان «هر زندگی به قصه است» در این مجموعه گفت: این داستان درباره پیش نماز مسجدی است که هر روز از تعداد نمازگزارانی که به او اقتدا می کنند کاسته می‌شود. در این داستان با تعدد شخصیت‌ها و روایت‌های مختلف درباره شخصیت اصلی داستان مواجهیم. بنابراین این اثر رویکرد یک داستان موازی را دارا است. در چنین الگویی نویسنده با بهره از روایت‌های مختلف و با بهره از گفتارهای متفاوت و متناقض شخصیت‌ها،  مخاطب را در درک اصل ماجرا به چالش می کشد. به نظرم مشکل اصل این داستان آن است که همه شخصیت‌ها از یک نوع نگاه و گفتار مشابه برخوردارند. اگر نویسنده از نگاه‌های متفاوت شخصیت‌ها بهره می‌برد این اثر به داستان موفق تری تبدیل می‌شد.
 
در پایان این نشست قاسمعلی فراست گفت: نویسنده پس از آن‌که داستانش را نوشت و به انتشار رساند دیگر هیچ حرفی برای گفتن ندارد زیرا تمام آنچه را مد نظرش بوده در داستانش مطرح کرده است. این مجموعه پیش از این‌که به نشر نیستان سپرده شود، به سه ناشر دیگر نیز سپرده شده بود که در هر سه مورد از انتشار باز ماند. پاسخ ناشران این بود که جرأت انتشار چنین کتاب و موضوعی را نداریم.از دست‌اندرکاران نشر نیستان سپاسگزارم که مسئولیت چاپ این اثر را به عهده گرفتند.

نشست نقد و بررسی مجموعه داستان «هر زندگی یک قصه است» نوشته قاسمعلی فراست عصر دیروز در سرای اهل قلم برگزار شد. 
 
 
  
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها