سه‌شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۳ - ۲۲:۳۲
گذری بر شعر و ادبیات عاشورایی/ گزیده‌ای از اشعار و گفت‌وگوهای عاشورایی در ایبنا

این گزارش بر اساس مجموعه گفت‌وگوهای انجام شده با پژوهشگران، نویسندگان و شاعران در اتاق گفتگوی خبرگزاری کتاب ایران، به بررسی روند شکل‌گیری و چالش‌های پیش‌روی شعر و ادبیات عاشورایی می‌پردازد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) تاریخ به‌وجود آمدن شعر و ادبیات عاشورایی قدمتی به‌اندازه تاریخ دارد؛ تاریخی که از همان زمان وقوع حاثۀ بزرگ کربلا آغاز می‌شود. از همان زمان مورخان و نویسندگان برای روشن کردن ابعاد مختلف این واقعه عظیم دست بر قلم بردند و دیده‌ها، شنیده‌ها و یافته‌های خود را مکتوب کردند؛ بطوری که این روند روز به روز شدت بیشتری به خود گرفت تا به امروز ادامه یافت.

اما بررسی دیدگاه‌ و نظرات فعالان این عرصه درباره روند تاریخی شعر و ادبیات عاشورایی و همینطور بررسی چالش‌ها، مشکلات و آسیب‌های پیش‌روی آن، موضوعیست که در این گزارش به آن پرداخته شده است.

این گزارش شامل اظهار نظر 10 نفر از پژوهشگران، نویسندگان و شاعران شناخته شده کشور است که با حضور در اتاق گفت‌وگوی خبرگزاری کتاب ایران، به بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود درباره جایگاه شعر و ادبیات عاشورایی، چالش‌ها و آسیب‌های پیش‌رو و کارکرد آن در جامعه پرداخته‌اند.

 
ردیف مصاحبه شونده سخنان کلیدی متن کامل گفت‌وگو
1 حمیدرضا شکارسری سوگ، حماسه و عرفانِ عاشورا در ادبیات دینی ما متجلی است اینجا
2 اسماعیل امینی شعر عاشورایی اسطوره سرایی نیست، بیان واقعیت است/صمد بهرنگی هم برای عاشورا نوحه گفته است اینجا
3 ابوالقاسم حسينجاني عاشورا نگاري بدون عاشورا پژوهي جايز نيست/ توجه به صلح‌طلبی و اصلاح گری به عنوان پيام و رسالت عاشورا اینجا
4 اسماعیل آذر شعر آیینی با پشتوانه علمی و اندیشه‌ای جاودانه می‌شود/ شاخصه های شعر محتشم کاشانی و ایرج میرزا اینجا
5 حجت‌الاسلام علی‌اکبر رنجبران متاسفانه همچنان در مقاتل دوره صفوی باقی مانده‌ایم/ لزوم احیاء کتاب‌های عاشورایی گذسته اینجا
6 پرویز خرسند حسینی را دوست دارم که گاندی درباره او فریاد می زند اینجا
7 طاهره ایبد تقابل خوبی و بدی در واقعه عاشورا می تواند دستمایه کتاب های عمقی برای کودکان باشد اینجا
8 آیت الله محمود امجد برخی منابع برای خواندن روضه ها درست نیست/ محققان باید حضرت عباس(ع) را در شان انسان کامل معرفی کنند اینجا
9 حجت‌‌الاسلام محمد رکعی  زمینه‌های روانشناسی و جامعه شناسی واقعه عاشورا بايد بررسی شود/ لزوم نگاه علمی به تاریخ و تعریف کارکردهای امروزین اینجا
10 مجید ملا محمدی نویسندگان کودک و نوجوان در داستان‌های عاشورایی باید به اصل سند تاریخی وفادار باشند اینجا

همچنین این گزارش به ارائه برخی از اشعار سروده شده درباره حادثه کربلا می‌پردازد. بطور مثال اشعار بسیاری از حافظ نشان صریح یا تلویحی به ارادت وی به ساحت اهل بیت دارند و بسیاری از بزرگان اهل دل معتقدند غزل 333 دیوان خواجه شیراز به شام غریبان حضرت زینب(س) اشاره دارد. برای دیدن متن کامل شعر اینجـــا کلیک کنید.

همچنین تحلیل دکتر محمدهادی مؤذن از غزل «شاه شمشاد قدان» حافظ شیرازی که آن را با ارائه تحلیلی دقیق و زیبا به وصف ماه بنی هاشم، حضرت ابوالفضل (ع) نسبت می‌دهد، بدون شک برای  علاقمندان حوزه ادبیات و موضوعات دینی، خواندنی است. این مطلب را اینجـــا بخوانید.

برای بسیاری از عاشقان قمربنی هاشم دیدن شعری که روی سنگ قبر سقای آب و ادب حضرت ابوالفضل (ع) بسیار دیدین و خواندنی است. روی سنگ مرمر مستطیلی شکل که بر این مقبره شریف و در طول بقعه حرم قرار گرفته اشعاری نقش بسته است. متن کامل این شعر را اینجـــا بخوانید.

دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی، استاد برجسته ادبیات کشورمان، شعری زیبا برای حضرت امام حسین(ع) دارد که کمتر مورد توجه اهل ذوق بوده است. این شعر به انگیزه شب عاشورا  منتشر شده است که متن کامل این شعر را می‌‌توانید اینجـــا ببینید.

همچنین از حاج علی انسانی آثار فراوانی چاپ شده است و مداحان اهل بیت(ع) در مدیحه خوانی و مرثیه خوانی و اهل شعر و ادبیات نیز از سروده های او بسیار استفاده می کنند. «ای خداوند ادب» شعر علی انسانی برای حضرت عباس(ع) است که می‌توانید برای دیدن متن کامل این شعر اینجـــا کلیک کنید.

شعر علیرضا قزوه با عنوان «به احترام ابوالفضل» نیز از جمله اشعار فاخری است که در بسیاری از مجالس خوانده می شود. این شعر شعر آئینی به مناسبت عاشورا حسینی در خبرگزاری کتاب منتشر شده است. متن کامل این شعر را نیز اینجـــا اینجا بخوانید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها