دوشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۰
کتابخانه‌ تازه‌های نشر ایران در خانه کتاب افتتاح شد

کتابخانه‌ تازه‌های نشر ایران دقایقی پیش افتتاح شد. نجفعلی میرزایی، مدیرعامل موسسه خانه کتاب در این مراسم گفت: کتابخانه‌ تازه‌های نشر ایران، کانون اصلی کتاب‌شناسی کشور است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) کتابخانه‌ تازه‌های نشر ایران امروز (26 آبان‌ماه) با حضور نجفعلی میرزایی، مدیرعامل موسسه خانه کتاب، مجید غلامی‌جلیسه، معاون فرهنگی، آموزشی و پژوهشی موسسه خانه کتاب، جمعی از کارشناسان این موسسه و برخی نمایندگان رسانه‌های مختلف افتتاح شد.

 مدیرعامل موسسه خانه کتاب در این مراسم اظهار کرد: کتابخانه‌ تازه‌های نشر ایران نه فقط از بُعد امانت کتاب بلکه برای بهره‌مندی پژوهشگران، مدیران و خبرنگاران حوزه کتاب، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

میرزایی ادامه داد: مدیران و برنامه‌ریزان فرهنگی و پژوهشگران حوزه صنعت نشر می‌توانند با استفاده از کتابخانه تازه‌های نشر ایران، به همه سرمایه و تازه‌های نشر یک حوزه ویژه به‌صورت تجمیع دسترسی داشته باشند و آنها را تحلیل و ارزیابی کنند.

مدیرعامل موسسه خانه کتاب ضمن تاکید بر این نکته که کتابخانه تازه‌های نشر ایران، کانون اصلی کتاب‌شناسی کشور است، گفت: در آینده نزدیک این مرکز، کانون  حرکت‌های مهم فرهنگی مانند نقد کتاب، جوایز و انواع جشنواره‌ها خواهد بود.

میرزایی افزود: کتابخانه تازه‌های نشر ایران از افزایش کتابسازی و شیوع نشر کتاب‌های زرد جلوگیری می‌کند.

مجید غلامی‌جلیسه، معاون فرهنگی، آموزشی و پرورشی موسسه خانه کتاب از دیگر سخنرانان این مراسم بود. وی عنوان کرد: راه‌اندازی کتابخانه تازه‌های نشر ایران پایه اولیه پروژه اطلاع‌رسانی موسسه خانه کتاب است. اطلاعات تمام کتاب‌های موجود در این کتابخانه هم روی وب‌سایت خانه کتاب به نشانی www.Ketab.ir قرار می‌گیرد و هم به‌صورت ماهانه در کتاب‌شناسی‌ ماه منعکس می‌شوند.

وی با اشاره به موارد قابل استفاده از کتابخانه تازه‌های نشر ایران، ادامه داد: از منابع موجود در کتابخانه تازه‌های نشر ایران می‌توان در روند داوری جایزه کتاب سال بهره‌مند شد. همچنین علاوه بر این‌که پژوهشگران و خبرنگاران حوزه کتاب به‌ویژه خبرگزاری کتاب ایران می‌توانند از این مرکز بهره‌مند شوند، سردبیران نشریه کتاب هفته و فصلنامه‌های تخصصی نقد کتاب نیز می‌توانند از منابع آن استفاده کنند.

غلامی جلیسه با اشاره به فرایند عرضه تازه‌های نشر در این کتابخانه، گفت: در این فرایند، بعد از اعلام وصول کتاب‌ها به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ناشران بلافاصله یک نسخه از تازه‌های نشر خود را به موسسه خانه کتاب ارسال می‌کنند. پیش از این، کتاب‌های ارسالی به خانه کتاب در انبار این موسسه قرار می‌گرفتند و سپس به مراکز مختلف توزیع می‌شدند، اما با راه‌اندازی کتابخانه تازه‌های نشر ایران، آثار پیش از این‌که در کتابفروشی‌های میدان انقلاب توزیع شوند در این کتابخانه عرضه می‌شوند.

وی با بیان این‌که کتابخانه تازه‌های نشر ایران کتاب‌های چاپ نخست سال‌های 1392 و 1393 را در 69 موضوع در خود جا داده است، گفت: با پایان یافتن سال جاری و آغاز سال 1394، این آثار از کتابخانه جمع آوری می‌شوند و به کتابخانه‌های سراسر کشور توزیع می‌شوند و بلافاصله کتاب‌های چاپ نخست سال 1394 جایگزین می‌شوند. 

غلامی‌جلیسه در ادامه سخنانش، گفت: کتاب‌های جمع‌آوری شده از کتابخانه تازه‌های نشر ایران در نمایشگاه کتاب تهران سال آینده در قالب بخشی از کارنامه نشر، ارائه خواهند شد.

معاون فرهنگی، آموزشی و پرورشی موسسه خانه کتاب با بیان این‌که منابع موجود در کتابخانه تازه‌های نشر در قالب نرم‌افزار نیز عرضه می‌شود، اظهار کرد: همکاران موسسه خانه کتاب می‌توانند منابع این کتابخانه را به مدت 10 روز به امانت بگیرند. در حال فراهم کردن زمینه استفاده سایر افراد (افراد خارج از مجموعه همکاران خانه کتاب، مدیران فرهنگی و خبرنگاران حوزه کتاب) از خدمات و منابع کتابخانه تازه‌های نشر ایران هستیم. این امکان به‌زودی محقق خواهد شد.

در بخش دیگر این آیین، منیره علائی مه‌آبادی، مسئول کتابخانه تازه‌های نشر ایران، گفت: این کتابخانه حدود 17 هزار و 600 عنوان کتاب را دربردارد که سه هزار و 500 عنوان کتاب‌های چاپ نخست سال 1392 و مابقی ویژه سال 1393 هستند.

علائی مه‌آبادی اظهار کرد: تعدادی از کتاب‌هایی که به خانه کتاب عرضه می‌شوند، به قم ارسال می‌شوند و بعد از بررسی‌های کارشناسانه‌، دوباره به این موسسه با هدف عرضه در کتابخانه تازه‌های نشر ایران برمی‌گردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط