پنجشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۳
قاسمی: کتاب‌شناسی یاریگر محققان است به‌شرط آنکه مبتنی بر فرهنگ خودمان باشد /رحمان دوست: مطبوعات کودک از کتاب‌های این حوزه خواندنی‌تر است

سید فرید قاسمی، پژوهشگر رسانه و روزنامه‌نگار پیشکسوت در مراسم رونمایی از کتاب «نشریات کودک و نوجوان» گفت: کتاب‌شناسی یاریگر محققان است به‌شرط آنکه بومی و مبتنی به فرهنگ خودمان باشد. مصطفی رحمان دوست نیز در این آیین تأکید کرد: مطبوعات کودک از کتاب‌های این حوزه خواندنی‌تر است.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): مراسم رونمایی از کتاب «نشریات کودک و نوجوان» تحقیق و پژوهش سید علی کاشفی خوانساری و فرزانه فخریان لنگرودی، عصر امروز پنجشنبه ۲۲ آبان با حضور و سخنرانی سید فرید قاسمی، پیشکسوت روزنامه‌نگاری، مصطفی رحمان دوست، شاعر و نویسنده، مسعود کوثری، مدرس ارتباطات و مدیر انتشارات علمی و فرهنگی، محمدجواد مرادی نیا، معاون مرکز اسناد کتابخانه ملی، جواد محقق، نویسنده و پژوهشگر، حجت‌الاسلام محمدرضا زائری، نویسنده و محقق دینی، محمود حکیمی، نویسنده پیشکسوت و نویسندگان و پژوهشگران در سالن نشست‌های بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها، برگزار شد.

استاد سید فرید قاسمی، روزنامه‌نگار، محقق و پژوهشگر پیشکسوت در بخشی از سخنرانی خود در این مراسم گفت: درباره کتاب جدید سید علی کاشفی، سه مبحث را می‌توان شرح کرد: بررسی سیر تاریخی فهرست‌نگاری مطبوعات، ضرورت کار پژوهشی در این موضوع و بررسی تطبیقی این فهرست‌نگاری‌ها باکارهای مشابه در دیگر کشورهای جهان.

وی افزود: کتاب‌شناسی‌ها و فهرست‌ها یاریگر محققان هستند. بیایید با اتکا به فرهنگ خودمان پژوهش‌ها را انجام دهیم. متأسفانه ما بافرهنگ خود بیگانه‌ایم و نگاه ما متأسفانه مدام به بیرون است. باید تمام تحقیقاتی که در پژوهشکده‌های مختلف انجام می‌گیرد، کارکرد بومی داشته باشند و کار کاشفی نیز در این راستاست.

قاسمی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت فهرست‌نگاری مطبوعات، گفت:‌ مبدأ فهرست‌نگاری مطبوعات در کشور به قبل از دوران مشروطه بازمی‌گردد. در حوزه فهرست‌نگاری مطبوعات کودک و نوجوان، تاکنون ۱۰ کتاب منتشرشده که ۵ کتاب حاصل کار سید علی کاشفی خوانساری است.

این مدرس و محقق پیشکسوت همچنین اظهار کرد: کاشفی این هنر را دارد که توأمان هم کار پژوهشی انجام دهد و هم دیگر پژوهشگران را مدیریت کند.

مطبوعات کودک و نوجوان از کتاب‌های این حوزه غنی‌ترند

مصطفی رحمان دوست در این مراسم گفت:‌ آثار پژوهشی مانند کتاب جدید آقای خوانساری درباره مطبوعات حوزه کودک و نوجوان بسیار کم انجام‌شده است. این در صورتی است که مطبوعات کودک و نوجوان از کتاب‌های این حوزه بسیار غنی‌تر و خواندنی‌تر هستند.

وی افزود: بسیاری از نشریه‌های حوزه کودک و نوجوان وابسته به مراکز دولتی هستند و این نکته هم حُسن‌هایی دارد و هم واجد اشکالاتی است. اشکال آن در این است که نمی‌توان یک سیاست کلان برای این نشریه‌ها در نظر گرفت، چراکه مدیران دولتی مدام تغییر می‌کنند و مدیران جدید سلیقه‌های خود را به نشریه می‌آورند. هر رییس جدیدی که می‌آید با خود رهنمود بسیار دارد.

رحمان دوست در ادامه با اشاره به این نکته که اغلب سردبیران نشریه‌های کودک و نوجوان، آشنایی چندانی باکار برای کودک نداشته‌اند، گفت: متأسفانه این سردبیران دغدغه چندانی در راستای کار برای طیف سنی کودک و نوجوان نداشته‌اند و این مسئله ضربه بسیاری را به این نشریه‌ها وارد کرده است.

این شاعر همچنین اظهار کرد: حُسن وابستگی نشریات حوزه کودک و نوجوان به نهادهای دولتی در این است که بهای نشریه‌ها ارزان تمام می‌شود. انتشار ارزان این نشریات یک ضرورت انکارناپذیر است.

ژورنالیسم برای کودکان و نوجوانان باید یک رشته آکادمیک شود

یکی دیگر از سخنرانان این مراسم مسعود کوثری، عضو هیات علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران و مدیر انتشارات علمی و فرهنگی بود. وی در بخشی از سخنان خود گفت: کار مطبوعاتی برای کودکان و نوجوانان بسیار سخت است و به همین دلیل ما اکنون در حوزه‌هایی چون گرافیک نشریات کودکان و... ضعف داریم.

وی افزود: من معتقدم که روزنامه‌نگاری برای گروه سنی کودک و نوجوان باید به‌صورت یک رشته دانشگاهی تعریف شود تا ما شاهد شکوفایی در این عرصه باشیم.

کوثری در پایان از انتشار نشریه «پرنده آبی» از سوی انتشارات علمی و فرهنگی در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

حجت‌الاسلام محمدرضا زائری، محمدجواد مرادی نیا، جواد محقق، محمود حکیمی، حسن احمدی، و مرتضی سلطان (مجموعه‌دار نشریات کودک و نوجوان) در این مراسم در سخنان کوتاهی، از زحمات سید علی کاشفی خوانساری برای انتشار کتاب «نشریات کودک و نوجوان» قدردانی کردند.

در این مراسم همچنین چهره‌هایی چون اسماعیل امینی، شاعر، منتقد و مدرس دانشگاه، یحیی دهقانی، عضو هیات مدیره انجمن ناشران و مدیر انتشارات مبتکران، پدرام پاک آیین، مدیرکل سابق مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت ارشاد و دیگر چهره‌های فرهنگی حضور داشتند.

کتاب «نشریات کودک و نوجوان» پژوهش و نگارش سید علی کاشفی خوانساری و فرزانه فخریان لنگرودی است که فهرست‌نگاری نشریات کودک و نوجوان از سال ۱۳۵۸ تا ۱۳۸۷ است.

این کتاب با شمارگان هزار نسخه، ۱۳۲ صفحه و بهای ۲۷ هزار تومان از سوی انتشارات حوا روانه کتابفروشی‌ها شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها