شنبه ۳ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۶
بیهقی رویدادهای تاریخی را با ضرب‌المثل روایت کرده است/ غفلت از بزرگترین سراینده نثر فارسی در تاریخ

محمدجعفر یاحقی در همایش بزرگداشت «ابوالفضل بیهقی» در سبزوار گفت: بیهقی بسیاری از مسائل و رویدادهای تاریخی را تبدیل به حکایت و ضرب‌المثل کرده و شایسته است که این ضرب‌المثل‌ها با خط خوش خطاطان نوشته شود و در منظر عموم قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) دکتر محمدجعفر یاحقی با بیان این‌که اگر تاریخ بیهقی نبود بسیاری از شاعران و اشخاص تاثیرگذار را نمی‌شناختیم، افزود: تاریخ بیهقی جلوگاه معارف روزگار خودش است. بیهقی بسیاری از مسائل و رویدادهای تاریخی را تبدیل به حکایت و ضرب‌المثل کرده و شایسته است که این ضرب‌المثل‌ها با خط خوش خطاطان نوشته شود و در منظر عموم قرار گیرد. 

وی با تاکید بر اهتمام بیشتر به شناساندن بزرگان علم و ادب ادامه داد: انتظار می‌رود در کشور نام موسس‌های ادبی، کوچه‌ها و خیابان‌ها مزین به نام شخصیت‌های بزرگی چون بیهقی شود. اگر در این زمینه کوتاهی شود نام بزرگان و مفاخر کشور توسط دیگر کشورها تصاحب خواهد شد. 

رئیس مجمع نمایندگان خراسان رضوی نیز در این همایش از دکتر حدادعادل خواست به عنوان عضو شورای انقلاب فرهنگی همت کند تا این مطالبه به‌حق مردم برای ثبت روز بیهقی در تقویم محقق یابد. 

بیهقی مورخ بزرگ، ادیبی توانا و حکیمی پخته بود

سپس غلامعلی حدادعادل گفت: ابوالفضل بیهقی یک مورخ بزرگ، ادیبی توانا و حکیمی پخته و باتجربه بود. بیهقی در نثر فارسی اثری به یادگار گذاشته که اهمیت آن کتاب به نثر که همان تاریخ بیهقی است کمتر از اهمیت شاهنامه به شعر نیست. تاریخ بیهقی آن قدر استوار، صحیح و فصیح نوشته شده که حتی برای نویسندگان امروز درس‌های بسیاری دارد. 

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با تاکید برتکریم و بزرگداشت مفاخر و اندیشمندان خطاب به مردم سبزوار گفت: این ذوق و شوق شما به مفاخر شهرتان ستودنی است. امیدوارم خواسته به‌حق سبزواری‌ها به نتیجه برسد و یک روز در تقویم به نام ابوالفضل بیهقی ثبت شود. 

استاد و چهره ماندگار ادبیات فارسی ایران نیز در این همایش خواستار تصویب ثبت روز اول آبان به‌عنوان روز بیهقی و روز نثر فارسی شد و افزود: این از برکت‌های انقلاب است که در این 35 سال هر شهری بزرگ و کوچک به این فکر می‌افتند که با بزرگان خود تجدید عهدی کنند. 

متاسفانه بزرگترین سراینده نثر فارسی در تاریخ ما مغفول مانده است 

دکتر محمدرضا محسنی‌ثانی، نماینده سبزوار با تاکید بر بزرگداشت بزرگان و مشاهیر و یاد ابوالفضل بیهقی، حاج ملاهادی سبزواری و عبدالاعلی سبزواری افزود: متاسفانه بزرگترین سراینده نثر فارسی در تاریخ ما مغفول مانده است. 

وی در ادامه به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های این شهرستان اشاره کرد و گفت: سبزوار به عنوان شهری برخاسته از مکتب علوی و تشیع توانسته در ابعاد مختلف سرآمد باشد. سبزوار شهر دیرینه‌های پایدار است و بزرگان و صاحب نامان زیادی در ابعاد مختلف فرهنگی، ادبی، اجتماعی و ورزشی به خود دیده است. 

وی سبزوار را شهری دانشگاهی با ظرفیت‌های علمی و فرهنگی دانست و گفت: بیش از 30 هزار دانشجو در مقاطع و رشته های مختلف دانشگاهی در این شهرستان تحصیل می‌کنند. 

تاریخ بیهقی تنها نقل وقایع نیست 

دکتر سید محمد علوی‌مقدم، عضو پیوسته شورای فرهنگستان زبان و ادب فارسی افزود: با تصویب این روز، کتابخانه تخصصی خود در سبزوار را که دارای کتاب‌های فاخر و ارزشمندی به عنوان مرکز بیهقی‌شناسی اختصاص خواهم داد. 

وی با بیان این‌که ابوالفضل بیهقی به زبان و ادب فارسی خدمات شایانی کرده است، اظهار کرد: بزرگان علم و ادب باید مورد تکریم و تعظیم قرار گیرند زیرا براساس بزرگداشت یک بزرگ دست‌کم تعداد بزرگان افزوده و دانش‌اندوزی رونق می‌یابد. 

وی نیمه دوم قرن چهارم و پنجم را یکی از درخشان‌ترین ادوار تاریخ عنوان کرد و گفت : در این دوره بزرگانی به‌ویژه از خراسان چون فردوسی، ابوحامد غزالی، ابوالفضل بیهقی و بسیاری از عرفا و دانشمندان ظهور کردند. 

علوی‌مقدم در این همایش با تشریح ابعاد مختلف تاریخ بیهقی و شیوه نگارش این کتاب گفت: تاریخ بیهقی تنها نقل وقایع نیست بلکه بسیاری از مسائل و جنبه‌های مختلف ادبیات و نثر فارسی در آن آشکار است.

نگاهی کوتاه به نگارنده تاریخ بیهقی 

همایش بزرگداشت «ابوالفضل بیهقی» در سبزوار با هدف ارج نهادن به جایگاه بیهقی در عرصه نثر فارسی، با همکاری شهرداری، شورای اسلامی شهر و دانشگاه حکیم سبزواری برپا شد. شخصیت ادبی بیهقی یکی از شاخصه‌های سبزوار یا شهر کهن بیهق است که نیازمند معرفی و شناساندن بیشتر به عموم مردم و نسل جوان است. 

ابوالفضل بیهقی تاریخ‌نگار قرن پنجم هجری قمری و نگارنده کتاب تاریخ بیهقی از مورخان نامدار دوره غزنوی است که در سال 385 قمری در قریه حارث آباد بیهق متولد شد. وی بعد از کسب فضایل به دیوان رسایل محمودی راه یافت و در خدمت خواجه بونصر مشکان به کار پرداخت و همچنان در خدمت سلاطین غزنوی به سر می‌برد تا در زمان عزالدوله عبدالرشید که در سال 440 قمری به سلطنت رسید نیز چندی صاحب دیوان بود اما به تهمت حاسدان گرفتار، معزول و محبوس شد. بیهقی بعد از رهایی از زندان باقی عمر را در انزوا به‌سر برد و در سال 470 هجری قمری درگذشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها