پنجشنبه ۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۰
مدیریت یکپارچه کتابخانه و کتابخانه دیجیتال

همایش «نسل نوین نرم‌افزارهای کتابخانه‌ای» با حضور روسای کتابخانه‌ها، کتابداران و صاحبنظران حوزه علوم کتابداری و اطلاع‌رسانی، 29 مهرماه به همت شرکت پیام حنان برگزار شد. سخنرانان حاضر در همایش، با نقد دیدگاه‌های موجود و بازگشت به مفاهیم دقیق این حوزه، مدیریت یکپارچه کتابخانه و کتابخانه دیجیتال را بررسی کردند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) همایش «نسل نوین نرم‌افزارهای کتابخانه‌ای» 29 مهرماه، با سخنرانی مهندس میثم فریور، نایب‌رئیس هیات مدیره شرکت کتابداری و اطلاع‌رسانی پیام حنان، دکتر مظفر چشمه سهرابی، عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان، دکتر مهدی طاهری و مهندس آباقری، از کارشناسان و متخصصان حوزه نرم‌افزارهای کتابخانه‌ای، در سالن آمفی تئاتر هتل سیمرغ تهران برگزار شد. 

معرفی شاخصه‌های نرم‌افزار یکپارچه مدیریت کتابخانه
کارشناسان ارشد تولید نرم‌افزار کتابخانه‌ای در این همایش، با ارائه نتایج عملیاتی تحقیقات و پژوهش‌ها، موضوع مدیریت یکپارچه کتابخانه و کتابخانه دیجیتال را بررسی کردند تا با استفاده از تجربیات و اطلاعات به دست آمده، شاخصه‌های نرم‌افزار یکپارچه مدیریت کتابخانه مشخص و معرفی شوند.

مظفر چشمه سهرابی، عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان، در این همایش درباره «ارزیابی نرم‌افزارهای کتابخانه‌ای» اظهار کرد: تاکنون بسیاری از نرم‌افزارهای موجود، با ادعای زیرساخت استاندارد، نتوانسته‌اند نیازهای اولیه یک کتابخانه را چه در سطح کاربری و چه در سطح راهبری، پاسخگو باشند، اما در این همایش، سادگی در عین ثبات، با یک ارائه کاملا زنده و برخط، به سمع و نظر علاقه‌مندان رسید. 


تلاش برای بهینه‌سازی نظام‌های فراداده‌ای
در ادامه نیز مهدی طاهری به تشریح مقاله علمی «پروفایل‌های کاربردی: تلاش برای بهینه‌سازی نظام‌های فراداده‌ای» و مهندس میثم فریور، نایب‌رئیس هیات مدیره شرکت پیام حنان، به بیان امکانات نوین نرم‌افزار یکپارچه مدیریت کتابخانه و کتابخانه دیجیتال نیکا پرداختند.

مهندس آباقری، دیگر کارشناس حاضر در همایش نیز درباره «نقشه راه کتابخانه با تطبیق دیدگاه علمی و عملی در نرم‌افزار مدیریت کتابخانه و کتابخانه دیجیتال نیکا» سخنرانی کرد. 

سهولت در بهره‌برداری برای کاربر و راهبر
وی گفت: قطعی‌های مکرر، اختلال در همزمان‌ها، اختلال در نگاره‌های جدید حتی در یک سیستم، همه و همه از مشکلات کاربران امروزی است. حداقل انتظار از یک نرم‌افزار این است که به‌طور دائم قطع نشود که این مشکل حتی در نرم‌افزارهای شرکت‌های بزرگ به دلیل معماری شتاب‌زده مشاهده می‌شود.

آباقری ادامه داد: تیم تحت سرپرستی من با توجه به مشاهده چنین مسائلی، ساده‌سازی و راحتی کاربر را محوریت کار خود قرار داده است. کاربر و راهبر، سهولت در بهره‌برداری از سیستم برای کاربر و راهبر، اصل مهم در طراحی «نرم‌افزار مدیریت کتابخانه و کتابخانه دیجیتال نیکا» بوده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها